TELEVIZIJSKI PREGLED GODINE

KRITIČARI JUTARNJEG RANGIRALI SU DESET NAJBOLJIH SERIJA 2019. Bila je to godina odličnih serija, ali postoji samo jedna koju na listu imaju svi

Nasljedstvo; Černobil; Premlad da bi umro star
 Capital Pictures / Film S, Supplied by LMK / Landmark / Pro, Capital Pictures / Film S / PROFIMEDIA
U televizijskoj povijesti 2019. će vjerojatno biti zapamćena kao godina u kojoj su počeli streaming ratovi. Došao je kraj blagodati za krajnjeg konzumenta koji je do sada tek na nekolicini platformi (Netflix, Amazon, HBO Go) za razuman novac mogao uživati u gomili programa. Krajem godine svjedočili smo lansiranju Apple TV+ i Disney+, a sljedeće ih stiže još, uključujući i The Criterion Channel, koji će nuditi ozbiljan art filmski program. “Igre prijestolja” napokon su došle kraju i otvoren je lov na sljedeći “next big fantasy thing”. Sudeći po histeriji koja je globalno zavladala oko bebe Yode, tu je najbolje uletio Disney+ sa svojom svemirskom vestern serijom “The Mandalorian”. No, televizija i dalje generira veliku količinu vrlo kvalitetnog programa. Mnogo je tu europske produkcije, a Britanci su se nametnuli kao ozbiljna kreativna i produkcijska sila suvremenog televizijskog pripovijedanja (“Naslijeđe”, “Kruna”, “Fleabag”, “Ubijajući Eve”). Čvrsto se drži i niša satiričnog animiranog programa (Rick i Morty, BoJack Horseman), a ženske i feminističke teme su posvuda; godina je počela lucidnom “Ruskom lutkom” i završila izuzetno napetom dramom “Nevjerojatno”. Televizijsko pripovjedanje još ne pokazuje nikakve znakove zamora, nova godina već počinje drugom sezonom Sorentinova “Mladog pape”.
Najbolje serije po izboru Pavice Knezović Belan

1. Černobil (Craig Mazin, HBO i Sky UK)

Serija o kojoj se vjerojatno najviše pričalo ove godine. Režiser Johan Renck, kojeg smo zapamtili kao autora posljednjih videospotova Davida Bowieja (“Blackstar” i “Lazarus”), socijalističkom šiku dao je sasvim novu dimenziju, a akciju gašenja černobilske nuklearke snimio je poput nekog suludog akcijskog trilera. U američkim filmovima katastrofe navikli smo da svijet spašavaju hrabri pojedinci; ovdje je pak bilo na djelu žrtvovanje kolektiva. Sjajno su prikazani likovi komunističkih aparatčika i do apsurda dovedeno negiranje strašne realnosti koja se nikako nije mogla uklopiti u prevladavajuću ideologiju - lažnu svijest. Odličan cast predvođen Jarredom Harrisom i Stellanom Skarsgaardom.

2. Godine i godine (Russel T. Davis, HBO i BBC)

Izuzetno pametna distopija u kojoj tijekom šest epizoda pratimo sudbinu jedne velike manchestreske obitelji od Nove godine 2019. pa sljedećih 15 godina. Populizam raste, klima divlja, izbjeglice naviru, a mladi ljudi žele postati - informacije. Nježno i zastrašujuće.

3. Fleabag 2 (Phoebe Waller-Bridge, Amazon i BBC)

Romansa s katoličkim svećenikom nije ovako dobro izgledala još od “Ptice umiru pjevajući”. Teško je ne voljeti glavnu junakinju koja se ponaša poput dečka i obitava u prosječno oštećenoj britanskoj obitelji. Olivia Colman je senzacionalna kao zla maćeha.

4. Kronike Times Squaera 3 (David Simon i George Pelecanos, HBO)

New York ‘70-ih nikada nije prikazan tako sentimentalno kao u ovoj seriji o nastanku porno industrije. Maggie Gyllenhall je jedna od najvećih američkih glumica i njezina uloga Candy Marrell, kurve koja postaje redateljica art-pornića je maestralna. Vidjeli smo prekrasno finale neopravdano zanemarene serije.

