Projekcijom ekranizacije “Velikog Gatsbyja” u režiji australskog postmodernista Baza Luhrmanna u Cannesu u srijedu počinje 66. canneski festival, središnji poslovni i umjetnički događaj u filmskoj kalendarskoj godini. I ove godine inače pospani turistički gradić u Provansi zatrpat će trideset tisuća akreditiranih i više stotina filmskih naslova koji će igrati ili na sajmu ili u nekom od šest festivalskih programa.
Posljednji Soderbergh
Cannes je bio, pa je i danas, manje-više sretan brak između s jedne strane Hollywooda, a s druge francuske kulturne politike, odnosno ekonomskih interesa strateških distributerskih, koproducentskih i “wold sales” ureda koncentriranih u Parizu, bez kojih film iz “pasivnih krajeva” ne ulazi u Cannes, a to znači i teško stječe globalnu vidljivost. Riječ je o poprilično kolonijalnom piramidalnom sustavu koji nikad nije bio osobito simpatičan, no malo je kada taj monopol bio tako vidljiv kao ove godine.
U sva desetljeća koliko pratim film, ne pamtim da je jedno izdanje Cannesa bilo tako arogantno amero-francuski monopolističko. U glavnom programu festivala tako ove godine igraju 22 filma, od kojih je čak 15 ili američko, ili francusko, ili i jedno i drugo. A među onim rijetkim sretnicima iz “ostatka svijeta” koji su upali u ovu kalifornijsko-parišku zabavu, barem ih pola ima francuske manjinske partnere. U glavnom programu, uz Amerikance i Francuze još su samo po jedan film iz Meksika, Nizozemske, Italije i Kine, te dva japanska. U službenom programu festivala uopće nema njemačkih, britanskih niti ruskih filmova, a među šezdesetak filmova u četiri dugometražna festivalska programa nema - nevjerojatno ali istinito - ni jednog filma iz Istočne Europe!
Američki film ove se godine predstavlja jednom od najzvučnijih postava posljednjih godina. Nekadašnji pobjednici Cannesa braća Coen tu su s novom muzičkom dramom “Inside Llewyn Davis”, (još jedan) bivši pobjednik Steven Soderbergh s TV filmom o Liberaceu “Iza svijećnjaka”, Jim Jarmusch vraća se na Azurnu obalu vampirskom romansom “Samo su ljubavnici preživjeli”, a režiser kultne “Male Odese” James Gray predstavlja kostimiranu dramu iz 20-ih “Imigranti”. Tu je također i redatelj “Sidewaysa” i “Descendants” Alexander Payne s filmom ceste “Nebraska” u kojem glavnu ulogu igra Bruce Dern.
Mezimac Sorrentino
Francusku ekipu predvodi Polanski s ekranizacijom kazališnog hita “Venera u krznu” Davida Ivesa, novim filmom “Jeune et jolie” (Mlada i lijepa) predstavlja se popularni queer-klasik Francois Ozon, a s novim filmovima snimljenim u Francuskoj i na francuskom predstavljaju se i dvojice istaknutih autorskih imigranata: Alžirac Abdellatif Kechiche (“Adelin život”) te nedavni pobjednik Berlina Iranac Asghar Farhadi koji se od političkih nevolja u domovini sklonio u Pariz i snimio film “Prošlost” s Beatrice Bejo u glavnoj ulozi.
Franko-američki blok najviše ove godine izazivaju istočni Azijci. Novim trilerom “Štit od pruća” predstavlja se plodni i svestrani klasik J-horora Takashi Miike, a kao kontra tomu tu je i meditativni filozofični modernist Kirokazu Kore-eda s filmom “Kakav otac, takav sin”.
U konkurenciji su samo dva europska filma koji nisu francuski: nizozemski “Borgman” Alexa van Warmerdama (prvi nizozemski film u canneskoj konkurenciji nakon 38 godina!) te neizbježni canneski mezimac Paolo Sorrentino s filmom “La grande bellezza” (Velika ljepota).
Najveća Alijeva borba
Upopratnim programima nema - za Cannes inače uvriježenih - premijera holivudskih ljetnih hitova, pa su najzvučnije atrakcije koncentrirane u konkurenciji za nagrade, gdje je selektor Thierry Fremeaux ukrcao kudikamo više žanrovskih filmova nego što je na festivalima običaj.
Pa ako popratni programi ne donose hitove, donose nekoliko filmova o kojima bi se moglo pričati, ako ništa drugo zbog političke paprenosti. Tako se dokumentarni klasik specijaliziran za holokaust Claude Lanzmann u “Posljednjem od nepravednih” bavi Židovima koji su kao funkcionari samouprava u getoima kolaborirali s Nijemcima, a engleski doajen Stephen Frears bavi se u “Najvećoj borbi Muhammada Alija” borbom slavnog, kontroverznog boksača protiv američkih vlasti i sustava u eri rata u Vijetnamu.
OD FILMOVA U KONKURENCIJI:
VENERA U KRZNU
(La Venus a la fourrure, Roman Polanski)
Nakon “Boga masakra”, Roman Polanski ponovo je tu s komornim filmom po kazališnoj uspješnici. Izvorna drama djelo je Davida Ivesa, a i drama i film naslov posuđuju od Sacher-Masocha.
ONLY LOVERS LEFT ALIVE (Samo ljubavnici su preživjeli, Jim Jarmusch)
Ni Jarmusch se nije uspio otresti kulturalne mode vampirskih filmova i knjiga. Novi film opisuju kao “vampirsku romantičnu dramu”, a u glavnim su ulogama Tilda Swinton i Mia Wasikowska.
BEHIND THE CANDELABRA (Iza svijećnjaka, Steven Soderbergh)
Teško se snaći u tom mnoštvu stvarnih i navodnih “zadnjih“ Soderberghovih filmova, no ova TV biografija Liberacea rađena za HBO trebala bi doista biti zadnja.
ONLY GOD FORGIVES (Samo bog oprašta, Nicolas Winding Refn)
Danski majstor trilera Refn predstavlja svoj novi film snimljen u Tajlandu na engleskom. Glavnu ulogu igra Ryan Gosling, a film se odvija u ambijentu šverca narkotika iza paravana kluba tajlandskog boksa.
ŠTIT OD PRUĆA (Wara no tate, Takashi Miike)
Plodni i žanrovski svestrani japanski redatelj se nakon horora i samurajskih 3D filmova sada vraća krimi trileru o istrazi ubojstva.
INSIDE LLEWYN DAVIS (Joel i Ethan Coen)
Stari canneski miljenici Coenovi opet su tu, filmom ambijentiranim na folk-scenu šezdesetih.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....