Ljude intrigiraju misteriji, što objašnjava popularnost kreativnih sadržaja te vrste. Misteriji utemeljeni na istinitoj priči posebno
plijene pažnju pa nije neobično da "true crime" serije, filmovi, dokumentarci i podcasti rastu kao gljive poslije kiše.
Jedan o aktualnih primjera je američka "true crime" drama "The Staircase" filmaša Antonija Camposa koja je ovih dana premijerno prikazana na streaming platformi HBO Max.
Serija obrađuje stvarni slučaj pisca Michaela Petersona koji je bio optužen za svirepo ubojstvo supruge Kathleen koja je nađena mrtva na dnu stubišta u njihovu obiteljskom domu u Sjevernoj Karolini. "The Staircase" prati kaos i ludilo koji pogode obitelj nakon te tragične smrti.
Sumnjivca Petersona utjelovio je britanski oskarovac Colin Firth, kome su najveću slavu donijele dramatično suprotne uloge Fitzwilliama i Marka Darcyja u književnim i filmskim romantičnim klasicima "Ponos i predrasude" i "Dnevnik Bridget Jones", a uloga žrtve pripala je australskoj glumici Toni Collette ("Šesto čulo", "Sve zbog jednog dječaka", "Nož u leđa", "Mala miss Amerike").
Osmodijelna miniserija temelji se na dokumentarnoj seriji "Soupçons" ili "Suspicions" Jean-Xaviera de Lestradea o suđenju Michaelu Petersonu.
Dokumentarac je sniman više puta i kronološki je pratio razvoj slučaja.
Fikcionalna miniserija je, piše BBC, u odnosu na dokumentarac, zauzela skeptičniji stav o slučaju. Takav pristup je potvrdio i Campos, koji je na podcastu serije objasnio odluku da serija gledatelju ne servira svoju krajnju 'presudu' o tome što se uistinu dogodilo Kathleen. Zbog toga u "The Staircaseu" ne treba očekivati da Petersona proglasi krivim ili nevinim.
Prvu epizodu serije, otkriva podcast, otvara citat iz Biblije. U Evanđelju po Ivanu Isus kaže Ponciju Pilatu: "Ja sam zato rođen i zato dođoh na svijet, da svjedočim istinu. Tko je god od istine, sluša moj glas." Na što potonji odgovara: "Što je to istina?"
Ove riječi, kaže Campos, odražavaju njegov pristup navedenom istinitom događaju i ovome kreativnom projektu. Nakon iscrpnog istraživačkog rada i proučavanja dokaza redatelj je, priznaje, shvatio da nikada neće saznati istinu te je ustvrdio da je istina sigurno puno složenija od činjenica. Spoznao je da fokus na dokaze nije ispravna strategija pa je pažnju odlučio usmjeriti prema ljudima i dinamikama odnosa. Vjerovao je da će mu to donijeti jasniju perspektivu. To ga je nagnalo da počne promišljati o konceptu istine te dovelo do zaključka da koliko god "true crime" otkriva o zločinima, istina i dalje ostaje skrivena.
"Teško mi sjeda apsolutna uvjerenost u ono što netko percipira kao istinu. Ja volim postavljati pitanja. Ako nastavimo postavljati pitanja, ona bi nas mogla približiti istini", kaže Campos.
Ni dvadesetak godina nakon spornog događaja nije sa sigurnošću otkriveno kako je Kathleen Peterson umrla. Tužiteljstvo je inzistiralo da je Peterson lažljivac koji je nasilno usmrtio suprugu, dok je obrana njezinu smrt prikazala kao posljedicu pada na rub stubišta, piše BBC te naglašava da su oba argumenta bila manjkava, a Peterson nikada nije prestao ustrajati u tvrdnji da je nevin.
