SUNDANCE

Samo tri europska filma u selekciji, dok su najveće atrakcije u off-programima

'Kralj polke' Maye Forbes

U skijaškom centru Park City u američkoj državi Utah u četvrtak počinje Sundance, najznačajniji festival američkog nezavisnog filma te jedan od dva najvažnija filmska festivala u zimskom dijelu sezone.

Sundance festival narastao je tijekom osamdesetih i devedesetih od male, razmjerno opskurne smotre do važnog faktora u američkoj filmskoj kulturi, a u upravo je taj festival imao krunsku ulogu u “indie” revoluciji koja je kasnih 80-ih i 90-ih izbacila braću Coen, Stevena Soderbergha, Tarantina i mnoge druge. Premda je u filmskoj industriji mnogo prigovora kako su ta vremena prošla, nije do kraja tako. Posljednjih su godina upravo sundanceovske premijere često postajali filmovi sezone. Jedan film s prošlogodišnjeg Sundancea (“Manchster by the Sea” Kennetha Lonergana) ozbiljan je kandidat za ovogodišnje Oscare, a dva su (“Neke žene” Kelly Reichardt i “Mali ljudi” Ire Sachsa) uvršteni u niz top-listi filmova godine. Stoga su oči profesionalaca uprte i na ovogodišnju selekciju Sundancea.

Trump na filmu

Sundance po tradiciji ima četiri natjecateljske konkurencije: igranu i dokumentarnu, podijeljenu na američku i svjetsku. Američka igrana konkurencija ove godine donosi 16 naslova, a u oči upada veliki broj afroameričkih redatelja i redateljica. U svjetskoj igranoj konkurenciji je 13 naslova, a najveće je iznenađenje što su u selekciji samo tri europska filma. Jedan od njih je “Moja obitelj” gruzijsko-njemačkog para filmaša Nana Ekvtimishvili i Simon Gross, koji je svojedobno filmom “U cvatu” dobio nagrade u Sarajevu i na ZFF-u. U dokumentarnom programu, tematski dominira rat u Siriji kojem su posvećena čak tri filma, no dokumentaristi nisu izbjegli ni “vrući krumpir” američke politike - Donalda Trumpa. U filmu “Trumped: Inside The Greatest Political Upset Of all Time”, troje su autora (Banks Tarver, Ted Bourne i Mary Robertson) pratili tijekom deset mjeseci Trumpovu kampanju izbliza. Dokumentarni program donosi i film “Neugodni nastavak”, nastavak dokumentarca “Neugodna istina” koji prati kampanju Ala Gorea protiv klimatskih promjena. U filmu “Icarus” Bryana Fogela autor, pak, prati svakodnevni rad svjetskog povjerenstva protiv dopinga u atletici. Tu je - kao i obično - i puno muzičkih dokumentaraca, uključujući i doks o povijesti benda Grateful Dead “A Long Strange Strip”.

Potencijalni indie-hit

Kao i uvijek u Sundanceu, i ove godine - međutim - najveće su atrakcije u off-programima. Kao potencijalni indie-hit pažnju skreće komedija “Kralj polke” Maye Forbes, istinita priča o poljskom imigrantu i zvijezdi američke polke Janu Lewanu (Jack Black) koji je završio u zatvoru zbog serije prevara. Pažnju skreće i triler “Bushwick” Cary Murnion i Jonathana Mullitta, distopijski film u kojem skupina teksaških secesionista izvrši gerilski prepad na Brooklyn. Znatiželju potpiruje i film “Otkriće” (Discovery) Charliea McDowella, SF drama u kojoj znanstvenik otkriva nepobitan dokaz zagrobnog života. U filmu uz Rooney Maru glumi i čovjek koji je idejni tvorac Sundance festivala - Robert Redford.

Strani program

Sundance po tradiciji nije najjači kad su u pitanju neamerički filmovi, a strani program festivala ipak se teško nosi s terminski bliskim, no u Europi utjecajnijim Berlinom. Unatoč tome, posljednjih godina Sundance je znao iznenaditi s pokojom jakom ne-europskom premijerom, uključujući i premijere dvaju najvažnijih srpskih filmova posljednjih godina (“Krugovi” Srdana Golubovića i “Dobra žena” Mirjane Karanović). Ove godine - međutim - strani Sundanceov program ne čini se baš jakim. U natjecateljskoj selekciji standardno dominiraju latinoamerički naslovi, a od iole poznatijih europskih režisera s premijerama na Sundance stižu samo Dankinja Lone Scherfig s dramom o Londonu u 2. svjetskom ratu “Their Finest” te Talijan Luca Guadagnino s filmom “Zovi me imenom”. Dosta se očekuje i od “Lady Macbeth” Britanca Williama Oldroyda, filma koji se temelji na “Lady Macbeth Mcenskog okruga” Nikolaja Leskova, istoj prozi po kojoj se Andrzej Wajda 1962. u Vojvodini snimio “Sibirske lejdi Makbet“ u jugoslavenskoj produkciji. Od europskih naslova, konceptom pažnju i skreće film “Manifesto” berlinskog multimedijskog umjetnika a. U tom filmu Cate Blanchett u trinaest režiranih minijatura izgovara trinaest ključnih umjetničkih manifesta 20. stoljeća.

Sundance traje do 29. siječnja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 09:46