Direktor fotografije Vanja Černjul jedan je od najuspješnijih Hrvata u Hollywoodu. New York mu je dom posljednjih gotovo četvrt stoljeća, a otada je radio na brojnim poznatim filmskim i televizijskim projektima, među kojima su, da nabrojimo samo nekolicinu, "Televizijska posla", "Sestra Jackie”, “Marco Polo”, "Kronike Times Squarea” i "Suludo bogati Azijci”. Baš ovih dana stiglo mu je još jedno veliko priznanje: BBC je uvrstio dvije serije na kojima je radio u svoju top listu sto najboljih televizijskih ostvarenja u 21. stoljeću.
Radi se o rezultatima njihove ankete u kojoj sudjeluju najbolji kritičari, stručnjaci i druge važne figure iz industrije. Kako su objasnili, do sada su se koncentrirali na filmove, no ove su godine napravili zaokret prema televizijskom mediju zbog velike uloge koju je u posljednjih 18 mjeseci igrao u životima mnogih.
"Narančasta je nova crna" našla se na 65. mjestu ove prestižne liste, dok 17. mjesto zauzima serija "30 Rock". Na objema je Černjul radio kao snimatelj.
- Ljetos sam vidio listu TV serija koje Columbia University smatra programima sa najvećim kulturnim utjecajem i tamo uočio ove iste dvije serije. Prva misao mi je bila da mogu biti jako zadovoljan što sam sudjelovao u projektima koji društveno rezoniraju, zbog čega sam i odlučio posvetiti život filmu. Nakon toga sam razmišljao kako je nemoguće predvidjeti koji projekt će pogoditi duh vremena i tako ostvariti komunikaciju sa širokom publikom na inteligentan način. Za vrijeme produkcije ovih projekata, kao i filma "Suludo bogati Azijci", ni ja niti itko drugi nije očekivao da će oni dobiti kulturni značaj koji su ostvarili – kaže nam Černjul, koji nam se javio iz SAD-a.
"30 Rock", koji se snimao od 2006. do 2013. je, govori, bio njegov prvi veći televizijski projekt.
- Prva sezona se počela snimati u tradicionalnom načinu produkcije i distribucije, prije velike TV revolucije i pojave streaming kompanija. Prvi puta sam se suočio sa velikim setovima izgrađenim u studiju, snimanjem sa dvije ili više kamera i ogromnom ekipom iskusnih profesionalaca. Ispalo je da je moje nepoznavanje konvencionalnog načina snimanja takvih komedija išlo u moju korist, što tada naravno nisam znao – priča, pa nam detaljnije pojašnjava o čemu je riječ: - Umjesto klasičnog načina osvjetljavanja setova i glumaca teatralnom rasvjetom odozgo, primijenio sam jedini pristup koji sam poznavao, a to je filmska rasvjeta na realnoj lokaciji. Druga stvar o kojoj sam tada malo znao je konvencionalni pristup snimanja komedije pa sam u stil snimanja unio veći kontrast općenito, kao i kontrast boje svjetla. Tina Fey, kreatorica i glavna glumica, oduševljeno je prihvatila ovaj vizualni stil pa sam se nakon nekoliko epizoda prestao bojati da ću dobiti otkaz jer ne znam što radim – prisjeća se.
Jedan od glumaca u seriji je bio i Alec Baldwin. - On je inicijalno bio sumnjičav prema mladom snimatelju bez iskustva u velikim projektima, no s vremenom je postao prijateljski raspoložen i počeo izražavati zadovoljstvo snimljenim materijalom, tako da sam se počeo osjećati puno sigurnije i nastavio eksperimentirati sa svjetlom i bojom. Atmosfera na setu je bila fantastična i puno sam toga naučio, ali imao sam osjećaj da moram krenuti dalje – priča.
Černjul je tako napustio snimanje ove serije u polovici druge sezone, želio se vratiti filmu. No oko ovog projekta i dalje ima samo lijepe uspomene.
- Iskreno me iznenadila nominacija za Emmy za rad na epizodi "Rosemary's Baby", koja je bila posljednja na kojoj sam radio. Isto tako, više od 15 godina nakon prve sezone, "30 Rock" je prisutan na streaming platformama i o seriji se još i danas piše i diskutira, što je sjajno – kaže Černjul.
