Arsen Dedić, Krešimir Baranović, Maksim Mrvica, Siniša Škarica, Marko i Zoran Škugor, Đani Stipaničev, Vice Vukov te Mate Mišo Kovač osim iznimnog talenta za glazbu imaju još jednu poveznicu - svi su rođeni u Šibeniku. O kulturi u Krešimirovu gradu nemoguće je razgovarati bez da se u obzir uzmu njegove melodije još od 60-ih godina prošloga stoljeća, kada je imao jednu od najjačih scena u bivšoj Jugoslaviji te kad je pokrenut "boom" zbog kojeg će Šibenik poslije postati poznat kao grad glazbenih festivala.
Od toga je vremena grad prošao nekoliko glazbenih revolucija, od kojih bi se moglo istaknuti onu koju je donio Terraneo, od strane mnogih još uvijek neprežaljeni festival. Radi njega su u Šibenik dolazili The Prodigy, Emilíana Torrini, Norman Jay, The National, Nouvelle Vague, La Roux i drugi, a publika se brojala u desecima tisuća.
Može se reći da je grad nakon gašenja Terranea jedno vrijeme stagnirao, no u posljednjih godinu dana doživljava novu glazbenu renesansu, ovoga puta elektroničku, za koju je velikim dijelom zaslužna ekipa iz udruge RatCat.
Početak
Iako njihova udruga tada na papiru još uvijek nije postojala, prvi su party organizirali u prosincu prošle godine, potaknuti činjenicom da u njihovu gradu ne postoji mjesto na kojem bi se mogla čuti blaža elektronička, melodična glazba.
Kako kažu, postojale su dvije opcije za njih i njihove istomišljenike - tijekom ljeta su se mogli zaputiti u Tisno na neki od festivala koji se održavaju u Garden Resortu ili poslušati tvrđi techno oko kojeg se vrtjela većina sadržaja takve vrste u Šibeniku. Osim objektivnog nezadovoljstva glazbenom ponudom grada, početak cijele priče imao je i romantičnu pozadinu.
Naime, Ante Pancirov, glavni urednik portala ŠibenikIN i jedan od protagonista priče, konstantno je plivao između novinarskih terena i vođenja najjačeg šibenskog lokalnog medija, zbog čega je teško uspijevao pronaći dovoljno vremena za svoju dugogodišnju djevojku Martinu Kovačić.
Draga, inače velika ljubiteljica elektronike, stalno je "žugala" o nedostatku kvalitetnog programa u Šibeniku, što je Pancirova dodatno motiviralo da doista nešto pokrene, ispuni joj želju i iskupi se za svoju preveliku okupaciju poslom.
On i djevojka krenuli su tako s idejom o RatCatu.
U studenom su upoznali DJ-a Lovru Kanjera iliti Lawrencea Kleina, koji je danas potpredsjednik udruge, i izložili mu svoj plan o oživljavanju klupske karte grada.
- Bio sam uvjeren da nam na prvi party neće doći više od 20 ljudi jer glazba koju puštam, iako je hit u svijetu, kod nas još uvijek nema toliko veliku publiku. Sumnja je bila još veća jer smo event organizirali na periferiji, u klubu Sun X u Ražinama. Nisam mislio da će se takvo što uspjeti progurati, ali napravili smo dobru promociju i došlo je 80-ak ljudi - otkriva nam Lovre, pa objašnjava da su već idući tjedan na istome mjestu svirali Dav i Omar, gosti iz Zagreba odnosno Siska.
Nastavak programa
Nakon uspješnog starta i odličnog feedbacka publike, priča se jednostavno nastavila, a partyji se nizali iz vikenda u vikend. Odlučili su u goste pozvati heroja housea, Felvera, za kojeg su pripremili i novi, veći prostor, onaj u šibenskoj kuglani. Adaptirali su dio kuglane u kojem su se davno i rijetko održavali alternativni koncerti, a koji je od kuglačkog kluba Šubićevac odvojen staklom. Nova stvar u gradu krenula je uzlaznom putanjom, svaka subota bila je radna, a imena koja gostuju postajala su sve jača - nanizali su se najpoznatiji izvozni proizvod hrvatske elektronike Petar Dunov, intrigantni sarajevski duo After Affair, koji je u svojem gradu pokrenuo revoluciju sličnu onoj šibenskoj, cijenjeni Beograđanin Kristijan Molnar...
