PIŠE ALEKSANDAR DRAGAŠ

MADONNIN DEMOLEAKS Kako je kraljica popa ‘krađu demo - snimaka’ okrenula u svoju korist

 Getty / Wikipedia
Da bi umanjila nastalu štetu, pustila je nakon nekoliko dana neke od dovršenih skladbi putem iTunesa i brzo zasjela na vrh top-lista najprodavanijih pjesama

Već smo godinama navikli da nam je putem interneta, kad je posrijedi glazba, gotovo sve dostupno i to gotovo ili posve besplatno. Ne samo ono što je objavljeno jučer pa unatrag tijekom minulih desetljeća, nego danima pa čak i tjednima uoči “službene” objave nečijeg albuma ili pjesama. Naime, zbog cirkuliranja snimaka - između studija, producenata, glazbenika, diskografa, a potom i prema kritičarima, medijima i trgovinama - praktički je nemoguće do trenutka “službene”, fizičke ili virtualne objave “sačuvati” album ili pjesmu bez “curenja” putem interneta.

Jedan od onih koji su se tijekom 21. stoljeća pokazali među najefikasnijima u stopiranju “curenja” snimaka definitivno je mudri, tajanstveni i lukavi Bob Dylan. Njegovi albumi na internetu se pojavljuju tek dva-tri dana uoči objave, no tajnovitošću u posljednje vrijeme nitko nije šokirao svijet kao David Bowie kad je novu pjesmu “Where Are We Now?” postavio 8. siječnja 2013. godine na svojoj web stranici, točno za svoj 66. rođendan i dva mjeseca uoči izlaska albuma “The Next Day” o kojem do tada nitko nije znao ništa pa čak ni da je snimljen. Mijenjao je Bowie i studio da se internetom ne proširi informacija o snimanju albuma, dopuštao da najviše dva glazbenika istovremeno borave u studiju. Involvirani glazbenici i tonski majstori potpisali su “ugovor o tajnosti” čije bi kršenje skupo platili, a na internet nije iscurilo ništa od pjesama koje je Bowie pod producentskom palicom starog suradnika Tonyja Viscontija snimao u najstrožoj tajnosti.

Brojni ‘sumnjivci’

Madonni se pred Božić dogodilo nešto posve suprotno jer na internet je procurio prvi, a ubrzo i drugi kontingent demo-snimaka pjesama za album “Rebel Heart” koji je pripremala za objavu 10. ožujka 2015. godine. S obzirom na proces Madonnina rada na pjesmama, kao i u slučaju brojnih mlađih dance-pop izvođača, potpuno drugačijem od onog kakav preferiraju Bowie ili Dylan, “sumnjivaca” je mnogo.

Naime, Madonnine pjesme nastaju poput automobila čiji se dijelovi izrađuju u raznim dijelovima svijeta, a potom sklapaju u glavnoj tvornici. Njezine snimke često putuju, bilo kurirskom poštom, bilo e-mailom; na doradu njezinim suradnicima ili ugradnju njihovih dionica. Na njezinim albumima surađuju cijeli timovi glazbenika i producenata koji u dance-pop glazbi imaju ulogu vodećih glazbenika pa su na “Rebel Heart” kao producenti unajmljeni Avicii, Diplo, Kanye West, Dahl, Charlie Heat, Blood Diamonds, Mike Dean i Billboard dok su na pojedinim pjesmama gostovali Pharell Williams, Nicki Minaj i Alicia Keys. U procesu skladanja i pisanja albuma također je sudjelovala legija autora koja je u tu svrhu vjerojatno i snimala demo-snimke s čijim je curenjem započela afera koju je Madonna u nedavnom razgovoru za britanski dnevni list Guardian nazvala “terorizmom”.

“Očito, postoji osoba ili skupina ljudi koja me doslovce terorizira. Ne želim zvučati alarmantno, ali tako se osjećam. Jedna je stvar kad vam netko provali u kuću i sa zida ukrade sliku, to je također čin nasilja, ali kad netko ukrade vaš rad, kao umjetnika, to je devastirajuće”, smatra Madonna. I dodaje: “Ovo nije sporazumni čin. Ja nisam rekla ‘ovo je moja glazba i dovršena je’. Ovo je krađa”.

Kako bi umanjila prouzročenu štetu čina krađe nedovršenih skladbi koji naziva i “silovanjem”, Madonna je nakon nekoliko dana šest dovršenih skladbi pustila u optjecaj putem iTunesa i zasjela na vrh top-ljestvica najprodavanijih pjesama spomenutog servisa u 36 zemalja što je obećavajuća najava dobrog “prolaza” njezinog novog albuma. U povodu incidenta s curenjem njezinih demo-snimaka napomenula je i kako otprilike pola njih neće biti dorađeno za novi album dok će druga polovina biti prilično izmijenjena, zahvaljujući opsežnim producentskim zahvatima na istima.

