‘REWIND, PLAY, REPEAT‘

Jedan od globalno najboljih reggae albuma sezone dolazi s obala Save, a ne Jamajke

One Dread

 /Press
Prvijenac One Dreada ugodno je iznenađenje i doprinos žanrovskoj šarolikosti ovdašnje glazbene scene

Reggae se na ove prostore uselio kako je Bob Marley i ovdje postao velika reggae i rock zvijezda, prva globalna iz Trećeg svijeta i Pokreta nesvrstanih. Kumovali su tome i Peter Tosh, Black Uhur, Misty In Roots, Burning Spear, Linton Kwesi Johnson, Toots & The Maytals, Benjamin Zephaniah koji je ranih 80-ih održao koncert u Kulušiću, baš kao i Jimmy Cliff na splitskim Prokurativama daleke 1970. godine. Možda je za nas još važnije bilo što su pod utjecajem DJ-a Dona Lettsa s reggaeom činili The Clash, The Ruts, The Slits, P.I.L., The Police i drugi. Još se bolej primio ska revival zahvaljujući pravovremenom objavljivanju tada recentnih albuma Specialsa, Selectera, Madnessa, Bad Mannersa, a potom i implementacijama Šarla, Prljavaca i drugih. Čak se i Bijelo dugme moralo u “Ha, ha, ha” i naslovnoj pjesmi albuma “Doživjeti stotu” (1980) prebaciti u ska ritam, a u “Hotel, motel” s istog albuma uroniti u reggae bazen. No najdublje je u reggae i ono što ćemo kasnije zvati world musicom uronio Haustor na albumu “Treći svijet” (1984), a negdje u to doba zagrebačkom klupskom scenom harao je i reggae cover-sastav Naturalna mistika s obradama pjesama Marleya i drugih reggae zvijezda. U ovom stoljeću reggae je u Hrvatskoj kroz festivale poput Seasplasha i Outlooka, nekoliko zasebnih gostovanja poput Easy Star All Stars koji su u Aquariusu izveli “Dub Side Of The Moon” (reggae inačicu “Dark Side of The Moon” Pink Floyda) i Lee Scratch Perrya (s The Upsettersima u Boogaloou, potom s Mad Professorom u Garden Breweryju) i brojne klupske DJ večeri jačao lokalnu scenu. Katalizator su bili i nastupi Asian Dub Foundationa i Manu Chaoa.

Uz to Dubioza kolektiv u sebi nosi ska, reggae i dub DNK, a imali smo i nekoliko izdanja grupa Brain Holidays i Radikal Dub Kolektiva čiji Vedran Meniga (između ostalog) vodi PDV Records. Ta diskografska kuća ovih je dana objavila debi album grupe One Dread koju sam prvi put uživo slušao i gledao prije Lee Scratch Perryja u Gardenu, a tvore je tri pjevačice (Tea Anzulović, Nika i Tena Starčević) iza kojih sviraju Goran Egić (gitara), Borna Ivezić (bas), Ivan Perković (klavijature, truba) i Matej Smiljanić (bubnjevi). U miksu Dr. Obija (Amplifiyah Music) čujno je da ta roots-reggae skupina s brojnim koncertima iza sebe ima jasnu ideju što i kako želi glazbeno i stihovno izraziti. Debi album “Rewind, Play, Repeat” taman je toliko moderniziran da ne zvuči poput revival sastava koji se doslovce fura na reggae iz 70-ih kad se članovi One Dreada još nisu ni rodili, a zamjetan je i utjecaj kasnijih dub izvođača, prvenstveno s britanske etikete On-U-Sound. U najuspješnijoj skladbi “Mr. Nicey Nice” sa spretnim rap umetkom čujan je upliv ne toliko dancehalla, koliko lovers rock pjevačica poput Janet Kay čija je “Silly Games” zasjala u TV seriji “Small Axe” Stevea McQueena. U očaravajućoj “Mighty Lioness” odražava se Black Uhuru s pokojnom Pumom Jones (1953-1990) i legendarnom ritam postavom Sly Dunbar-Robbie Shakespeare koja je bila ključna za uspjeh albuma Grace Jones iz prve polovine 80-ih, a u “Remebering” obrazac po kojem je Bob Marley tretirao svoje prateće pjevačice The I-Trees (Rita Marley, Judy Mowatt, Marcia Griffiths). Cure iz One Dread toliko zanosno slažu vokalne harmonije da je teško “Rewind, Play, Repeat” ne vraćati na početak i slušati iznova, a među osam pjesama u ekonomičnom trajanju od 31 minute, od uvodne “Timeloop” do odjavne “Revolution” s moćnim gitarističkim rifom i efektnim rap umetkom Chake iz Kali Fat Duba, nema ni jedne slabe. Dobro je i što se One Dread klone tipičnog rastafarijanskog “Jah, Zion, Africa” konteksta jer ipak su iz Zagreba, a jedina slaba točka je što su stihovi uglavnom usmjereni na općenito zazivanje socijalne pravde, dobrote i pad trulog sistema, bez dubljih osobnih tema, detalja i dilema. Moguće je i da je “Rewind, Play, Repeat” One Dreada, uz comeback “Hostile Environment” reggae veterana iz skupine Creation Rebel i “Reset In Dub” Adriana Sherwooda, Sonic Booma i Panda Beara, treći najbolji reggae album ove godine. Ma o kojem kutku svijeta, u kojem se reggae svira kao globalno prisutan žanr, govorili. Može li dub verzija, molim lijepo?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 22:29