Osim što su svirali uz renomirane regionalne DJ-eve i pri tome nimalo odskakali kvalitetom svojeg zvuka, ekipa iz RatCata odlučila je svoj rad promovirati i izvan klupskih prostora i kasnovečernjih (ili jutarnjih) sati. Opet su bili malo romantični, pa su za Valentinovo postavili DJ pult u šibensku staru jezgru i zaljubljenima u šetnji zavrtjeli melankolične elektroničke melodije. Zanimljiv mini program, koji je bio i ostvarenje njihove želje o integraciji više umjetnosti, osmislili su i za Galeriju Matija, gdje je bila postavljena izložba fotografija hrvatskih klubova nakon što ih napuste svi gosti.
Prvi inozemni gosti i lokacija The Cave
Granica izvrsnosti podignuta je stepenicu više u svibnju, kada je direkt iz Brooklyna došao Brian Cid, kojem je to bio premijerni nastup u Hrvatskoj općenito. Njegovim je setom zatvorena sezona kuglane, a bilo je vrijeme da počnu pripreme za ljeto, pa je tako nešto prije toga i službeno osnovana udruga RatCat.
- Htjeli smo prebaciti evente na otvoreno, a našli smo idealnu lokaciju nekoliko minuta vožnje autom udaljenu od centra Šibenika. To je bio zaboravljeni amfiteatar na ulazu u prirodnu špilju za koji u Gradu, kada smo došli pitati za dozvolu, nisu čak ni znali - otkriva nam Andrija Bakula, današnji predsjednik RatCata, koji se u njihov rad uključio nekoliko mjeseci nakon prvog partyja u Ražinama. S obzirom na to da su lokalne vlasti bile već prilično upoznate s radom udruge, prepoznali su turistički potencijal koji bi imalo preuređenje zaboravljene lokacije, tako da je birokratski dio s dozvolama riješen u relativno kratkom roku, unutar dva mjeseca, a potpora od strane grada i županije stigla je i u vidu pomoći - kako financijske, tako i adaptacijske, pa su u uređenje bile uključene gotovo sve gradske tvrtke - od Zelenog grada, preko Gradskog parkinga, pa do Cesta Šibenik. Relativno bezbolno riješen je i razglas, koji je bilo prilično zahtjevno postaviti jer očekivanja da će prostor djelovati kao prirodna "horna" baš i nisu bila ispunjena, no bez obzira na to uspješno je postavljeno vrhunsko ozvučenje, koje je postavila Mediteran Produkcija, tvrtka koja inače radi s (Markom Perkovićem) Thompsonom, pa se momci šale da su čak i njih uspjeli preobratiti i ostvariti vrhunsku suradnju.
- Na otvorenje smo doveli Talijana Tota Chiavettu, a na drugo izdanje Španjolca Pionala. Lokacija je doista bila drukčija od svega dosad viđenog kod nas. Svi su bili oduševljeni. Reakcije DJ-eva također su bile nevjerojatne, ljudima se na licu moglo vidjeti da su od početka do kraja večeri doista uživali u atmosferi. Veliki je kompliment i dokaz da radimo nešto originalno kad vam dođu ljudi koji putuju po cijeloj Europi, ali i svijetu, i pokažu toliko oduševljenje - govori Andrija koji također nastupa kao DJ pod imenom Bake Junior, pa dodaje da su zbog špilje ljudi počeli masovno pristizati iz Zadra, Splita, Zagreba, Mostara, Sarajeva...
Unatoč već bukiranim DJ-evima, velikom interesu publike, ali i medija, koji su o The Caveu pisali kao o najljepšoj hrvatskoj pozornici, lokacija je zatvorena nakon samo dva eventa zbog šišmiša koji su navodno bili ugroženi bukom. Članovi udruge, čiju jezgru čini tek šest ljudi, zabranu stručnjaka prihvatili su stoički, bez nepotrebnog skandala i optuživanja i, naravno, s prigodnim oproštajnim partyjem.
Neobične lokacije
U nešto manje od godinu dana otkad su počeli raditi zajedno, organizirali su 60-ak raznih evenata. Uvijek se radi o neobičnim lokacijama, koje su sada veliki trend u svijetu - Carl Cox i Paul Oakenfold baš se pripremaju za set na Stonehengeu, Kölsch je svirao na vrhu Eiffelova tornja, Black Coffee je priredio spektakl u pariškoj dvorani Salle Wagram, Stephan Bodzin popeo se na Piz Gloriju, planinski vrh u Švicarskoj...
