Krajem prošlog tjedna u Opatiji su se okupili predstavnici Udruženja europskih filmskih redatelja i donijeli rezoluciju po kojoj je Hrvatska navedena kao primjer europskim zemljama po pitanjima uređivanja odnosa producenata i redatelja, politike i filmske industrije.
Noćna mora
Krasno, no istodobno bi analitičari domaćeg filmskog tržišta mogli istaknuti Hrvatsku kao noćnu moru u odnosima producenata, distributera i prikazivača. Primjer za to ima napretek, a dva najnovija su sudbina filmova “Kotlovina” i “Josef”.
“Kotlovinu” Tomislava Radića produciralo je redateljevo poduzeće Korugva d.o.o., a u distribuciju uzeo Discovery film, specijaliziran uglavnom za promoviranje art filmova . Najveći hrvatski prikazivač CineStar izdvojio je za film dvorane u svoja tri multipleksa, tako da se prije dva tjedna “Kotlovina” našla pred publikom. Za film koji je pobrao šest Zlatnih arena u Puli i pobijedio na Vukovar film festivalu, rezultati nisu osobito ohrabrujući. Dosad ga je vidjelo 1196 posjetitelja, s time da je ovog tjedna posjet bio za gotovo 50 posto slabiji nego prethodnoga. Prema tome, “Kotlovina” bi u najboljem slučaju - ukoliko se održi na repertoaru još tri-četiri tjedna - mogla skupiti između dvije do tri tisuće gledatelja, što je u skladu s mizernim rezultatima koje hrvatski filmovi postižu posljednjih godina.
U čemu je problem? U lošoj reputaciji hrvatskog filma zbog koje domaća publika ne želi pogledati izvan serijski dobar film?
Da imamo odnos prema svom filmu poput Čeha, jamčim da bi se u kinima već dijelila nagrada za 50-tisućitog posjetitelja.
Kompliciran slučaj
Dio krivnje snosi i distributer, koji je film plasirao na tržište kao “iz aviona”: tek tjedan dana ranije znali ste da “Kotlovina” stiže u kina 15. rujna. Svugdje u svijetu početak distribucije zna se bar dva mjeseca unaprijed.
Pa dok je slučaj “Kotlovine” tipičan primjer domaćeg javašluka, s “Josefom” je sve kompliciranije. Najskuplji film prikazan na pulskom festivalu pumpan je u medijima, hvaljen je i osporavan te bi bilo očekivano da se distributeri i prikazivači za njega otimaju.
Utješan datum
Distribuciju je naposljetku dobio Continental film, koji u nas zastupa dva hollywoodska “majora”, Disneyja i Sonyja, te je poslušao zahtjev producenta Joze Patljaka, vlasnika Alka filma, da film mora u kina 22. rujna. Continental ima tri multipleksa, međutim, CineStar je na hrvatskom tržištu puno jači, pa im je film ponuđen na prikazivanje još početkom kolovoza. Dobili su “odbijenicu”, s objašnjenjem da su za rujan i listopad već planirali četiri hrvatska filma te da će domaći proizvodi jedan drugoga “kanibalizirati”. CineStar je ponudio utješan datum - negdje u prosincu.
CineStarov je odgovor samo naizgled logičan. Kako se mogu “kanibalizirati” filmovi koji s mukom skupe nekoliko tisuća gledatelja? “Josef” je po svim kriterijima “blockbuster”, skupi proizvod za kakve se prikazivači u svijetu otimaju. Prije se čini da netko u CineStaru nije htio “Josefa” u kinima, nego što je skrbio za dobrobit hrvatskog filma.
“Josef” je stoga krenuo samo u Cineplexxove multiplekse, no sa zgražanjem sam ustanovio da je prošle nedjelje imao jednu jedinu predstavu i to u četiri poslijepodne. Razlog? Istodobno s “Josefom” započela je Continentalova revija art filmova Filmomanija, pa je hrvatski film šutnut u nepovoljne termine. Nikakvo čudo da je prvog vikenda imao 343 posjetitelja.
Tito kao reklama
Jozo Patljak nije pesimist, jer su rezultati s početka tjedna nešto bolji, film sada već ima 560 posjetitelja, međutim, dio neuspjeha je i na njegovoj savjesti. Možda je u pravu moj kolega Dejan Šoša kad tvrdi da se nije smjelo skrivati kako je to film o rađanju mita o Josipu Brozu Titu u 1. svjetskom ratu, trebalo je to koristiti kao glavnu reklamu. Drugo, jumbo plakati po Hrvatskoj suviše su mračni, gledatelje odbijaju, a i pitanje je koliko je Marko Perković Thompson, autor filmske glazbe, pravi kino adut: na koncertnim stadionima on jest mega zvijezda, no filmska je publika ipak nešto drugo.
Vrijeme je za radikalna rješenja
Hrvoje Hribar, ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra, još lani je u nekoliko navrata ustvrdio da više neće dozvoliti da hrvatski filmovi propadaju u kinima. Ipak, nakon mršavog starta jakih pulskih aduta nema druge nego zavapiti za osnivanjem kriznog štaba za spas hrvatske kinematografije, trust mozgova koji će smišljati reklamne kampanje, birati najbolje termine, posredovati između distributera i prikazivača. Može li to napraviti HAVC? Možda, no obeshrabruje što ta ista institucija našem najagilnijem i najosobenijem producentu Patljaku iz godine u godinu dodjeljuje samo mrvice svojih dotacija. Situacija je krajnje ozbiljna i treba birati krajnje radikalna rješenja!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....