FILMSKA KRITIKA

RIAN JOHNSON REŽIRAO KRIMI TRILER U STILU AGATHE CRHISTIE U pitanju nije nikakva retro zafrkancija nego film koji se odigrava u današnje doba

'Nož u eđa' - 'Knives out'
 Entertainment Pictures / Alamy / Alamy / Profimedia
 

Ponekad osobne opsesije rezultiraju vrlo uspješnim filmovima. Danas 45-godišnji američki redatelj Rian Johnson od djetinjstva je bio poklonik romana Agathe Christie, čak toliki da je nastojao pogledati svaku njihovu ekranizaciju. “Ubojstvo u Orient expressu”, “Smrt na Nilu”, “Zlo pod suncem”, “Na kraju ne ostaje nitko”, “Svjedok optužbe”… Samo nabrajajte dalje, on ih sve zna tako dobro da je u stanju satima raspravljati o njihovim finesama, kao i razlikama između brojnih filmskih i televizijskih verzija. Uz knjige Agathe Christie najviše voli rješavati križaljke: dok je pet mjeseci radio na spektaklu “Ratovi zvijezda: Posljednji Jedi”, uz njega je uvijek bilo novo izdanje New York Timesa s vrlo precizno popunjenom križaljkom.

Film u stilu Agathe Christie mogao si je priuštiti u ranom razdoblju karijere, recimo, nakon ZF trilera “Looper” s Josephom Gordon-Lewittom i Bruceom Willisom, koji je svratio na njega pozornost velikih holivudskih producenata ili epizoda iz kultne serije “Na putu prema dolje”. Kad je pak potpisao ugovor za “Ratove zvijezda”, imao je dojam da je u kreativnom kavezu, pogotovo što je po prvotnom planu nakon “Posljednjeg Jedija” trebao režirati i “Uspon Skywalkera”. Srećom, došlo je do promjene plana, njega je zapala nova trilogija franšize, čija će produkcija - po svoj prilici - početi sljedeće godine, a “Skywalkera” se, kao što je poznato, prihvatio J. J. Abrams.

Odjednom se otvorio prostor za krimi triler s puno poznatih glumaca, za koji je sam napisao i scenarij, a još mu je više pogodovalo to što je Danny Boyle otpao kao redatelj novog Jamesa Bonda (zamijenio ga je Cary Fukunaga), tako da je Daniel Craig imao “rupu” u rasporedu. Johnson je to odmah iskoristio i nazvao ga, Craigu se dopao scenarij, a zahvaljujući njegovu imenu, lako je popunio ostatak glumačke ekipe.

U pitanju nije nikakva retro zafrkancija, nego film koji se odigrava u današnje doba. Popularni pisac krimića Harlan Trombey (Christopher Plummer) namjerava proslaviti 85. rođendan (glumac će sljedeći mjesec napuniti 90) i za tu prigodu u svojoj je kući okupio brojnu obitelj. Dogodilo se ono što je malo tko očekivao, naime, našli su ga mrtvog. Je li u pitanju ubojstvo, samoubojstvo ili nesretan slučaj? To mora istražiti privatni detektiv Benoit Blanc (Craig), koga su pozvali da istraži slučaj. Što više proučava činjenice, to je uvjereniji da je stari Harlan ubijen, a sumnjivi su svi, ponajprije pokojnikova najstarija kći Linda (Jamie Lee Curtis), spretna poslovna žena, majstorica u trgovanju nekretninama, kojoj treba poveliki zajam za njezin novi poslovni pothvat. Tu je i njezin suprug Richard (Don Johnson), koji vara ženu i ima vlastite planove, gorljivi je republikanac i podržava Donalda Trumpa. Njihov sin Ransom (Chris Evans) razmaženi je playboy, a detektiva posebno živcira njegovo pitanje na rubu ironije: “Hoćete li mi napokon reći tko je ubio moga djeda?” Najmlađi sin Walter (Michael Shannon) odnedavno je direktor kompanije koja izdaje Harlanove bestselere, Joni (Toni Colette) je udovica Harlanova pokojnog sina, no posebno mjesto u krugu osumnjičenih zauzima Marta Cabrera (Ana De Armas), koja se brinula za kuću i bila u bliskim odnosima s Harlanom.

Na premijeri na uglednom Toronto film festivalu “Nož u leđa” ispraćen je ovacijama, a kritičari su uspoređivali film s kazališnim hitom “Hamilton” koji spaja starinski štih i moderni jezik. Publika će po svoj prilici imati razumijevanja za takvo što.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 03:07