Još ranih 80-ih u Chicagu je nastala house glazba sa svojim karakterističnim 4/4 ritmom i tempom oko 120 BPM-a. Ubrzo se proširila na sve veće američke gradove, a potom i postala okosnica klupske scene diljem svijeta. Odavno je zavladala i Zagrebom, no kad je posrijedi kvalitetni underground house, trenutačno se posebno ističu dvije organizacije - Forty Fifty i Imogen Recordings, a među njihovim osnivačima su Felver i Antonio Zuza, dvojac koji će u petak, 1. ožujka, udružiti snage za reviju house klasika u Operi.
Felver, jedan od najdugovječnijih domaćih DJ-a, bio je još davnih 90-ih jedan od pionira ovog žanra kod nas, a svojim je nedjeljnim partijima Cosmic Disco umnogome postavio standarde kad je u pitanju deep house. Letvicu je podignuo 90-ih legendarnim Stereo Studio partijima, koji su uz promociju londonskog tech-house zvuka donijeli pomake u kvaliteti sounda i vizualnog identiteta. Nakon niza sudjelovanja u brojnim projektima, danas organizira večeri Forty Fifty na koje dovodi najuzbudljivija imena underground glazbe. Za cijelo to vrijeme, svojim besprijekornim svirkama na visokoj razini drži status jednog od najcjenjenijih domaćih DJ-a.
Antonio Zuza je vlasnik najintrigantnije domaće etikete Imogen Recordings, za koju izdaju brojne legende undergound glazbe kao što su Kai Alce, Robert Owens, Brand New Heavies, Charles Webster, Fred Everything, Darshan Jesrani i Ashley Beadle. Uz sad već ozbiljno pozicioniranje etikete u međunarodnim okvirima, Antonio dovodi u Zagreb autore svojih izdanja i ostala zvučna imena housea na poznate Imogen večeri, a i sam je odličan DJ koji vrhunskom selekcijom podiže atmosferu u klubu. Ovog će puta to činiti u suradnji s iskusnim Felverom, a kombinacija ove dvojice važnih aktera na sceni jamstvo je za nesvakidašnje glazbeno veselje u Operi.
Ususret tome, popričali smo s protagonistima koji će u petak stati za DJ pult.
Kad si se zarazio houseom?
Antonio Zuza: U srednjoj školi… tada se sve to oko mene intenzivno počelo događati. Mislim da je tada i Felver krenuo sa svojim eventima u Tvornici o kojima su svi pričali.
Felver: Maxi-single izdanja u osamedesetima, koja su tada bila vrlo popularna, s nestrpljenjem sam očekivao nakon izlazaka regularnih singleova grupa ili autora koje sam pratio. Neki od tih remixeva već su tada imali house strukturu, pa bih mogao reći kako su to bili moji prvi doticaji s tom vrstom glazbe. Iako tada toga nisam bio svjestan. Posebno mi znače extended mixevi gupe Talk Talk, čiji je rad kao i rad njihovog, nažalost, upravo ovog tjedna preminulog frontmena Marka Hollisa obilježio sve što ću ubuduće tražiti u muzici. Imena koja mi također padaju na pamet su i The Earons: ”Land Of Hunger”, D-Train: “You're The One For Me“, Fiona Franklyn: ”Busted Up On Love”, Freeze: ”I.O.U.”, Camouflage: ”The Great Commandment”, Pet Shop Boys: ”Left To My Own Devices”, Time Lords: ”Doctor Who”, DAF: ”Brothers”, Happy Mondays: ”Halleluyah” i New Order: ”Blue Monday” i njihov cijeli album “Technique”, kao i album The Style Council: “Modernism: A New Decade”. Neke od tih ploča i danas volim pustiti u svojim setovima, a neke zanimljive remixeve i verzije poznatih i nepoznatih singlova i dan danas još uvijek otkrivam.
Sjećaš li se prve house ploče koju si kupio?
Antonio Zuza: Mislim da je moja prva house ploča bila Sillicon Soul: “Right On”, a prije toga sam imao nešto hip hop ploča koje sam na kraju poklonio svome dragom prijatelju Carlitu.
