Godine 2001. skupina istraživačkih novinara dnevnika Boston Globe počela je na poticaj glavnog urednika istraživati nekoliko nepovezanih slučajeva seksualnog zlostavljanja u bostonskoj crkvi. Istražujući slučaj, novinari Globea su postupno otkrili zastrašujuće razmjere afere.
Nije riječ bila samo o tome da je nekoliko desetina svećenika u Massachusettsu seksualno eksploatiralo djecu, nego i o tome da je Crkva znala i sustavno zataškavala skandale, žrtvama anonimno plaćala odštetu, a počinitelje svećenike premještala na druge lokacije. Istraživački rad tima Spotlight doveo je do ostavke bostonskog kardinala Bernarda Lawa, krenula je čistka protiv politike zataškavanja u samoj Crkvi, a novinari tima Spotlight za svoj su rad 2003. dobili Pulitzera.
Povijest tog slučaja tema je filma “Spotlight” režisera Toma McCarthyja, dokudrame koja se prilično neočekivano vinula u jednog od glavnih favorita za ovogodišnje Oscare. Pri tom su se u diobi Oscara našla suprotstavljena dva stubokom oprečna filma. Dok je González Iñárrituov “Povratnik” grandiozni film slike, esencija kinematičnog spektakla, McCarthyev “Spotlight” pametni je, nimalo glamurozni film o ljudima u odijelima koji sjede u bezličnim neonskim sobama.
Filmski suzdržan, no cizeliran i pametan, “Spotlight” je nastavljač one linije američkog filma kojoj je klasik “Svi predsjednikovi ljudi”.
Lišen i najamanjih natruha tabloidnosti, “Spotlight” prikazuje svu slojevitost afere kojom se bavi. Boston Globe je s pričom koju je pokrenuo riskirao. To su bile novine iz katoličkog ambijenta, sa 53 posto katoličkih pretplatnika. Istragu nisu poveli lokalci, nego urednik Marty Baron (Schreiber) koji je pridošlica, Njujorčanin i - Židov. Članovi tima ( Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Michael Keaton) svi su odreda - kako sami vele - “posrnuli katolici”. Išli su u iste škole s počiniteljima, poznaju ih iz župa. Putem će otkriti da je akter zataškavanja bio i - njihov izvor.
Sve se to događa u jeku 11. rujna, kad Ameriku zanimaju preči neprijatelji od pedofila, i to u jednoj konzervativnoj, solidarnoj sredini koja unatoč veličini ima nešto malomišćansko. Što je najgore, vođa tima Robby Robinson (Michael Keaton) suočit će se i s vlastitim grijehom propusta. Kao friški urednik gradske rubrike, baš je on propustio istražiti priču kad je još bila u začetku. Sasvim biblijski, svatko u “Spotlightu” ima trun u oku.
“Spotlight” je film koji svaki novinar mora voljeti. Nije riječ samo o tome da je taj film spomenik dobrom novinarstvu (tako ga je - u vrlo pohvalnoj recenziji - opisao vatikanski L’Osservatore Romano). On je ujedno i novinarski SF, arheologija danas nepostojećeg svemira u kojem je redakcija mogla sebi priuštiti da četiri čovjeka rade “full time” tri velike teme godišnje.
Ali, da je “Spotlight” samo dobra rekonstrukcija novinske i političke afere, igrani bi film bio izlišan - za to bi dobar bio i dokumentarac. McCarthy je, međutim, unutar suhe deskripcije Spotlightove istrage našao i srce stvarne ljudske drame. “Spotlight” je film o ljudima kojima se kida srce dok skidaju polituru nevinosti s vlastite zajednice, o ljudima koji su u nekom trenutku bili inficirani Crkvom, pa se sad hrvaju s avetima vlastite vjere za koju nisu više ni mislili da postoji. “Spotlight” je diskretni veliki film.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....