BAB L‘BLUZ

‘Muzika je lijep način za izražavanje i da ustanemo protiv represije, nasilja i svega što doživljavamo svakoga dana...‘

Bab L'Bluz

 Besma Mansour/
U Ljubljani je danas počeo jedan od najvećih i najdugovječnijih festivala na ovim prostorima...

Nakon još jedne jeseni i zime punih restrikcija zbog koronavirusa po pitanju organizacije koncerata, glazbeni život je buknuo ovog proljeća, a kako se i kalendarski ljeto približava sve je više zanimljivih događaja u Zagrebu i Hrvatskoj. Slično je i u susjedstvu, a u Ljubljani je danas počeo jedan od najvećih i najdugovječnijih festivala na ovim prostorima, Druga godba.

Ovaj festival međunarodne glazbe došao je do čak 38. izdanja, a opet dovodi atraktivna imena. Najveće zvijezde su svakako britanski Sons Of Kemet, svirat će i Moor Mother iz SAD-a, Rodrigo Cuevas iz Španjolske, Udu iz Litve i još mnoštvo drugih izvođača, a nama je posebno zanimljiv marokansko-francuski bend Bab L'Bluz. Oni su od strane uglednog časopisa Songlines proglašeni najboljim fusion bendom u 2021. godini, na Drugoj godbi sviraju u četvrtak, 26. lipnja, a uoči koncerta smo imali priliku razgovarati s pjevačicom Yousrom Mansour, koja svira i gitaru te Brice Bottinom, multiinstrumentalistom koji je uglavnom zadužen za gimbri, tradicijski marokanski instrument, ali svira i mnoštvo drugih glazbala.

Yousra i Brice su osnivači grupe, a nas je zanimalo kako su se uopće upoznali s obzirom na to da je ona iz Maroka, a on iz Francuske.

Bottin: Upoznali smo se u Marakešu. Ja sam već radio s marokanskim glazbenicima, a ovaj put smo bili zajedno na jednom projektu koji je spajao tradicijsku muziku s jazzom. Na toj radionici prisustvovao je jedan gnawa majstor koji nam je pokazivao muziku i htjeli smo nešto napraviti nešto vezano za gnawa muziku, ali na drugi način. Pokušali smo implementirati gnawa muziku u druge stilove, odnosno snimiti je s drukčijom strukturom. Više kao neke pop pjesme, više kao rock bend.

Gnawa je tradicijska muzika specifična za Maroko i druge okolne zemlje, a posebnost joj je repeticija, izvođenje na jednostavnim žičanim instrumentima poput gimbrija uz također jednostavne udaraljke. Potiče iz religijskih ceremonija, skladbe su prilično dugačke te se uz njih doslovno pada u trans. Gnawa je postala zanimljiva i 'zapadnim' glazbenicima pa su je u svoj rad implementirali i Led Zeppelin, Carlos Santana, Pharoah Sanders, Peter Gabriel, Gilberto Gil i mnogi drugi, a u zadnje vrijeme se pojavljuje novi muzičari koji je spajaju s modernim zvucima. Jedan od takvih sastava je Bab L'Bluz koji jasno opisuju svoj stil.

Bottin: U našoj glazbi ima i gnawe, afrobeata, rocka, funka, miks je to svega. Ali nekako najviše bluesa pa mi to zovemo psihodelični, gnawa blues

Mansour: Samo ima grupe, kad se prevede s arapskog znači 'vrata za blues'. Rekli smo da smo se upoznali u Marakešu, a on je poznat je po mnogim vratima koje okružuju grad. Marakeš zovemo vratima pustinje, a kako vjerujemo da cijeli blues dolazi iz Afrike bend smo nazvali 'vratima bluesa'. Onog pravog bluesa, afričkog.

image

Bab L'Bluz

Besma Mansour/

Sve je više zanimljivih afričkih glazbenih izvođača, ali i sve više europskih koji sviraju afričku glazbu, prije svega afrobeat čiji utjecaji se čuju i u glazbi Bab L'Bluza.

Bottin: Afrobeat je zanimljiv Europljanima jer to nije klasični folklor, tradicijska muzika iz Afrike kojeg ne razumiju. Fela Kuti, otac afrobeata, je svojevremeno došao u London, zaljubio se u muziku koju je radio James Brown i onda umiksao taj funk s afričkim ritmovima. Zbog toga je Europljanima lakše svirati tu muziku, a treba istaknuti i kako su Fela Kuti te njegov bubnjar Tony Allen bili uistinu sjajni glazbenici koje je lako uzeti za uzor.

Vi ste odmah s prvim albumom došli do velikog izdavača, Real World Records. Kako je došlo so suradnje s njima.

Mansour: Netko nas je vidio na showcaseu Visa For Music, kontaktirao nas i sve smo dogovorili. Jako smo sretni što radimo s njima jer su u isto vrijeme jako profesionalni, ali imaju i ljudski, pravi prijateljski odnos.

Album je objavljen u lipnju 2020., kada je pandemija koronavirusa već krenula. Koliko je to poremetilo vaše planove.

Mansour: Svi smo imali probleme, ali imali smo sreću da smo imali dosta koncerata online. Bilo nam je drago svirati, ali naravno da smo željeli svirati uživo. Svako popuštanje lockdowna smo iskoristili da sviramo na dosta koncerata. Naravno da smo imali dosta otkazanih koncerata, ali moramo reći da smo ipak imali sreće za razliku od nekih drugih bendova

"Nayda" je dobila sjajne recenzije u mnogim medijima. a Songlines vas je proglasio najboljim fusion bendom za 2021. godinu. Jeste li očekivali takav prijem?

Bottin: Nismo očekivali, ali smo jako zahvalni za sve recenzije i nagrade. Velika je čast dobiti ih.

Yousra, Songlines je tvoje tekstove nazvao himnama slobode. Voliš li pisati angažirane pjesme?

Mansour: Muzika je lijep način za izražavanje i da ustanemo protiv opresije, protiv nasilja, protiv svega što doživljavamo svakog dana. Ponekad je teško reći što osjećamo, ali putem muzike je neke stvari lakše reći.

Po prvi put nastupate u Sloveniji. Volite li nastupati na novim mjestima?

Bottin: Veliko je bogatstvo upoznati nove ljude, nova mjesta, novu hranu

Yiusra: Često upoznajemo sjajne ljude koji vole ovakvu muziku koja definitivno nije komercijalna. Drago nam je da ljudi koji su ganuti porukom koju šaljemo, ne samo našim vizualnim nastupom. Čujem da bi u Ljubljani moglo biti i publike iz Hrvatske što mi je drago jer sam čula da Hrvatska ima sjajnu vokalnu tradiciju pa bih se voljela upoznati i s njom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:44