Felver: Ranih devedesetih kada sam počeo otkrivati plesnu glazbu i klupsku kulturu, nisam imao potpuno jasnu sliku žanrova, a kupovao sam sve što mi je zvučalo dobro. Koja je bila moja prva kupljena house ploča ne mogu sa sigurnošću reći, no ono što sam siguran jest da sam house kao pojam osvijestio u sekcijama prodavaonica ploča, posebno onda kada sam otkrio i bečki Black Market. Prvi naslovi za koje sam znao da pripadaju tom žanru i koji su jako utjecali na moj rad bio je album Bomb The Bass. ”Unknown Territory”, Inner City: ”Paradise”, i Mr.Fingers: "Introduction", a prije svega se sjećam ovih kupljenih singlova: Frankie Knuckles: ”Your Love”, Lil Louis: ”French Kiss”, S-Express: ”Theme From S-Express”, Jungle Brothers: "I'll House You", Crystal Waters: ”Gypsy Woman (She's Homeless)”, Yazz: "The Only Way Is Up", D-Mob&Cathy Dennis: "C'mon And Get My Love" , Adventures of Stevie V: “Dirty Cash (Money Talks)“, i Alison Limerick: "Where Love Lives". Vrlo brzo nakon moje prve posjete BM-u, to je mjesto postalo središte svih mojih životnih kretanja.
Kad si počeo nastupati kao DJ i kad si se okrenuo puštanju housea?
Antonio Zuza: Počeo sam nastupati negdje početkom 2000-ih u jednom beach baru u mjestu gdje sam ljetovao. Tada me zainteresirala elektronička glazba pa sam to isto počeo raditi vikendima u Zagrebu. Isključivo elektroničku/house glazbu puštam zadnjih 10-ak godina.
Felver: Prvi angažman kao DJ dobio sam u siječnju 1990. godine, mjesec dana nakon otvaranja kluba Gjuro 2 na Medveščaku. Klupskoj elektroničkoj glazbi i istraživanju cijelog tog svijeta okrenuo sam se sredinom devedesetih. Na početku to nije bio klasičan house zvuk. Istraživao sam sve od ravea i electra, preko techna i engleskog progressive housea, pa do housea, deep housea i tech-housea.
House se od svojih početaka prilično razgranao. Koliko je generalno danas ostao underground glazba?
Antonio Zuza: Slažem se! Toliko se razgranao da mi je teško reći da puštam samo house glazbu. Mislim da on već dugo nije underground glazba, ali isto tako sam mišljenja da se "pravog" housea možete naslušati uglavnom na underground mjestima i od aktera koji su bliži underground sceni što je prava šteta. Mlađe generacije dosta površno pristupaju istraživanju glazbe i brzo ih privuku neki novi instant trendovi u glazbi, čast izuzecima.
Felver: Onoliko koliko je underground kontekst u koji je postavljen. Puno se novaca okreće u ovoj industriji, no još uvijek postoje mjesta u kojima se te iste ploče mogu izvoditi i u mračnim podrumima za vrlo mali broj ljudi.
Što ti se čini kako će se za 10 godina razvijati house, a kako glazba općenito?
Antonio Zuza: Ono što glazbu čini toliko zanimljivom je da nikad ne znaš kud će i kako će se razvijati tako da ne bih htio ništa predviđati, ali bih definitivno htio da se glazbi dogodi nešto kao u 70-ima, 80-ima i 90-ima, koje smatram najkreativnijim godinama za glazbu i umjetnost općenito.
Felver: Teško mi je to odgovoriti, no svakako će biti u uskoj vezi s daljnjim razvojem tehnologije. Nisam jedan od onih koji misli da je nekada baš sve bilo bolje, jer se na dnevnoj bazi susrećem s fantastičnom novom muzikom svih žanrova. Obzirom na moju znatiželju i strast, nemam razloga sumnjati kako za deset godina neću slušati još i više uzbudljive glazbe ili da ću je slušati vrlo malo iz suprotnog razloga.
Što mislite jedan o drugom i kako ćete se glazbeno nadopunjavati u Operi?
Antonio Zuza: Felver je za mene oduvijek bio jedan od aktera na sceni za koje imam najveće poštovanje, što zbog iskustva, što zbog svega što je napravio za scenu u Hrvatskoj. Na ovim prostorima poznat je "od Vardara pa sve do Triglava" tako da ne bih previše o tome palamudio. A što se tiče glazbenog nadopunjavanja, neka nam to svima ostane iznenađenje za Operu u petak.
Felver: Emocija koju prepoznajem kod ljudi i kroz njihov rad meni je uvijek bila najvažnija, a upravo to prepoznajem kod Antonija. Upoznali smo se kroz klupske susrete, i to što sam prepoznao u glazbi kroz koju je progovarao jest da govori iz ljubavi i uvjerenja, a kasnije sam uvidio da je takav i izvan kluba. Privlačna mi je bila dinamika koju sam otkrio da možemo stvoriti i kroz našu glazbenu stilsku različitost, a upravo sam u jednom od naših zajedničkih nastupa i spontanog back2back završetka, pronašao inspiraciju da posegnem dosta duboko u svoju kolekciju svih vrsta housea. Iz tog razloga s nestrpljenjem očekujem petak u Operi, gdje ćemo se ne samo nas dvojica u nadopunjavanju, već i svi ostali na plesnom podiju, vjerujem, izvrsno zabaviti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....