POTOP u ZAMP-u

‘Mnogi neće moći preživjeti, osniva se koronafond za pomoć, a oporavka nema još pet godina‘

Ivan Dečak
 Boris Štajduhar
ZAMP koji je za prošlogodišnja autorska prava prikupio 141,4 milijuna kuna, predviđa pad prihoda za 50-ak milijuna kuna.

Vrijeme provedeno u lockdownu za hrvatske je glazbene autore očito bilo izrazito produktivno: ZAMP je u razdoblju od sredine ožujka do sredine svibnja zaprimio 2292 online prijave novih glazbenih djela. To je čak 710 pjesama ili 45 posto više u odnosu na isti period u 2019. godini.

Ovih dana počinje isplata novca od autorskih prava.

ZAMP je za prošlogodišnja autorska prava prikupio 141,4 milijuna kuna. Prema podacima te službe, u obračunu autorskih honorara za tzv. mala prava za drugu polovicu prošle godine obrađeno je korištenje 222.844 djela s više od 8,5 milijuna izvođenja na radijskim i TV postajama te koncertima i priredbama. U ovom obračunu sudjelovalo je ukupno 105.323 domaćih i stranih autora i nositelja prava.

Do sada, sve djeluje sjajno: mnogo novih potencijalnih hitova i dobra zarada. No, kada se u ovu formulu doda koronakriza, sve se mijenja. Svi koji rade u glazbenoj industriji morat će novac od autorskih prava dobro rasporediti, da im potraje, jer će sljedeća uplata na njihove račune biti znatno mršavija koliko god radili. ZAMP, naime, predviđa pad prihoda za 50-ak milijuna kuna.

image
Milan Majerovic Stilinovic
Neja Markicevic/Cropix

- To, na žalost, znači osjetno manje honorare najesen, kad se obrade podaci i počnu raspodjele za prvih šest mjeseci 2020. godine. Teško je već sada procijeniti točan postotak pada. On će se različito osjetiti kod različitih autora, ovisno o korištenju njihovih djela. Izvjesno je da će, primjerice, izostanak ikakvih prihoda kroz dva proljetna mjeseca od generalnih poslovnih korisnika biti velika rupa koju se neće moći nadoknaditi ni najpovoljnijim povratkom poslovanja svih povezanih u lancu javnog korištenja glazbe. Mi odavno upozoravamo sve članove da se pripreme na pad prihoda od 25 do 45 posto, što je gotovo izvjesno već sada - kaže glasnogovornik ZAMP-a Milan Majerović Stilinović.

HDS ZAMP ovih mjeseci radi na osnivanju još jednog tzv. koronafonda, iz kojeg će najesen pokušati nadoknaditi barem dio prihoda članovima.

Što se tiče velikog broja novoprijavljenih djela u posljednja dva, tri mjeseca, Majerović Stilinović kaže da se u toj brojci radi i o "starim" djelima za koja se prije možda nije našlo vremena. Među onima koji su bili aktivni tijekom koronakrize je i Predrag Martinjak Peggy, glazbenik, glazbeni producent, aranžer, tekstopisac, skladatelj i pjevač koji je nekoliko puta bio na listama najizvođenijih.

image
Skladatelj Predrag Martinjak Peggy
Goran Mehkek/Cropix

- Od prosinca nisam napravio nijedan singl, a sada sam dovršio četiri - kaže Martinjak. Itekako je svjestan problema u glazbenoj industriji, no citira Krležinu "Nigdar ni tak bilo da ni nekak bilo".

- Naknade od autorskih prava bit će manje u prosincu, a sigurno i u lipnju sljedeće godine - govori i dodaje kako sumnja da će, pogotovo uz sve više novih slučajeva zaraženih koronavirusom, tijekom ljetne sezone moći nadoknaditi dio gubitaka usred koronakrize.

- Inače sam optimist, no vjerujem da će biti potrebno najmanje tri do pet godina da se vratimo na stanje iz 2018. godine. ZAMP već dugo bilježi lagani rast, no koronakriza je sve promijenila, kao, uostalom u svim sferama života.

Martinjak smatra da će najviše stradati njegovi kolege koji isključivo žive od nastupa uživo, a vjeruje da će HDS i dalje pomagati svojim članovima koji su najteže stradali usred koronakrize, posebice onima koji su dodatno bili pogođeni i potresom u Zagrebu i Krapinsko-zagorskoj županiji.

image
Branimir Mihaljević
Hrt

- Fond solidarnosti postoji oduvijek, no nikad nije bilo ovoliko ljudi kojima je trebala pomoć - kaže.

Ivan Dečak, frontmen Vatre i autor niza hitova ovog benda, koji trenutno s obitelji i prijateljima boravi u svojoj ljetnoj bazi na Krku, smatra da će pad prihoda od malih autorskih prava ipak biti manji od zloslutnih procjena.

- Mislim da će to biti između 20 i 30 posto - kaže Dečak i dodaje da mu je jasno zašto je ZAMP izišao ususret svima onima koji plaćaju naknade za izvođenje glazbe.

- Preživjet ćemo nekako. Ako je to sve zlo... U svim će poslovima trebati vremena i dodatnih napora i vratit ćemo se - govori Dečak.

Branimir Mihaljević, koji je kao autor uvijek među deset najizvođenijih, a k tome je i član Skupštine predstavnika HDS-a za zabavnu glazbu u drugom mandatu, smatra da će se posljedice koronakrize osjećati još jako dugo, čak sedam, osam godina.

- Trpe svi segmenti društva, pa tako i zabava. Od otkazivanja koncerata do lockdowna, sve je to smanjilo prihode. Tako je u cijelom svijetu - kaže Mihaljević. Smatra da će glazbena industrija morati pronaći nove načine funkcioniranja i rada te da će se opstati oni koji se uspiju snaći u novoj stvarnosti.

- Izvođači koji su i prije bili neprofitabilni, bojim se, morat će pronaći nove izvore prihoda - objašnjava glazbenik.
Trenutno, dodaje, svima preostaje ići dan po dan i ne kovati velike planove.

Anatomija prihoda od autorskih prava

Prihodi od kolektivnih autorskih prava dolaze iz više izvora: najveći su oni od javnog priopćavanja glazbe (mediji, koncerti, priredbe, poslovni korisnici poput hotela, klubova ili ugostiteljskih objekata, obrta i sl.). Manji, ali nezanemarivi su prihodi od tzv mehaničkih prava (prodaja fizičkih nosača zvuka i srodni oblici), digitalnih prava (platforme i servisi poput YouTubea, Deezera, Spotifya, Apple Musica itd.), prihodi iz inozemstva za korištenje repertoara članova ZAMP-a u drugim državama što ih šalju sestrinska društva koja isti posao obavljaju u drugom zemljama, zatim prihodi od naknada za prazne medije.

Sustav kolektivnog ostvarivanja prava i u višemjesečni kriznim situacijama poput epidemije koronavirusa omogućava neke naknade za autorski rad jer teško je zamisliti da bi baš svi izvori prihoda s ovog osnova mogli biti ugašeni. Ipak, kako su najbrojniji poslovni korisnici tzv. generalni korisnici (hoteli, ugostitelji) te medijske, TV i radijske kuće, prekidi i padovi u njihovu poslovanju "domino-principom" utječu na honorare koje uime glazbenih autora i nositelja prava prikuplja ZAMP.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 20:53