Giuseppe Verdi je nakon međunarodnog uspjeha Aide 1871. imao potrebu da se s 58 navršenih godina povuče u svoju veliku kuću u Sant’Agati, kao bogat čovjek, kojeg cijene predsjednici i vladari po svijetu.
Pronicljiv trgovac
Grofica Clarina Maffei, jedna od malobrojnih osoba kojima su vrata Sant’Agate uvijek bila otvorena, pokušala je probuditi njegov ponos, nagovarajući ga da se vrati i ponovo zapanji publiku novom operom. Verdijev odgovor bio je i više nego uvjerljiv: “Ne, bilo bi to beskorisno, a meni je draže ništa od beskorisnoga”. Giulio Ricordi , njegov izdavač, koji zna da bi svaka nova Verdijeva opera bila siguran posao, nagovarao ga je da počne pisanjem novog djela. No, kao pronicljiv trgovac, znao je da način na koji će ga moći uvjeriti mora biti suptilan. Tek 1879. Ricordi uspijeva postići pun pogodak: nagovorio je skladatelja da prihvati susret s pjesnikom i glazbenikom Arrigom Boitom, možda jedinim libretistom spram kojega je skladatelj Aide gajio iskreno i duboko poštovanje.
Na imanju u Sant’Agati Boito Verdiju spominje da radi na Shakespeareovu Othellu, uz iste kriterije koje je primijenio na Goetheova Fausta za komponiranje svoje vlastite opere Mefistofeles. Verdi Boita zbog te opere - nažalost danas nedovoljno izvođene - uvažava kao dobrog opernog skladatelja te pokazuje zanimanje za taj novi projekt, ali pod sljedećim uvjetima: kontrola nad budućom operom bit će isključivo u njegovim rukama i zbog toga Boita uvjerava da prihvati njegovo mišljenje da se jedna Shakespearova drama ne da ukalupiti u tradicionalne operne formule. To je značilo da će biti bez ijednog ronda i bez ijedne cabalette... Boito se s tim uvjetima i složio.
Dobra Desdemona
Boito briše mnoge dijelove originalne tragedije u potrazi za njezinom “biti”. Shakespeareov kazališni komad zahtijevao je postupan razvoj dramskih sukoba, ali u opernoj verziji zavjesa se morala dići u trenu kada se pojavljuje prvi dramatični zaplet u radnji. Boito je Othella reducirao na četvrtinu prvotne dužine i uveo brojne preinake s potpuno novim sadržajem, kao što je Credo koji pjeva Jago. Kao protuteža zlobi tog lika, Desdemona gubi svoje prvobitne ratničke karakteristike i postaje simbol dobra. Na taj način Otello (kako se ime piše na talijanskome), rastrgan između Jaga i Desdemone, zapravo pokazuje svoju neodlučnost između Dobra i Zla. Verdi, poznat po svojoj mrzovolji i krajnjoj kritičnosti, entuzijastično prihvaća Boitove prilagodbe.
Skladatelj se odmah bacio na posao.
Carlo Gatti, Verdijev biograf, tvrdi da među svim Verdijevim partiturama baš Otello ima najviše ispravaka i marginalija, tj. komentara na rubovima stranica. Sam Verdi priznao je u jednom pismu grofici Maffei da komponiranje te opere od njega iziskuje “intelektualne i fizičke napore koji nadilaze njegove snage” te zabrinuto nadodaje: “Hoće li publika moći prihvatiti ovog Otella?” U stanju stalne napetosti, Verdi svoje brige pismeno povjerava svom francuskom izdavaču Escudieru: “Shakespeare je moj omiljeni pjesnik. Poznajem ga od svoje mladosti i stalno čitam iznova. Ni za što na svijetu ga ne bih htio izdati...”
Grobna tišina
Spoj Shakespearea, Boita i Verdija dao je maha nesvakidašnjim očekivanjima. Dugo prije nego će Verdi završiti svoju zadnju partituru, pjevači su se jagmili za čast uloge Otella. Isto se događa i danas, jer role venecijanskog Maura, Desdemone ili Jaga predstavljaju veliki izazov za sve operne izvođače.
Dobrih 16 godina nakon Aide, kada je Verdi imao već gotovo 74 godine, u milanskoj Scali je 5. veljače 1887. prikazana dugo očekivana praizvedba, koju su dnevne novine već danima prije nagovještavale kao jedan od velikih događaja stoljeća. Kako stoji u kronikama, nakon završnog akorda nastupila je grobna tišina koju se nitko nije usudio prekinuti, dok netko nije poviknuo: “Evviva Verdi!”, nakon čega su počele gromoglasne ovacije. Verdi je odbio izaći na pozornicu, odvezavši se u kočiji i sakrivši u svojoj hotelskoj sobi.
Role venecijanskog Maura, Jaga i Desdemone veliki su izazov za pjevače
Plácido Domingo: Izuzetan znalac Verdijeva opusa
Španjolski tenor Plácido Domingo rođen je 1. siječnja 1941. u Madridu. Kao dijete odlazi s roditeljima, pjevačima zarzuele, u Meksiko, gdje se glazbeno obrazuje. Godine 1957. debitira u zarzueli Gigantes y cabezudos. Nakon potpisivanja ugovora s Izraelskom nacionalnom operom provodi dvije i pol godine u Tel Avivu.
U europskim opernim kućama prvi put pjeva 1967., i to u Hamburgu u Aidi, u Beču u Don Carlosu i u Berlinu u Krabuljnom plesu, čime postaje izuzetan znalac Verdijeva opusa. Godine 1968. trijumfira s Adrianom Lecouvreur u njujorškoj Metropolitanu, a 1970. za Papu izvodi Missu Solemnis. Besplatno nastupa 1981.u Central Parku u New Yorku pred 250.000 gledatelja.
Mirella Freni: Obožavana u Scali i Metropolitanu
Talijanska sopranistica Mirella Freni rođena je 27. veljače 1935. u skromnoj obitelji u Modeni. Voditelj opere u tom gradu zapazio ju je od rane dobi, jer su njezina majka i kasnije slavni tenor Luciano Pavarotti zajedno radili u istoj tvornici duhana. S deset godina Mirella Freni biva zapažena u jednoj radijskoj emisiji izvedbom slavne arije Un bel dě vedremo, iz Puccinijeve opere Madame Butterfly. Debitira 1955. s devetnaest godina kao operna pjevačica u svom rodnom gradu u ulozi Micaele u Bizetovoj Carmen. Godine 1958. njezino ime doseže međunarodnu slavu interpretacijom uloge Mimě u Puccinijevoj La bohčme u Teatru Regio u Torinu. U sezoni 1959.-1960. zabljesnula je u opernom kazalištu u Amsterdamu. Franco Zeffirelli je izabire za ulogu Adine u Donizettijevoj operi Ljubavni napitak, koju je režirao na festivalu u Glyndebourneu. Ondje u opernim sezonama od 1960. do 1962. Mirella Freni doživljava ovacije nastupajući u Mozartovim komičnim ulogama Susanne i Zerline.
Godine 1963. debitira u milanskoj Scali pod dirigentskom palicom Herberta von Karajana. Dvije godine kasnije to čini kao sopranistica u Metropolitan Operi u New Yorku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....