5. Ruska lutka (Natasha Lyonne, Leslye Headland, Amy Poehler, Netflix)

Velik je užitak bio gledati 36-godišnju programerku Nadiu Vulvokovu kako neprestano umire i budi se razvaljena u kupaonici na tulumu za svoj rođendan. Sve je još privlačnije kada saznate da se i autorica i glavna glumica Natasha Lyonne i u realnom životu tako rasturala.

6. Bolje stvari 3 (Pamela Adlon i Louis CK, FX)

Iz sezone u sezonu ova autobiografska serija o razvedenoj holivudskoj glumici s tri kćeri sve je bolja i bolja. Pamela Adlon, koju znamo kao uspaljenu kozmetičarku iz “Kalifornikacije” je cinična, empatična i luda mama, točno onakva kakve bi i mnoge od nas htjele biti.

7. Ubijanje Eve 2 (Phoebe Waller-Bridge, BBC America)

Tek u drugoj sezoni uhvatila me opsesija za ovom špijunsko-ljubavnom pričom dviju žena, detektivke Eve Pollastri (Sandra Oh) i plaćene ubojice Villanelle (Judie Comer). Nikada psihopatkinja nije bolje izgledala ili bila bolje odjevena od neodoljive Villanelle.

8. Nevjerojatno (Susannah Grant, Ayelet Waldman, Michael Chabon, Netflix)

Ovo je bila, zapravo, ultimativna feministička serija ispričana s puno stila i pažnje, maestralno režirana, tako da se svih osam epizoda gleda u dahu. Dvije detektivke (Toni Collette i Merritt Wever) na tragu su serijskog silovatelja, a najmlađoj žrtvi policija ne vjeruje. “Pravi detektivi” mogu u penziju.

9. Napuštajući Neverland (Dan Reed, HBO)

Bilo je mučno gledati svjedočenje dječaka, danas odraslih ljudi, koji su bili žrtve pedofila predatora Michaela Jacksona. Dvodjelni dokumentarac sjajno je napravljen, s hrpetinom fascinantnog arhivskog materijala s Jacksonova ranča Neverland. Bilo je to potpuno razotkrivanje pokvarenog Petra Pana pop-glazbe.

10. Rastava 3 (Sharon Horgan, HBO)

Tijekom tri sezone gledali smo pokušaj rastave bračnog para Dufresne. Sarah Jessica Parker si je kao partnera izabrala Thomasa Hadena Churcha, nedovoljno iskorištenog američkog karakternog glumca. A je li se na kraju par uspio potpuno rastati? To nikada nećemo saznati...

Najbolje serije po izboru Nenada Polimca

1. Previše star da umre mlad (Too Old To Die Young, Amazon)

Već u zadnjim filmovima “Samo Bog prašta” i “Neon Demon” danski redatelj Nicolas Winding Refn (trilogija “Diler”, film “Vožnja”) jasno je dao do znanja da se oprašta s jednostavnim formama naracije. Nije baš idealno kad filmaš na raskrižju odluči napraviti seriju, koja pritom razara sve konvencije te vrste. U njoj je štošta ispremiješao, korumpirane policajce, njihove maloljetne ljubavnice i luckaste očeve, meksičku mafiju i ženu koja očito posjeduje magične moći. Kadrovi su uglavnom vrlo dugi i komplicirani, kolorit izrazit, a nasilja je na pretek. Nimalo čudno što je serija brzo stekla kultnu reputaciju, ali među vrlo uskim krugom poklonika: među njima nisu bili i šefovi Amazon Videa koji su je ukinuli nakon prve sezone.

