O Dubrovniku posljednjih godina pričamo kao o nezaobilaznoj filmskoj lokaciji, no manje je poznato da je on bio na takvom glasu i prije otprilike 90 godina, u doba Kraljevine Jugoslavije, tik prije no što su u Njemačkoj nacisti došli na vlast.
To nam priča Daniel Rafaelić, koji danas (24. svibnja) u KIC-u u 17 sati predstavlja svoju knjigu "Fantom Durmitora", nazvanu po istoimenom filmu, koji je premijerno prikazan 1932. godine. Radi se o filmu njemačke režije, prvom iz te zemlje u kojem se čuju slavenski jezici.
- Film je u Zagrebu imao svjetsku premijeru, a nakon 90 godina se i vraća u naš grad. Danas ćemo prije razgovora o knjizi pogledati film. U Kraljevini Jugoslaviji je kinematografija bila prilično tmurna, neorganizirana, nije imala vidljivost. I s "Fantomom Durmitora" je došlo do ideje da se to promijeni – priča nam Rafaelić.
Kako je već spomenuto, Dubrovnik je bio slavna filmska destinacija; "gotovo da nema njemačkog filma koji se nije snimao tamo, a interes za grad je bio i širi od Njemačke", govori naš povjesničar filma.
- S "Fantomom Durmitora" dolazi do ideje da se promoviraju i druge lokacije diljem Kraljevine Jugoslavije – govori Rafaelić, dodajući kako je film na koncu sniman u Dubrovniku, Mostaru, Sarajevu, Beogradu te po najljepšim predjelima Crne Gore.
- Ideja je bila ovim filmom promovirati turističke bisere Kraljevine Jugoslavije te pokazati da ona ima i drugih zanimljivih potencijalnih lokacija za snimanje filmova. Osim što se u filmu čuju slavenski jezici, jako je interesantan i detalj da je Josip Štolcer radio glazbu. U soundtrack filma je ubacio veliku količinu dubrovačkih i dalmatinskih napjeva – priča Rafaelić.
Film je snimljen šest mjeseci prije no što su nacisti preuzeli vlast u Njemačkoj.
- Tako da je ovo posljednji krik slobode tamošnje kinematografije. Film je najprije radio redatelj Telinau, koji je bio član nacističke stranke. Bio je loš prema glumcima, pa je na kraju režiju preuzeo Natge. Nakon premijere, Telinau je po novinama blatio filmsku ekipu, sada je imao zaleđe stranke pa je mogao govoriti što želi. U svakom slučaju, bio je ovo jako zanimljiv proces istraživanja. Upravo po tome se može vidjeti kako su i zabavno-pustolovni filmovi, kao što je "Fantom", također bili jako osjetljivi na politička pitanja – priča Rafaelić, dodajući kako su pregovori oko snimanja filmova u ono vrijeme redovito uključivali i razgovore s tajnim službama i ministarstvima, kao i diplomatske prepiske.
Pa, odakle uopće interes za istraživanjem ovog filma te kako to da smo o njemu do sada znali gotovo ništa ili jako malo?
- Čitava priča je krenula prije nekih pet godina, kada je Pula film festival radio nešto slično s "Princezom koralja". Tamo je glavna glumica Itarina, čije ime znamo gotovo isključivo iz križaljki. U svakom slučaju, to je bio jedan dobar primjer istraživanja važnog filma. "Fantom Durmitora" se često spominjao kod povjesničara filma, a o njemu nismo puno znali. Nakon što je "Princeza" tako dobro odjeknula, činilo mi se da je sada savršen trenutak za novo istraživanje – govori Rafaelić.
Istraživao je u Berlinu, a potporu dobio i od Crnogorske kinoteke te Filmskog centra Crne Gore. Upravo su Crnogorci i financirali ovo istraživanje.
- Na ovim je prostorima jako malo povjesničara filma pa se dogodi da svatko istražuje ono što ga najviše zanima, ne dođu odmah svi filmovi pod povećalo. No, evo, pokazujemo da se sve može istražiti ako ima energije, volje te – novca – zaključuje Rafaelić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....