Postaja 11

Nakon pandemije ‘gruzijskog virusa‘, preostali preživjeli u stanju su bezvlađa i nesigurnosti

Serija je snimljena prema istoimenom romanu kanadske književnice Emily St. John Mandel

 HBO
Seriji treba priznati da je dizajnerski maštovita, distopijska treš-budućnost rekreirana je zanimljivo, a krase je i brojni upečatljivi sporedni likovi

Pandemija koja je prije dvije godine poharala čovječanstvo dodatno je osnažila trend u kulturi koji je ionako postojao otprije. To je milenaristička opsjednutost propašću svijeta. Dobrih dvadeset godina kultura se opsesivno bavi propašću civilizacije, izazvao tu propast rat, meteor, zombiji ili virus. A kad je virus stvarno tresnuo po glavi suvremenom načinu života, kultura se neizbježno počela zanimati za knjige i filmove koji su taj kaštig "najavili" "proročanski". Recimo, "Cestu" Cormaca McCarthyja ili sjajnu "Annu" Niccola Ammanitija.

Jedna od takvih proročkih knjiga je i "Postaja jedanaest" (Station Eleven) kanadske književnice Emily St. John Mandel. Objavljena još 2014., ta spekulativna fikcija prevedena je na hrvatski jezik samo godinu nakon svog izvornog izlaska. U tom trenutku, ni autorice knjige, ni američki, ni hrvatski nakladnici nisu mogli slutiti da će i u slučaju "Postaje jedanaest" - kako se to kaže? - "život oponašati umjetnost". U romanu kanadske autorice, ljudsku će civilizaciju poharati mutacija svinjske gripe, tzv. gruzijski virus. Preostali nastavljaju živjeti u stanju meteža na ruševinama civilizacije. Pismenost i rudimenti kulture su očuvani, no tehnološka je regresija ljude vratila u doba prije industrijske revolucije. Oko tog središnjeg motiva, autorica iz Toronta plete narativnu mrežu, prateći likove prije i nakon početka pandemije - tzv. dana nula.

Povećani interes za "proročanske" pandemijske sadržaje očekivano je ponukao i audiovizualnu industriju da se zainteresira za "Postaju jedanaest". Tako je hrvatska publika od ovog tjedna na HBO Max u prilici gledati desetodijelnu TV adaptaciju "Station Eleven". Seriju kao autori potpisuje čikaški kreator Patrick Sommerville, a režirali su je redatelji Hiro Murai i Jeremy Podeswa. Kanađanin Podeswa inače je najpoznatiji po filmu "Fugitive Pieces" (2007.) u kojem je glavnu ulogu igrao Rade Šerbedžija.

Glavna junakinja serije je Kirsten (Matilda Lawler), djevojčica koja je uoči dana nula statirala u kazališnoj postavi "Kralja Leara". Predstava pođe nakrivo kad glavni glumac Leander (Gael Garcia Bernal) na pozornici dobije infarkt. Iste večeri, pristignu vijesti o pošasti i nastaje opća panika. Djevojčica ostaje sama pa je pod svoje uzima mladi novinar (Himesh Patel). Koji dan potom, glumčev sin, žena te najbolji prijatelj (David Wilmot) lete u Chicago na glumčev pogreb. Avion, međutim, slijeće na zabačeni provincijski aerodrom u fikcionalnom gradu Severn u Michiganu. Putnici zrakoplova ubrzo shvate da je aerodrom veliko, izolirano i ogradom oivičeno mjesto, gdje se mogu blindirati i uspostaviti karantenu.

Dvadeset godina kasnije, preostali preživjeli žive u stanju bezvlađa i nesigurnosti. Sada odrasla Kirsten (Mackenzie Davies) luta i naiđe na Putujuću Simfoniju - družinu muzičara i putujućih glumaca koji od mjesta do mjesta za hranu izvode Shakespearea i muziciraju. Putujuću simfoniju put navede na mjesto koje se naziva Muzej civilizacije. Riječ je o izoliranoj zajednici gdje još postoje liječnici i škola, a žitelji pohranjuju tehnološke relikte, poput PC-a ili iPhonea. Ispostavi se da je taj Muzej civilizacije zapravo aerodrom u Severnu.

Ima tu - kako se vidi - ponešto od "Gospodara muha". U vizualizaciji distopijske budućnosti Murai i Podeswa prilično se naslanjaju na Terryja Gilliama, pogotovo "Dvanaest majmuna". Serija će vas podsjetiti i na "Preostale" (Leftovers), što ne čudi zna li se da je showrunner Sommerville bio jedan od pisaca "Preostalih".

"Station Eleven" prikazan je u SAD-u u studenom uz pohvalne kritike. Osobno - nisam tako ushićen te bih u uspoređujući dvije slične distopije, prednost svakako dao "Leftoversima". "Postaja jedanaest" previše obigrava oko ključnih motiva, izbjegava seciranje civilizacijskog rasapa, a previše vremena troši na nategnute međuveze likova popločane koincidencijom. Ipak - seriji treba priznati da je dizajnerski maštovita, distopijska treš-budućnost rekreirana je zanimljivo, a krase je i brojni upečatljivi sporedni likovi.

Postaja jedanaest

Kreator: Patrick Sommerville

Uloge: Mackenizie Davies, Himesh Patel, Matilda Lawler, David Wilmot

HBO Max

Ocjena: 3,5

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 22:01