"Narančasta je nova crna", koja je nastala u produkciji Netflixa, bila je njegov prvi streaming projekt.
- Ali i općenito jedan od prvih velikih uspjeha ovog novog medija, koji je izrastao u ogromnu streaming industriju. Kada sam pročitao nekoliko prvih scenarija, bilo mi je jasno da radim na projektu koji na vrlo pametan način uvodi raznolikost likova u ansambl, u vrijeme kada zastupljenost različitih identiteta i pozdina u mainstream medijima nije bila dio društvenog diskursa. Kao i film "Suludo bogati Azijci" na velikom platnu, ova serija se pojavila u trenutku kada je Amerika bila spremna prihvatiti medije koji izgledaju kao što izgleda američka populacija, sa svim svojim rasnim i drugim različitostima. Naravno, za vrijeme snimanja pojma nisam imao da će se "Narančasta je nova crna" tako savršeno poklopiti sa duhom vremena i postati jednom od globalno najpopularnijih serija. Glavni izazov na ovom projektu bile su brojne dijaloške scene koje bi ponekad uključivale do dvadeset likova. Nakon deset epizoda zaključio sam da vizualno seriji više ne mogu doprinijeti pa sam nakon prve sezone otišao na novi projekt – priča.
Černjula pitamo i koje su serije s BBC-jeve liste na kojima nije radio njegovi osobni favoriti.
- Mini serije "Černobil" i "Small Axe" spadaju pod rijetke koje sam pogledao više od jedan puta. Takav snažni autorski pristup događa se samo u tzv. limitiranim ili mini serijama u kojima je moguće da čitav projekt napravi jedan redatelj sa svojim autorskim timom. Obje serije imaju inovativan vizualni pristup i nevjerojatno preciznu atmosferu – kaže.
I sam je već spomenuo rapidne i značajne promjene koje su se dogodile filmskim i televizijskim medijima, uvjetovane ponajprije pojavom streaming servisa. BBC eru u kojoj živimo naziva "post-millennial". Koja su Černjulova promišljanja o tome?
- TV tehnologija je sve bolja i bolja, tako da se priča namijenjena za streaming može pričati na način koji je formalno više filmski no što je to bio slučaj kod tradicionalnih televizijskih serija. Vidjeti ćemo sve više serija koje će vizualno izgledati kao filmovi koji su se nekad radili samo za kina, ali će scenaristički biti prilagođeni ovoj novoj formi. U tradicionalnoj filmskoj drami ima dovoljno vremena za dramski razvoj samo malog broja likova, dok u mini seriji može biti gomila likova koje pisci mogu detaljno razraditi. Ja sam kao gledatelj dugo izbjegavao serije jer me smetala ta beskonačna dramska forma ispričana u krupnim planovima, jedinoj vrsti kadra koju je tadašnja TV tehnologija mogla podnijeti. Ova nova forma, koja je više dugački film nego tradicionalna TV serija, me počela interesirati i kao gledatelja – kaže, pa dodaje da ga serije poput ovih o kojima razgovaramo zadovoljavaju na sličan način na koji su ga nekad zadovoljavali klasični filmovi.
- To su vizualno raskošne drame sa početkom, sredinom i, jako važno: krajem. Zato vjerujem da će format koji će biti najinovativniji biti upravo format limitiranih serija u trajanju od četiri do šest sati – smatra.
Posljednjih dana Černjul je okupiran postprodukcijom serije "The Gilded Age", koju je snimao za HBO. Radi se, kaže, o vrlo ambicioznom i skupom projektu autora Juliana Fellowesa, najpoznatijem po TV hitu "Downtown Abbey" i Altmanovom filmu "Gosford Park".
- Ova serija je bila jedan od prvih velikih projekata koji je krenuo u proizvodnju nakon šestomjesečne stanke izazvane pandemijom. Jako sam zadovoljan da smo pod svim novim protokolima uvedenim za zaštitu ekipe i glumaca tokom devet mjeseci snimanja uspješno završili produkciju ovog zahtjevnog projekta – zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....