BERLIN - Prikazivanjem posljednjih filmova u konkurencinji u petak je završio natjecateljski dio 61. Berlinalea. Oko Potsdamer Platza vlada čvrsto uvjerenje da će ovogodišnji Zlatni medvjed gotovo sigurno otići u Iran, filmu “Nader i Simin - razvod” režisera Asghara Farhadija , filmu koji je ovdje gotovo svačiji miljenik.
Eventualne izglede ima i “Torinski konj” Bele Tarra koji je već dobio nagradu kritike FIPRESCI.
Zvijezda sa Sundancea
Tom nevelikom popisu mogao bi se pridružiti film prikazan posljednjeg dana - “Op-rost krvi” američkog režisera Joshue Marstona. Marston je čovjek za kojeg se 2004. pročulo kad je u Kolumbiji snimio film “Marijo, milosti puna” i s njim osvojio Sundance. U novom filmu, Marston se također latio egzotične teme dostojne prvih novinskih stranica: krvne osvete u Albaniji.
Snimljen na albanskom jeziku u okolici Skadra, “Oprost krvi” prati sudbinu Nika, seoskog tinejdžera kojem otac i stric, u zavadi oko međe, ubiju mještanina.
Bez klišeja
Kako po “kanunu” Leke Dukagjinija obitelj ubijenog ima obvezu usmrtiti bilo kojeg muškog člana obitelji počinitelja, Nikova se obitelj zatvara u kuću, djeca prestaju ići u školu, a otac se da u bijeg. Obitelj ubijenog odbija pregovore o pomirbi sve dok se otac ne preda i ne završi u zatvoru. Ovaj pak to odbija i time ugrožava budućnost svoje djece.
Moram priznati da sam s dosta predrasuda počeo gledati “Oprost krvi”, jer sam očekivao film pun balkanističkih klišeja načinjen da potpiri maštu zapadnjaka zednih egzotike.
“Oprost krvi” začudo nije takav. Marston svoj Balkan imaginira vrlo obazrivo, sjeverna Albanija u njegovom je filmu mjesto u koje je ušla modernost, tu su mobiteli, računala i playstation, pa se u tom kontekstu prakticiranje kodeksa časti poput “kanuna” čini još intrigantnijim.
Dvije Palestinke
Drugi film prikazan posljednjeg dana - “Ruž za usne” Izraelca Johnatana Sagalla - manje je uspio. Riječ je o nekoherentnom psihološkom trileru u kojem su junakinje dvije Palestinke, stare prijateljice koje je život razdvojio.
Jedna od njih bogato se udala u Londonu, druga - nekad promiskuitetna ljepotica - sad je sama, fizički i psihički urušena. Kad se ona pojavi na pragu sada bogate prijateljice, nikom se nije teško dosjetiti kako je tu da bi joj pokvarila život. Na koncu se sve izvrgne u neku komornu verziju “Shutter Islanda” kojoj manjka i logike i pravog suspensa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....