Gareth Edwards snimio je svoj prvijenac “Monstrumi” za pola milijuna dolara, koliko otprilike košta ne jako skupi hrvatski film (na primjer - “Šuma summarum” Ivana Gorana Viteza ili “Koko i duhovi” Daniela Kušana). Štedio je na svemu, sam je bio direktor fotografije, ali i dizajner specijalnih efekata.
Pa dok znatan broj takvih niskobudžetnih žanrovskih fantazija s razlogom prekrije zaborav, uglavnom zbog posvemašnjeg diletantizma, “Monstrumi” su solidno prošli u kinima i dobili vrlo dobre ocjene kritičara: mogli su se pohvaliti intrigantnom, metaforičnom pričom (Amerika je podigla visoki zid nasuprot Meksiku, jer su se tamo pojavili vanzemaljci), sugestivnim ugođajem i uvjerljivim glumačkim nastupima.
Milijunske zarade
Edwards je inače Velšanin, završio je Sveučilište kreativnih umjetnosti (UCA) u Engleskoj, ali kad je u pitanju film, njegovi su idoli bili Lucas, Spielberg i Tarantino, a “Ratovi zvijezda” glavni razlog zašto se uopće zagrijao za taj medij. “Monstrume” su vrlo pažljivo pogledali u Hollywoodu i ponudili Edwardsu novu verziju “Godzille”, blockbuster s budžetom od 160 milijuna dolara.
Je li ih bilo strah da će se pridošlica koji je dotad radio s nekoliko ljudi u ekipi izgubiti na setu sa 200-300 profesionalaca? Možda malo, no danas je u Hollywoodu najnormalnija stvar da si u jednom trenutku redatelj jeftinih nezavisnjaka, a već u narednom se nađeš za kormilom blockbustera.
Edwards ima 39 godina i pred njim je sjajna budućnost, jer je “Godzilla” zaradio pola milijuna bruto u svjetskim kinima (iako kreativno nije bio ni sjena “Monstruma”): potpisao je ugovore za još dva “Godzille”, a režirat će i odvojak “Ratova zvijezda” te se napokon družiti s Georgeom Lucasom. Da, upravo je snimljen i nastavak “Monstruma”, no Edwards je u njemu samo figurirao kao izvršni producent, takav tip projekata za njega je sada suviše sitan zalogaj.
Vremena su se očito jako promijenila. Ne morate biti etabliran filmaš poput Michaela Baya (njegovi “Transformeri: Doba izumiranja” prvi je ovogodišnji holivudski hit koji je prešao bruto zaradu od milijardu dolara), Bryana Singera (“X-Men: Dani buduće prošlosti”), Douga Limana (“Na rubu budućnosti”) ili Darrena Aronofskog (“Noa”), pa da vam povjere film skuplji od 100 milijuna dolara.
Debitanti u toj vrsti posla katkad imaju dobro zaleđe, Robert Stromberg bio je vrhunski majstor specijalnih efekata prije no što je režirao “Gospodaricu zla” s Angelinom Jolie (preko 700 milijuna dolara bruto zarade ovoga ljeta), a prije dvije godine Rupert Sanders potpisao je veliki hit “Snjeguljica i lovac”, iako prije toga nije napravio nijedan film, međutim, imao je sjajan pedigre kao redatelj skupih reklama: za nevolju, tijekom snimanja spetljao se s glavnom glumicom Kristen Stewart, ona je ostala bez svoga stalnog dečka Roberta Pattinsona, on se razveo, a propao je i planirani nastavak filma.
Pljušte ponude
Ipak, za Sandersovu karijeru ne treba se plašiti, jer ga neprestano salijeću ponudama za nove visokobudžetne projekte.
Razmjerna je novina tolika poplava donedavno nezavisnih filmaša kojima su preko noći ponuđeni blockbusteri. Moćnim holivudskim producentima oni se sviđaju zato što jače grizu, nisu ogrezli u rutinu, imaju na desetke friških ideja, ne ustrajavaju na ostvarenju svoje vizije (kompanija Paramount poprilično se namučila s Aronofskim koji je uspio izboriti da “Noa” izgleda onako kako ga je zamislio) i ne svađaju se s glumačkim zvijezdama (Stromberg zasigurno nije uputio nijedan prigovor Angelini Jolie oko uloge u “Gospodarici zla”). Spremni su na dogovore, savjesno se pripremaju i znaju koliko košta loše iskorišten dan na setu.
Braća Anthony i Joe Russo svojedobno su zablistala luckastim, ne pretjerano skupim filmom s Georgeom Clooneyjem “Dobrodošli u Collinwood”, američkom inačicom talijanskog klasika “Obično nepoznati lopovi”, u međuvremenu su puno radili na televiziji, a ove su godine režirali odlično ocijenjeni blockbuster “Kapetan Amerika: Ratnik zime” (713 milijuna dolara bruto u svjetskim kinima).