2. Černobil (Chernobyl, HBO - Sky VB)

U samo pet epizoda izloženo je kako je došlo do nuklearne katastrofe u ukrajinskoj elektrani 1986. Redatelj Johan Renck (mini serija “Posljednje pantere” s Goranom Bogdanom) impresivno je evocirao tragična zbivanja sa Stellanom Skarsgårdom, Jaredom Harrisom i Emily Watson u glavnim ulogama.

3. Fleabag (Amazon)

Phoebe Waller-Bridge stasala je u međunarodnu zvijezdu zahvaljujući humorističkoj seriji koja ima samo dvije sezone. Osobito je dobra druga u kojoj se junakinja mora pomiriti s novom ženidbom svoga oca, a i činjenicom da joj se sviđa svećenik koji spretno izmiče njezinu udvaranju.

4. Nevjerojatno (Netflix)

Djevojka problematične prošlosti (Kaitlyn Dever) prijavila je silovanje, no bolje da nije jer proživljava traume kako na policiji tako i u bolnici. Tek kad njezin slučaj preuzmu dvije policajke (Merritt Wever i Toni Collette) ima izgleda da krivca uhvate. Sjajna, izrazito feministička serija.

5. Sjene (Umbre, HBO)

Jedina istočnoeuropska serija koja se može nositi sa svojim zapadnjačkim uzorima. Treća sezona je izvrsna, u njoj bivši taksist Relu (Serban Pavlu), sada krijumčar droge, ponovno je na meti psihotičnog policajca (Laurentiu Banescu), ali obrat je krajnje neočekivan. Odlična režija i scenarij Bogdana Mirice.

6. Kruna (The Crown, Netflix)

U trećoj sezoni promijenili su sve glavne glumce, ali nisu napravili ništa loše, jer su pogotovo Olivia Colman i Helena Bonham Carter sjajni. Radnja se odigrava od druge polovice 60-ih do početka 70-ih. Luksuzno oblikovan, prekrasno napravljen proizvod.

7. Ubijanje Eve (Killing Eve, BBC Amerika)

Svestrana Phoebe Waller-Bridge tvorac je i ove serije (bar njezine prve sezone), samo što je ta izrazito kriminalistička (usput je doradila i scenarij za novog Jamesa Bonda). Junakinje su špijunka Eve (Sandra Oh) i psihotična ubojica Villanelle (Jodie Comer): problem je što je ova druga zaljubljena u prvu.

8. Poza (Pose, FX)

Zanimljiva serija jer mnogima predstavlja sasvim novi svijet, transvestita i androginih ličnosti koje se natječu u opskurnim njujorškim kabareima za najluđe titule (reality show “RuPaul Drag Race” joj je vrlo srodan). Zahvaljujući dodjeli nagrade Emmy, Billy Porter postao je velika zvijezda.

9. Male laži (Big Little Lies, HBO)

Prema prvoj sezoni izgledalo je da je to mini serija, no zbog velikog uspjeha (i obilja nagrada) nastavili su s drugom sezonom. Možda bi sve završilo razvlačenjem i krahom, no Meryl Streep u ulozi zločeste svekrve spasila je stvar. Nicole Kidman, Reese Witherspoon i Laura Dern nisu ništa slabije.

10. Čovjek u visokom dvorcu (The Man in the High Castle, Amazon)

Četvrta sezona označila je kraj serije inspirirane istoimenim romanom Philipa K. Dicka, prema čijem je predlošku napravljen i “Blade Runner”. Moglo se to još snimati, međutim, produkcija je bila skupa, a Amazon upravo priprema još raskošniju seriju inspiriranu “Gospodarom prstenova”. Ovo im je dosad bio najveći uspjeh.

Najbolje serije po izboru Jurice Pavičića

1) Nasljedstvo 2 (Jesse Armstrong, HBO)

I prva sezona “Succession” bila je izvanredna televizija. Ali, u drugoj sezoni serija Jesseja Armstronga zadobila je punu zrelost.