Redatelj dokumentarca za ovaj se slučaj zainteresirao nedugo nakon Petersonova uhićenja pa je u stvarnome vremenu pratio njegovo suđenje i osudu. Svjedočio je sastancima njegova pravnog tima te slušao Petersonovu verziju događaja, a dokumentarcu se ponovno vratio godinama kasnije kako bi zabilježio novi razvoj događaja po Petersonovu izlasku iz zatvora nakon služenja osmogodišnje kazne i nagodbe koja ga je oslobodila. Bila je riječ o dogovoru prema kojem se ustvrđuje da postoji dovoljno dokaza koji bi vjerojatno doveli do proglašenja krivnje, no optuženi krivnju ne priznaje.
Kći Caitlin tvrdila je da je brak njezinih roditelja bio pun ljubavi te je negirala mogućnost da bi supružnici mogli nauditi jedno drugome, piše E News. No otkrića do kojih je došla policija bacila su drukčije svjetlo na njihov odnos. Istraga je, naime, otkrila slike golih muškaraca na Michaelovom računalu te eksplicitne poruke muškom eskortu koje su prethodile Kathleeninoj smrti. Tužiteljstvo je vjerovalo da je piščeva žena možda vidjela spomenute poruke te da je, posljedično, došlo do svađe koja je bila motiv ubojstva.
Peterson je seksualne afere s muškarcima priznao, no tvrdio je da je njegova supruga za njih znala. Novi dokazi poljuljali su Caitlininu vjeru u oca, no njegove posvojene kćeri Margaret i Martha Ratliff ostale su uz njega čak i kada je predmet ispitivanja postala smrt njihove majke. Elizabeth Ratliff je, baš kao i Kathleen, piše E News, 1985. godine u Njemačkoj nađena mrtva na dnu stepeništa.
Michael je u dokumentarcu tvrdio da je s tadašnjom suprugom Patriciom večerao u Ratliffinoj kući te da se nakon večere zadržao kod prijateljice kako bi pripremio njene kćeri za spavanje, nakon čega je, tvrdi, pošao kući. Za Elizabethinu je smrt, tvrdio je, saznao sljedeće jutro.
Sličnosti smrti dviju žena navele su policiju da zatraži ekshumaciju Elizabethina tijela, a uvjerene u Petersonovu nevinost, Martha i Margaret dale su dopuštenje za postupak. No nalazi su bili iznenađujući. Otkriveno je da je njezinu smrt uzrokovala trauma uzrokovana udarcem (bilo da je riječ o nasilnom udarcu ili padu), a ne moždanim udarom, no nije bilo jasno je li riječ o slučajnoj ili nasilnoj smrti.
Stručnjaci koji su analizirali krv s poprišta zauzeli su suprotne stavove. Jedan je smatrao da uzorci krvi upućuju na to da je Kathleen pala, a drugi je smatrao da je pretrpjela brutalni udarac.
eterson je dvije godine nakon njezine smrti osuđen na doživotni zatvor, no 2011. godine dogodio se veliki preokret. Saznalo se, naime, da je stručnjak tužilaštva otpušten zbog davanja lažnih dokaza u čak 34 slučaja. Peterson je oslobođen, no novo suđenje nije održano jer je optuženik pristao na nagodbu. Pravna procedura je završena, no istina je ostala skrivena.
HBO-ova serija se stoga ne fokusira na otkrivanje ultimativne istine, već primarno na utjecaj nemilih događaja na obitelj. Isprva ujedinjena, obitelj se počinje urušavati pod pritiskom novih informacija koje otkrivaju da Michael, u najmanju ruku, nije onakav kakvim se činio, piše The Guardian.
Serija ne prati linearni slijed događaja, već gledatelja prebacuje u različite faze razvoja slučaja. Hoće li se gledatelj okrenuti protiv Firthovog Michaela ili mu pak povjerovati? Donijeti svoj sud moglo bi biti komplicirano kao i u stvarnosti, no znatiželja raste upravo zato što priča ne daje apsolutne odgovore, već otvara nova pitanja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....