I ZA KLUB, I ZA STAN

Kelelina elektro-R&B ploča Raven dnevnik je jedne propale ljubavi koji svatko treba pročitati i poslušati

 Daniel DeSlover/ddp USA/Profimedia
Vinjete iz jedne romanse o kojima Kelela pjeva pokazuju da je ljubav zaista naporan posao, pa čak i kad je kratkotrajna

Američka elektro-R&B eksperimentatorica etiopskog podrijetla Kelela (puno ime joj je Kelela Mizanekristos) na svom novom, drugom studijskom albumu Raven s mnogo razumijevanja i osjećaja pjeva o svim onim malim trenucima koji u ljubavne veze, burne romanse i strastvene susrete unose napetost i konflikt. Kao i njezini albumi Take Me Apart iz 2017. te Hallucinogen iz 2015., Raven je konceptualan album, no njegov je narativ nešto labaviji i fragmentiraniji od priče o izlasku iz jedne i ulasku u drugu veze kojom se bavila na Take Me Apart i nelinearne kronike propasti jedne ljubavi na Hallucinogenu.

Petnaest pjesama koje se nalaze na Ravenu funkcioniraju kao prizori iz ljubavnog života koje povezuje nemogućnost partnera da pronađu zajednički jezik. Sve situacije opjevane na albumu ljudske su i prepoznatljive, a osjećaji s kojima se protagonisti hrvaju složeni i često neopipljivi. Iako njihovi susreti na momente djeluju kao da se odvijaju u nekoj vrsti zone ljubavnog sumraka, Kelela, jedna od dvoje inicijatora tih susreta, slušatelja na kraju ipak uspije uvjeriti da je odlučnija i konkretnija partnera kojeg naganja. Ona bez ikakve rezerve kaže što želi i nudi te što je smeta. Nekad to radi direktno i eksplicitno, a nekad obzirno, no nikad ne ostaje dužna. Iza njezinog nježnog glasa često stoji silovita odlučnost.

Uz tematsku, druga glavna odlika Ravena je i glazbena kohezija. Kelelin je glas nježan i savršeno pristaje uz ritmički složene, ali suptilne instrumentalne podloge koje dođu kao hipnotički i meditativni spoj techna i R&B-ja. Na albumu je i par više ambijentalnih stvari na kojima Kelala povremeno pusti glas, a konvencionalniji R&B koji je bio prisutan na Take Me Apart i Hallucinogenu praktički je u potpunosti napustila.

Mnoge pjesme na albumu funkcioniraju kao diptisi, gotovo nerazdvojne cjeline. Prve dvije pjesme na albumu, Washed Away i Happy Ending, tvore upravo jednu takvu cjelinu. Washed Away je tugaljiva i čeznutljiva ambijentalna stvar na kojoj Kelela zvuči kao da je u velikim bolovima, a Happy Ending konkretna i ritmički slojevita numera o nerealiziranoj strasti. Iako je kompleksan, instrumentalni segment pjesme nije nametljiv te zajedno s diskretnim vokalnim melodijama tvori vrlo interesantnu cjelinu.

Let It Go i On the Run također tvore zanimljiv diptih. Prva stvar funkcionira kao konvencionalna balada o odsutnom partneru koji nikako da drugu osobu, koju utjelovljuje Kelela, pusti blizu. Ona čezne za komunikacijom, nastoji odagnati partnerove strahove. Njezin ton miroljubiv, a glas prigušen. Unatoč svemu tome, partner ne trza. Još je uvijek neodlučan. Vidjevši da ne ide “na finjaka”, Kelala u On the Run postane odlučnija i direktnija, kao i sama stvar. Ona želi strast, želi ljubav i neće trpjeti vozanje. Sugestivnim uzdasima iz drugog plana kao da partneru sugerira da se treba prepustiti uživanju, a ne bježati.

Konkluzija On the Run lucidna je kombinacija njezina unutarnjeg monologa koji postepeno gubi na snazi i minimalističke elektronike u koju je ubačen zvuk zvonjave telefona. “Ne čekaj cijelu noć, ne čekaj cijelu noć”, uporno ponavlja Kelela, no odgovor nikako da stigne.

