DODJELA GLAZBENE NAGRADE

Veliki trijumf francuskog house dvojca Daft Punk na Grammyju

Lorde je postala vlasnicom Grammyja za pjesmu godine ‘Royals’, a ‘najbolji debitanti’ Macklemore & Ryan Lewis ‘razbili’ su Jay-Z-evu rap imperiju

Protekle tri-četiri godine popis nominiranih u glavnim kategorijama američke diskografske nagrade Grammy izgledao je pristojno pa i nije bilo čudo što je većina zlatnih gramofona otišla u prave ruke, premda će kritičari uvijek s pravom gunđati kako glasači Grammyja često vode računa i o tržišnoj, a ne samo artističkoj “težini” nominiranih izvođača. Ove godine popis nominiranih u glavnim kategorijama Grammyja bio je prilično nezanimljiv, krajnje upitnog ukusa, ziheraški i posve u skladu s trendovima na top-listama singlova popularne glazbe. U takvoj konstelaciji teško je bilo očekivati distribuciju nagrada koju bismo mogli ocijeniti dobrom i pravičnom, osim ako u prvi plan - umjesto Katy Perry, Rihanne, Brune Marsa, Pink, Robina Thickea i Taylor Swift - ne bi iskočili Daft Punk.

Genijalni Williams

Srećom, dogodilo se upravo to. Daft Punk su u glavnim kategorijama, uključujući i “domicilnu” za najbolji album elektronske/dance glazbe doslovce pomeli konkurenciju u svim kategorijama u kojima su bili nominirani. Tako je francuski house duo osvojio i Grammy nagrade za singl godine, album godine i najbolju pop izvedbu sastava ili dua, a sve zahvaljujući albumu “Random Access Memories” koji se pojavio i pri vrhu kritičarskih izbora najboljih albuma 2013. godine te singlu “Get Lucky”, jednog od najblistavijih momenata prošlogodišnje pop glazbe, kako autorski i artistički, tako i tržišno jer su spomenuti album i singl Daft Punka harali top-listama najprodavanijih izdanja. Posredno, tri su Grammyja pripala i suradnicima Daft Punka: starom funk liscu Nileu Rodgersu i bitno mlađem Pharellu Williamsu čiji bi genijalan soul singl “Happy” mogao poharati dodjelu Grammyja 2015.

Nagrada i Bubleu

Za pjesmu godine, treću najpretižniju kategoriju Gra-mmyja, zlatni gramofon pripao je novozelandskoj pjevačici Lorde i njezinom suradniku Joelu Littleu za skladbu “Royals”, jedan od najzavodljivijih, najuspješnijih i također najboljih pop singlova 2013. godine koji joj je donio i Grammyja za najbolju solističku pop izvedbu. To i jest i nije iznenađenje, no i u toj kategoriji može se reći kako je Grammy otišao u prave ruke, a šteta je što Lorde ili Lana Del Rey nisu osvojili Grammyja za najbolji vokalni pop album koji je nezasluženo pripao Brunu Marsu za “Unorthodox Juke-box”. Ako je i Michael Buble poput Lorde također hrvatskog podrijetla, onda imamo još razloga za veselje jer je kanadski crooner osvojio Grammyja za najbolji tradicionalni pop album.

Umjesto Jay-Z-a, zlatne gramofone za rap album, rap pjesmu i rap izvedbu - najveće iznenađenje Grammyja 2014 - primio je simpatičan i zviznut duo Macklemore & Ryan Lewis, zahvaljujući luckastom singlu “Thrift Shop” s albuma “The Heist”, ujedno i pobjednici u kategoriji debitant godine. Beyoncein suprug od favorita je postao najvećim gubitnikom 56. dodjele američke diskografske nagrade; morao se zadovoljiti tek Grammyjem za rap kolaboraciju, zajedno s Justinom Timberlakeom koji je osvojio Grammyja i za R&B pjesmu (“Pusher Love Girl”).

Rock je ove godine očekivano ostao u sjeni ostvarenja pop, rap i elektronske/dance glazbe, a u tom segmentu je bilo i diskutabilnih odluka jer koncertni “Celebration Day” Led Zeppelina ipak nije rock album godine.

Ako su već bili nominirani u toj kategoriji, Grammyja su trebali dobiti Bowie za “The Next Day” ili QOTSA za “...Like Clockwork”. Grammy za alternativni album opravdano je pripao njujorškim eklekticima Vampire Weekend za “Modern Vampires Of The City”, a onaj za najbolju heavy metal izvedbu Black Sabbathu. Ipak, više sreće u najvažnijim, generalnim kategorijama, rock bi mogao imati na Grammyju 2015. jer će u konkurenciji tada biti “AM” Arctic Monkeysa, McCartneyev “New”, Springsteenov “High Hopes”, a možda i U2, Peppersi, The Black Keys i AC/DC ako nove albume objave do konca kolovoza 2014. godine.