“Succession” je televizijski “Kralj Lear” u kojem djeca ne nasljeđuju kraljevstvo, nego medijski imperij. Kao i kod Shakespearea, otac/kralj je tiranin, on, kao i Lear, najmanje voli one koji njega vole najviše, a najviše pada na lasku najneiskrenijih. Pritom je svako od četvero privilegirane djece suštinski sjebano, ali je svako na različit način. Premda je “Succession” u osnovi drama, Armstrong zaplet majstorski rasijeca izljevima skarednog, apsurdnog humora. Armstrong je čovjek koji piše možda najbolje dijaloge suvremene televizije. K tomu, dubinski razumije i današnju politiku i današnje medije.

2) Naši dečki (Joseph Cedar, Tawfik Abu-Wael, Izrael)

HBO-ova serija u režiji dvojice režisera - Izraelca i Palestinca - istodobno je i besprijekorni policijski procedural i briljantna sonda u mentalitet nacionalizma. Čega se god “Naši dečki”, taknu nama je ovdje tako poznato: od spirale osvete, preko prokazivanja “izdajnika”, pa do zloćudnog utjecaja religije.

3) Bijeg iz Dannemore (Michael Tolkin, Brett Johnson, HBO)

Ova HBO-ova mini serija mogla bi se opisati kao američka malomišćanska “Madame Bovary”. Istinita priča o naočitom zatvoreniku koji zavede čuvaricu i iskoristi je za bijeg istodobno je i priča o bijegu iz zatvora, ali i o čamotinji onih na slobodi.

4) Njegova mračna građa (Jack Thorne, BBC)

BBC-jeva serija prema romanima Phillipa Pullmana uzbudljivija je, glamuroznija i vizualno zanimljivija od serijala “Harry Potter”. Sve je tu kako treba: karizmatična heroina, raskošna produkcija i zanimljiv zaplet. Volio bih da sam to mogao gledati kao dijete.

5) Černobil (Craig Mazin, HBO)

Dokudramska mini serija o černobilskoj katastrofi najzanimljivija je kad se drži znanstvene pozadine i spasilačke procedure. Brižljiva evokacija SSSR-a, zanimljiva faktografija i dobri glumci zamaskiraju poneke scenarističke slabosti.

6) Godine i godine (Russell T. Davies, BBC)

Ono što je strašno u ovoj BBC-jevoj političkoj distopiji jest to što se sve distopijsko u njoj - već dogodilo! Britanska serija ima domišljat koncept, politički je pronicljiva, ima i neočekivano zanimljive likove. Seriji, međutim, fali dramski vještiji i politički uvjerljiviji svršetak.

7) Spavači (Bez vedomi, Ondrej Gabriel, Ivan Zachariaš, HBO)

Češki špijunski triler u produkciji HBO-a vodi nas u Prag u trenutku pada Berlinskog zida. Iza špijunskih peripetija krije se uznemirujuća politička teza: da su demokratske promjene na Istoku samo paravan da sve ostane isto.

8) Igre prijestolja (David Benioff, D. B. Weiss, HBO)

Imam potrebu staviti na listu završnu sezonu “GoT-a” iz samo jednog razloga: puna mi je kapa hejtera koji kude završetak. “Game of Thrones” su završili kako su jedino mogli, svaki je od likova dosljedno zaključio svoj luk karaktera, pa je red da se dolično oprostimo od najkrupnijeg TV fenomena dekade.

9) 1983 (Joshua Long, Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdos, Netflix)

Još jedna politička distopija, ovaj put iz Poljske. Američki povjesničar i tri poljske redateljice snimile su seriju u kojoj komunizam nije pao, nego se u 25 godina preobrazio u autoritarni nacionalizam. Partija je još tu, samo nema srpa ni čekića. Zvuči poznato.

10) Gösta (Lukas Moodysson, HBO)

Riječ je o čudnom hibridu, švedskom sitcomu koji je prije jeziv nego smiješan. Moodyssonov junak je beskrajno uzoran, dobrostiv građanin koji zbog svoje širokogrudnosti postaje žrtva egoista i parazita. Ukratko - nordijski, hipsterski “Gruntovčani”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 13:43