Natezanje partnera nastavlja se na Missed Call, no ovaj je puta glazba glasnija, a njezin glas izmučen. Closure je laganica na kojoj gostuje reperica Rahrah Gabor. Upravo je ona zadužena za prenošenje najeksplicitnijih Kelelinih želja, a energija koju komunicira mačistička te podsjeća na pjesme u kojima reperi reklamiraju svoje seksualne sposobnosti. Nakon toga dolazi Contact - prvi vrhunac albuma.

Kelela je na ovoj vrlo efektnoj klupskoj stvari senzualna i slobodna te partneru stalno golica maštu. Problem je, međutim, što je on samo tijelom prisutan. Um mu je drugdje, kao da je potonuo u neku dublju usamljenost koja mu ne dopušta da se prepusti i uživa.

Dramatična Fooley (sleng izraz za problem) podsjeća na mračni dubstep, a Holier ambijentalni obračun s partnerom koji završava proklamacijom “nikad više”. Naslovna pjesma albuma bogata je simbolikom. Gavrani u različitim kulturama predstavljaju različite stvari, a na često ih se povezuje s gubitkom i zlom kobi. Kelela na njoj tvrdi da je ponovno rođena te da je napustila partnera kojim se dotad natjeravala. Raven je napola balada, a napola furiozna elektronika s prizvucima techna i dubstepa, te savršeno zrcali transformaciju o kojoj Kelela pjeva.

Finalnu dionicu albuma otvara Bruises, napeta stvar, uglazbljena svađa s vrlo evokativnim monotonim vokalima. Kelela na laganoj i taktilnoj Sorbet sugerira da su ona i njezin partner konačno pronašli zajednički jezik, pa makar i na jednu noć. Dramatična Divorce sugerira da je strast koju je Kelela pronašla možda ipak bila kratkotrajna. Sam kraj pjesme dodatno je pojačan zvukom sonar kakav koriste podmornice.

Fantastična moderna R&B numera Enough for Love drugi je vrhunac albuma. Stvar figurira kao konačna konfrontacija između Kelela i njezina partnera. On se očito ne želi prepustiti, ali joj ne želi otkriti zašto. Kelela se tijekom pjesme u više navrata zapita ima li takav odnos smisla. Enough for Love svojevrsna je retrospekcija i podsjetnik na sve što su doživjeli. Kelela u njoj otkriva da je uglavnom ona odrađivala teži dio posla u vezi - otvarala srce, komunicirala, bila prisutna, itd. On se uglavnom švercao i od nje uzimao bez da je išta davao. Ipak, nisu se razišli ljuti jedno na drugo. Kelela mu na koncu poruči da ne zaboravi na njih, ali da mora očvrsnuti jer on treba čvršću ljubav od one koju joj je dao. Album završi ambijentalnom Far Away. Kelela se na njoj u figurativnom smislu isplače i potom smiri.

Vinjete iz jedne ljubavne veze o kojima Kelela pjeva na Raven pokazuju da je ljubav zaista naporan posao, pa čak i kad je kratkotrajna. Ta činjenica, međutim, nikoga ne smije obeshrabriti. Ljubav je putovanje, a ne cilj, a Raven dokaz da čak i propala veza može biti pozitivna stvar.

Keleline su priče dovoljno konkretne da podsjećaju na stvarni život, a ona ih na višu razinu diže pomoću verbalnih i zvučnih simbola. Kad je nesigurna i izgubljena, ona se utapa, kad je loše raspoložena, prate je oblaci i kiša. Konačno, u jednom se trenutku poistovjeti s gavranom, pticom koja sa sobom nosi mnogo značenja. Jedno od njih je i preživljavanje. Zvučna kulisa albuma to savršeno prati. Raven je mišung raznih žanrova elektronske glazbe koji u prvi plan guraju ritam, a u drugi plan bacaju melodiju. Kelelin izražajan glas i te raznovrsne, ali stilski ujednačene podloge tvore iznimno prijatnu cjelinu. Kelelin Raven dnevnik je jedne propale ljubavi koji bi svatko trebao pročitati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 00:46