Zauvijek mlada

U to se i sami, komparacijom demo i dovršenih snimki, možete uvjeriti te usput zaključiti koliko je producentski rad, posebice u EDM glazbi, važan za samu pjesmu. Daleko od toga da produkcija često nije bila ključna za razne rock albume ili pjesme, ali u EDM-u produkcija je gotovo pa značajnija od samog autorstva. Premda su neke od Madonninih recentnih demo-snimaka zasnovane na melodijskim linijama, odnosno slijedu akorda akustične ili električne gitare, iste su u završnom miksu gotovo posve uklonjene, odnosno zamijenjene višestrukim slojevima kompjuterski generiranih zvukova i elektronskim ritmovima čija je osnovna zadaća da njezine pjesme postanu atraktivne u disco klubovima i na sučeljima pametnih telefona, tableta i laptopa što su dva osnovna “prostora” u kojima EDM funkcionira. Primjerice, da ste iste ove pjesme dodijelili Adele, ona bi ih sa svojim producentskim timom odvela ka klasičnom pop ili arhivskom R&B i soul zvuku, a da ih se dohvatila kantautorica poput Laure Marling, vjerojatno biste dobili ogoljene, akustične folk pjesme.

Na osnovu onoga što je iscurilo, bilo u verziji demo-snimaka, bilo u verziji dovršenih skladbi, može se zaključiti kako Madonna i dalje inzistira na tome da se iznova ukaže mlađom nego što jest, odnosno da i dalje opstane u igri kojom dominiraju bitno mlađe pa i lascivnije pjevačice poput Nicki Minaj koju je ugostila u pjesmi “Bitch, I’m Madonna”. Skladba “Illuminati”, pak, tipična je konstrukcija elektroniziranog R&B-a, “Wash All Over Me” s Aviciijem ne odmiče se od njegove EDM recepture, što se može reći i za naslovnu pjesmu “Rebel Heart”, a “Back That Up (Do It)” s Pharellom Williamsom i funky gitarom iskusnije slušatelje podsjetit će na radove Tom Tom Cluba, nekoć vrlo zabavne frakcije Talking Headsa.

Ono što smo do sada čuli i što ćemo u konačnici čuti na “Rebel Heart” posve se uklapa u Madonninu nedavnu izjavu o tome kako su njezina djeca aktivnija u klubovima od nje, zbog čega novi album temelji na njihovom ukusu, smatrajući ih svojim “lovicma na talente”, ali i na vlastitom iskustvu te praćenju glazbe kroz druge “platforme”, prilično precizno detektira. Gotovo da bih se kladio kako će u konačnici povezati dio estetike kojom je još u 80-ima postala kraljicom popa, nešto od zvukovlja s albuma “Music” iz 2000. kojim je setirala određena pravila dance-pop glazbe 21. stoljeća i recentnu stilistiku mlađih EDM starleta i DJ superstarova.

Priprema terena

No, bitnije čak i od “umjetničkog dojma” nadolazećeg albuma “Rebel Heart” je način na koji se isti “demoleaks” incidentom promovira. Umjesto skupe reklame i gađanja top-lista unaprijed objavljenim sinlgovima čini se kako je curenje demo-snimaka, a potom i Madonnina, ali sad već namjerna, prijevremena objava šest dovršenih pjesama putem iTunesa rezultirala daleko većim interesom medija i publike za njezinim novim djelom od onog u slučaju albuma “MDNA”. Tada se činilo da je Madonna, unatoč odličnim financijskim rezultatima turneja, ipak počela gubiti utrku s mlađim dance-pop pjevačicama, premda niti jedna od njih nije uspjela do kraja osvojiti njezin tron pa čak ni Lady Gaga i Beyonce, a još manje Rihanna, Miley ili Katy koje gledaju u leđa i Taylor Swift.

Neću griješiti dušu, ali s obzirom na Madonnine medijske, marketinške i poslovne vještine, jeste li spremni kladiti se da “krađa demo-snimaka” nije njezina lukavo isplanirana akcija? Ili biste se radije - nakon nedavnog hakiranja Sonyja od strane sjevernokorejskih hakera zbog filma “Interview” i prijetnji kinoprikazivačima ako pripuste u dvorane - kladili da je Madonnin kompjuter, kako sama tvrdi, hakiran? Što god da je posrijedi, “demoleaks” situaciju kraljica popa izvrsno je iskoristila kako bi “forsiranom” objavom šest dovršenih snimaka putem iTunesa još bolje pripremila globalni teren za novi album “Rebel Heart” koji će vjerojatno izaći nešto ranije negoli je prvotno najavljeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 15:00