Canneski festival poznat je po tome što ima krug “svojih” redatelja koji uvijek mogu računati da će im film, kad ga snime, biti u canneskom programu.
Među takve “pretplatnike” na Croissette spada i britanski socijalni realist Ken Loach. Netko pomalo zlonamjeran izračunao je kako je novi Loachov film “Angel’s Share” - predstavljen na festivalu u utorak - njegov jedanaesti film u canneskoj konkurenciji.
Viski od milijun funti
“Angel’s Share” nastao je u suradnji Kena Loacha i njegovog stalnog scenarista Paula Lavertyja, bivšeg željezničkog radnika i političkog aktivista s kojim Loach surađuje već 16 godina. Među filmovima koje su zajedno napravili u pravilu su najbolji bili oni koji su bili ambijentirani u Lavertyjevu rodnu Škotsku, društvo koje scenarist očitio poznaje kao svoj džep. Takav je slučaj i s “Angel’s Share” (Anđelovim udjelom), jednim od najzabavnijih i nesumnjivo “najškotskijem” filmu koji su Loach i Laverty napravili.
Junak “Anđelovog udjela” je Robbie, glazgovska protuha koji zbog nasilja dobiva kaznu društveno korisnog rada. Socijalni radnik jednom odvede Robbiea na degustaciju viskija, gdje se ispostavi da nasilni klipan ima nevjerojatno istančan nos i okus.
Gotovo istodobno, jedna destilerija objavi aukciju za raritetnu bocu viskija koja košta milijun funti. Robbie i skupina niškoristi s uvjetnim kaznama odluče ukrasti bačvu i srediti sebi živote. Riječ je - ukratko - o smjesi komedije i “caper moviea” koja je mogla nastati i u Hollywoodu, no Loach ne bi bio Loach da u to nije dodao i socijalne angažiranosti i lokalne škotske boje. Film je jednostavan, nepretenciozan i zaista zabavan.
Kult-autor
Naizgled nepretencioznim doima se i film “Killing Them Softly” Andrewa Dominika. Rođenjem Novozelanđanin, Dominik je karijeru otpočeo u Australiji gdje je filmom “Chopper” pogurnuo karijeru Erica Bane, da bi potom u Hollywoodu snimio “Ubojstvo Jessea Jamesa” s Bradom Pittom koje je cementiralo Dominikovu reputaciju komercijalno nepouzdanog kult-autora. Za čovjeka takva ugleda, “Killing Them Softly” čini se kao vrlo neambiciozan projekt.
Riječ je o ekranizaciji pulp-romana “Coganov posao” Georgea Higginsa iz 1974, a film pripovijeda o plaćenom ubojici (Brad Pitt) koji od skupine kriminalaca pokeraša dobije zadatak da nađe i smakne lupeže koji su ih opljačkali tijekom partije pokera.
Obama i McCain
Roman iz 70-ih Dominik je i inscenirao u duhu 70-ih, poput kakvog filma sa Steveom McQueenom, a rekvizitarij filma, automobili, odjeća i naočale potpuno su “retro”.
Film se, međutim, događa u današnjici, ambijenti radnje su napuštena i upropaštena predgrađa Detroita, a uporedo s radnjom filma teku američki predsjednički izbori između Obame i McCaina. Dominikova poanta je jasna: dok političari prodaju priče o promjeni, dolje na ulici odvija se krvavi “business as usual”. Riječ je o filmu s kojim Dominik ulazi “na teren” Tarantina i braće Coen, rezultat je film koji nije za svačiji želudac, koji nije bez vrlina, no ne može se mjeriti s dva autorova prethodna klasika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....