A RatCat-ovci svirat će na balkonu gradske vijećnice, s kojeg se nekada knez obraćao puku. Radili su i s Tvrđavom kulture, u suradnji s kojom su na after Roisin Murphy doveli DJ-icu Perel. Sudjelovali su u organizaciji boat partyja, a predivnu razglednicu iz svojeg grada poslali su s afterpartyja na plaži Banj s koje pogled seže na predivnu panoramu Šibenika. S obzirom na to da se radilo o ranojutarnjim satima, ekipa se prisjeća da su se slučajni prolaznici prilično čudili događaju, ali nikome nije smetao - čak se i policajcima svidjela idilična atmosfera i hipnotizirajuća glazba. Općenito je, kažu, predrasuda da partyji, pa čak i oni u pomalo uvrnutim satima, sa sobom donose probleme. Dapače, pričaju, oko njih se počela okupljati prilično kozmopolitska ekipa, mahom situirani i poslovni ljudi, koji na takvim događanjima nipošto ne traže nevolje, nego se dolaze "grliti", osjetiti zajedništvo, na ulazu ostaviti ego i opustiti se nakon tjedna.
Nova sezona
Nakon zanimljivog ljeta RatCat priprema potencijalno još zanimljiviju novu sezonu. Naizmjenično će raditi na dvije lokacije, od kojih jedna igra "na finjaka", a druga je pravi underground.
- Selimo u gornji kat kluba Azimut, godinama zatvoren, koji je bio predviđen da bude privatni muzej, a mi smo ga sada preimenovali u Muzej profinjene elektronike. Stiže nam i Eddy Ramich, u sklopu mojeg novog klupskog programa "Select" - otkriva nam Bake Junior i najavljuje da će na istom mjestu biti organiziran jedan veliki spektakl i u prosincu, kada će RatCat proslaviti rođendan. Druga je nova lokacija tunel, bivše atomsko sklonište ispod brda u Mandalini.
- Oko Šibenika je mnogo ovakvih prostora s obzirom na to da je prije bio okružen vojarnama, čak su tri u neposrednoj blizini grada. No, od 2000-ih su ti prostori zapušteni unatoč svojem velikom potencijalu - u svaki od hangara stane 400 do 500 ljudi - objašnjava Kanjer.
- Nova je lokacija prije korištena kao atomsko sklonište, no već je nekih 25 godina pod ključem, unatoč velikoj očuvanosti i kompletnoj infrastrukturi; agregatima, vodi... Radi se o golemim halama, cijelom labirintu tunela u koji bi stalo minimalno tisuću ljudi, no najprije ćemo iskoristiti samo dio kapaciteta, koji predviđamo za dvjestotinjak ljudi - priča Lovre, pa dodaje da će tamo sezonu otvoriti gost iz Berlina, Baikal.
- Šibenik je mnogo manji grad od, na primjer, Zadra, Splita ili Zagreba, imamo tek oko 40 tisuća stanovnika, no sigurno imamo veći broj evenata i posjetitelja klupskih događanja od svih ostalih gradova u Hrvatskoj. U The Caveu smo okupljali oko 400 ljudi po večeri, a u Šibeniku ima i kolega koji organiziraju događaje na koje dođe i po 1500 ljudi - govore momci i dodaju da postoji još pet do deset udruga koje se bave glazbom, kojima su, na primjer, Regius, Kulturaljka, Blast Fest, Membrain te Projekt Vojarna, pa sve zajedno stvara prilično smislenu priču i cjelinu. Pogotovo kad se u obzir uzme i "klasičniji" program - primjerice, koncerti svjetski poznatih imena poput Bryana Ferryja, LP i Roisin Murphy u tvrđavi Sv. Mihovila ili na jazz orijentiran program tvrđave Barone. Šibenik je, čini se, doista postao možda i najveća hrvatska glazbena meka i tvornica originalnosti, koja s jedne strane pokazuje da muzička slika manjega hrvatskog grada ne mora nužno biti u bojama turbofolka, te, s druge strane, da je privlačenje velikih glazbenih imena moguće i bez zaštite gotovo korporacijskih festivala, uz entuzijazam, ambiciju i iskrenu ljubav prema glazbi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....