Poseban slučaj
Nema veze što su se prije toga specijalizirali za komedije, očito su ponudili vrlo dobru razradu projekta i dobili posao. Upravo pripremaju “Kapetana Ameriku 3”.
Englez Rupert Wyatt poseban je slučaj. Njegov razmjerno jeftini stilizirani krimić “Bjegunac” bio je dobro ocijenjen, no teže je shvatiti što su holivudski lovci na talente u njemu vidjeli. Angažirali su ga da obnovi franšizu “Planet majmuna” i to je i napravio: “Planet majmuna: Postanak” koštao je nešto manje od 100 milijuna dolara, zaradio je 480 milijuna bruto, pa je Wyatt bio najlogičniji odabir da režira nastavak, “Planet majmuna: Revolucija”, međutim, on je procijenio da je kompanija Fox suviše požurila s produkcijom i odustao od posla. Upravo priprema “Kockara”, film srednjeg budžeta, novu verzije drame Jamesa Tobacka u kojoj je svojedobno igrao James Cann. Rijedak slučaj da se još neetablirani filmaš na ovaj način odrekne karijere u blockbusterima.
Zamijenio ga je Matt Reeves, proteže moćnog producenta i redatelja J.J. Abramsa, koji je prije toga postigao uspjeh filmom katastrofe “Cloverfield” razmjerno skromnog budžeta (25 milijuna dolara). “Planet majmuna: Revolucija” njegov je prvi uistinu skupi film i zasad odlično prolazi u kinima.
Osvajanje tržišta
James Gunn kao mladić je supotpisao knjigu o kompaniji Troma, specijaliziranu za “trash“ proizvode poput “Toksičnog osvetnika”, početkom milenija bio je scenarist prilično iritantnog visokobudžetnog serijala “Scooby-Doo”, a puno je bolje ocjene dobio za zombi hit “Zora živih mrtvaca” Zacka Snydera.
Srednjebudžetni redateljski prvijenac “Ljigavci” (15 milijuna dolara) puno je dugovao estetici Trome, međutim, nakon financijskog debakla njegova drugog, neusporedivo jeftinijeg filma “Super” (imao je vrlo sličnu priču kao i puno superiorniji “Kick-Ass” i pojavio se u kinima pola godine kasnije) činilo se da više nikad neće režirati.
Vraga, prošlog vikenda njegovi “Čuvari galaksije” s cijenom od 170 milijuna dolara pokorili su svjetsko tržište. Kako su mu Marvel i Disney uopće povjerili takav projekt? Vjerojatno je bio iznimno sugestivan kada je obećavao kako će u blockbusteru pomiriti “trash”, space operu, komediju i akcić. “Čuvare galakcije 2” u njegovoj režiji gledat ćemo tek 2017., no Gunn se već sada ugnijezdio u holivudskom panteonu.
Rian Johnson morat će na to još počekati, no tu mu poziciju potkraj desetljeća nitko neće moći osporiti. Tada će naime već biti prikazana posljednja dva dijela nove trilogije “Ratova zvijezda”, osma i deveta epizoda, koje će on režirati: prvi dio, to jest sedmu epizodu, upravo snima sveprisutni J. J. Abrams, a premijera je zakazana za prosinac naredne godine.
Iznimni talent
Zašto su upravo njemu ponudili tako zamaman ali i zahtjevan angažman? Johnson je Amerikanac koji je sredinom prošlog desetljeća stekao kultnu reputaciju jeftinim prvijencem “Cigla” neobičnim križancem srednjoškolskog filma i krimića u stilu Raymonda Chandlera. Iako nešto skuplja, “Braća Bloom”, snimljena djelomično u Srbiji, prošla su puno lošije, no definitivni odskok u karijeri predstavljao je inovativni SF “Looper”: koštao je 30 milijuna dolara, a izgledao kao da je u njega uloženo dvostruko više.
Potvrdu da je u pitanju redatelj iznimna talenta dala je serija “Na putu prema dolje”: minimalistička epizoda “Muha” iz treće sezone virtuozno je napravljena, uostalom kao i “Ozymandias” iz posljednje pete sezone, koja se smatra jednim od vrhunaca američke televizije.
Kako će se Johnson snaći u “Ratovima zvijezda”? Ukoliko ne bude nepredviđenih sukoba s producentima (upamtite: njegov je najdraži film ipak je “Annie Hall”, a ne “Otimači izgubljenog kovčega”), zasigurno dobro.
Blockbusteri se rade poput crtića, pred produkcija traje dugo, a kad snimanje počne ništa se ne prepušta slučaju. Po svoj prilici to je i odgovor na pitanje zašto nitko od spomenutih novaka još nije podbacio u toj vrsti filmova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....