Grammy za Rock pjesmu otišao je “ostacima” Nirvane i Beatlesa, odnosno Paulu Mc-Cartneyu, Daveu Grohleu, Kristu Novoseliću i Patu Smearu za eksplozivnu “Cut Me Some Slack” sa soundtracka albuma za rock dokumentarac “Sound City - Reel To Reel”.

Dominacija dua

Od ostalih značajnijih i dobro dodijeljenih Grammyja valja istaknuti one koje su primili Alicia Keys za R&B album godine (“Girl On Fire”), duo The Civil Wars za najbolju country izvedbu grupe s vokalom, mlada Kacey Musgraves za country album (“Same Trailer Different Park”), doajeni Emmylou Harris & Rodney Crowell za americana album (“Old Yellow Moon”), Guy Clark za folk album (“My Favorite Picture Of You”) i Ben Harper & Charles Musselwhite za najbolji blues album (“Get Up!”) pa se može reći kako su ovogodišnjom dodjelom Grammyja, najšire gledano, dominirali dueti i dvočlani sastavi.

DAFT PUNK

Francuzi koji mijenjaju žanr

Jesu li glasači Grammyja dodjelom četiri važna zlatna gramofona Daft Punku poslali snažnu poruku o EDM-u, odnosno Electronic Dance Musicu kao nosećem trendu pop glazbe današnjice? Načelno da jer i u Grammy kategorijama i u pop terminologiji electronic/dance glazba postala je “nadstrešnica” pod koju se trpa sve što ima veze s elektronskom i/ili plesnom glazbom. U suštini ne jer Daft Punk i njihov album “Random Access Memories” te singl “Get Lucky” nemaju veze s uobičajenim EDM gnojem s top-lista singlova. “Random Access Memories” fascinantno je putovanje francuskog house dua kroz disco, funk, prog-rock 70-ih i pop 80-ih, odnosno vraćanje uspomenama na plesnu glazbu koja ih je osvojila kao tinejdžere, sve ne bi li kreirali “glazbu budućnosti” koja nema veze “s onim što čujete na radiju”. Uputnije je, stoga, EDM shvatiti tek kao podžanr u cijelom spektru electronic/dance glazbe, a “Random Acces Memories” kao genijalan album iskusnog i nedostižnog dua koji igra vještije i zanimljivije i na mnogo širem terenu od Aviciija, Guette, Tiesta i drugih tipičnih EDM protagonista.

ZAPAŽENI NASTUPI

Metallica i Lang Lang

Udruživanje Paula McCartneya i Ringa Starra u “Queenie Eye” vjerojatno je bio onaj trenutak koji su gledatelji 56. dodjele Grammyja iščekivali s najvećim nestrpljenjem, mada se to može reći i za donekle nesigurnu izvedbu “Get Lucky” u kojoj su Daft Punku asistirali Pharell Williams, Nile Rodgers i Stevie Wonder, što ukazuje na pravu narav albuma “Random Access Memories”. Snage su udružili i Dave Grohl, Josh Homme i Trent Reznor s Lindseyem Buckinghamom iz Fleetwood Maca u izvedbi “Copy Of A” s albuma “Sound City - Reel To Reel”, dok je Metallica zabljesnula u izvedbi “One” s pijanistom Langom Langom, svojevrsnom posvetom pokojnom Lou Reedu kojeg se odbor dodjele nagrade Grammy nije primjereno sjetio s jednim jakim medleyem. No, zato se bez Jay-Z-a nije moglo, ponajviše zahvaljujući njegovoj supruzi Beyonce koja će s istoimenim petim albumom na dodjeli Grammy nagrada 2015. vjerojatno pomesti Lady Gagu, Katy Perry, Miley Cyrus i druge.





Album godine:

Random Access Memories, Daft Punk

Singl godine:

Get Lucky Daft Punk featuring Pharrell Williams & Nile Rodgers

Pjesma godine:

Royals Joel Little & Ella Yelich O'Connor (Lorde)

Pop album godine:

Unorthodox Jukebox Bruno Mars

Najbolja rap suradnja:

Holy Grail Jay Z featuring Justin Timberlake

Najbolja pop solo izvedba:

Royals, Lorde

Najbolja rock pjesma:

Cut me some slack Dave Grohl, Paul McCartney, Krist Novoselic & Pat Smear

Najbolji novi izvođač:

Macklemore and Ryan Lewis

Najbolji R&B album:

Girl On Fire, Alicia Keys

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 11:02