Gadno su se prevarili oni koji su pomislili da je Steven Spielberg na silaznoj putanji. Akcijska komedija “1941.” prošla je puno slabije nego njegovi filmovi “Ralje” i “Bliski susreti treće vrste”, pa su već počela naklapanja da je s njim gotovo. Štoviše, film nije otkupljen za naše tržište, a to se nije dogodilo ni s televizijskim akcićem “Dvoboj”. Spielberg je, međutim, već dugo pripremao retro spektakl “Otimači izgubljenog kovčega”, sinopsis je koncipirao sa svojim prijateljem Georgeom Lucasom, a pisanje scenarija prepustio je njegovom bliskom suradniku Lawrenceu Kasdanu. Glavnog junaka, pustolova arheologa Indianu Jonesa igrao je Harrison Ford, njega je promovirao Lucas u “Ratovima zvijezda”, uloga mu je još bolje sjela nego ona Hana Sola, a usprkos favoriziranju “Supermana II” u kinima tog razdoblja, ispalo je da je to najveći hit godine. Spielbergov kotač zamašnjak se još više zahuktao naredne godine kad je njegov “E.T.” postao najuspješniji film svih vremena, a odlično je prošao i nastavak “Indiana Jones i Ukleti hram” (1984). Usput, u tom obilju megahitova otkupljena je za naše tržište i “1941.”, odnosno “Luda invazija na Kaliforniju”, kako su domaći distributeri lukavo preimenovali taj film, i samo u zagrebačkim kinima skupila 120 tisuća gledatelja.
Ipak, Spielbergova franšiza s Indianom Jonesom bila je bez premca. Naredni nastavak snimljen je 1989., zvao se “Posljednji križarski rat”, a redatelj se zatim posvetio epu o holokaustu “Schindlerova lista” i “Jurskom parku”, prvom filmu koji je naveliko koristio kompjutorski generirane efekte. Indiani Jonesu vratio se tek 2007., film je imao podnaslov “Kraljevstvo kristalne lubanje”, u kinima je prošao jako dobro (iako ga je zasjenio “Avatar” Jamesa Camerona), a u njemu se u franšizu vratila Karen Allen kao Marion Ravenwood, koja je napokon ozakonila vezu s pustolovnim arheologom. Otad se samo naklapalo o petici, da bi planovi postali realniji krajem prošlog desetljeća. Bilo je jasno da je Spielberg neće režirati, u međuvremenu se posvetio posve drugom tipu projekata, franšize ga više nisu zanimale, pa je posao prepustio Jamesu Mangoldu, koji je u “Wolverineu”, a pogotovo u “Loganu” dokazao da se odlično snalazi u ambicioznim blockbusterima. “Indy 5” - kako su mnogi zvali taj projekt - ponegdje je izazivao nelagodu, jer radnja počinje krajem Drugoga svjetskog rata i zatim se premješta u 1969., kad je Neil Armstrong stupio na Mjesec: što znači, junaka je trebalo u prvom dijelu filma pomladiti, dakako, uz pomoć kompjutora, da bi se tek kasnije pojavio u svojoj aktualnoj dobi, to jest, kao 80-godišnjak. Ključna osoba u početku je Basil Shaw (Toby Jones), on traži artefakt sudbine koji omogućuje putovanja kroz vrijeme, ali ta čudesna spravica zanima i nacista Jürgena Vollera (Mads Mikkelsen), pogotovo kasnije, kad radi za NASA-u u njihovom svemirskom programu i htio bi vrijeme vratiti unatrag, u doba Trećeg Reicha. Indiana Jones će to pokušati spriječiti, uostalom, likovi nacista stalno su se provlačili kroz franšizu, a osobito je efektna bila Irina Spalko (Cate Blanchett) u “četvorki”. S cijenom od gotovo 300 milijuna dolara petica je ispala jedan od najskupljih filmova svih vremena, a premijeru je imala na nedavno završenom kanskom festivalu. Kritike su bile neujednačene, no puno je važnije kako će film proći na globalnom filmskom tržištu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....