Autorski honorari

ZAMP prvi put dijeli novac hrvatskim glazbenicima: Evo tko zarađuje na Netflixu

The Bambi Molesters

 CROPIX
Ugovor sa streaming gigantom poptisali su prošle godine, a obrađuju honorare za razdobolje od 2016. do 2019. godine

U četiri godine, koliko je Netflix dostupan u Hrvatskoj, Hrvati su streamali filmove i serije više od 33 milijuna puta, pri čemu su slušali glazbu koju popisuje preko 15 tisuća glazbenih autora i nositelja prava iz cijeloga svijeta.

Javlja to ZAMP, koji je 2020. godine potpisao ugovor o licenciranju glazbenih djela s ovim streaming gigantom. Sukladno ugovoru, ovog mjeseca prvi puta i isplaćuju autorske honorare koje su glazbenici zaradili na ovoj platformi.

Riječ je o honorarima koji se odnose na glazbena djela u serijama i filmovima koje su gledali korisnici Netflixa na teritoriju Republike Hrvatske od 2016. do 2019. godine.

Obrada podataka koje je dostavio Netflix, a provela služba ZAMP, pokazuje uzastopan i pouzdan rast streaminga, kao i razvoj ponude ovog servisa iz godine u godinu.

U prvoj godini platforma je u Hrvatskoj nudila gotovo 43 tisuće pojedinačnih naslova (filmova i epizoda serija), dok je za 2019. godinu ta brojka prešla 163 tisuće pojedinačnih naslova. Nakon obrade podataka za više od 33 milijuna pojedinačnih streamova svih tih sadržaja kroz spomenute 4 godine, u obračunu sudjeluje više od 15 tisuća autora i nositelja prava iz cijelog svijeta.

Među njima su i domaći autori, članovi HDS-a, čija se djela koriste u serijama i filmovima dostupnima na Netflixu. Svoje honorare tako će, između ostalih, dobiti i autori glazbe u domaćim filmovima poput drame "Ti mene nosiš" (eng. "You carry me") redateljice Ivone Juke ili oni čija su se djela koristila u prvim dvjema sezonama uspješne političko-dramske serije "Novine" (eng. "The Paper") redatelja Dalibora Matanića.

"Ti mene nosiš" bio je prvi hrvatski film za kojeg je Netflix otkupio prava na emitiranje, a za njega su glazbu radili talijanski skladatelj filmske glazbe Teho Teardo te Nikola Božović.

Prva serija s našeg područja koja se prikazivala na Netflixu su "Novine". Radnja je smještena u Rijeku, pa se Matanić, čini se, pri izboru glazbe držao lokacijskog kriterija - okupio je brojne riječke glazbenike. U prve dvije sezone serije (za koje se sada isplaćuju honorari), u seriji su se mogle čuti tri pjesme s albuma "To Hold" benda Jonathan – "Seasons", "Wake Up Call" te "I Don’t Mind", koji je duet s Lovely Quinces. Tu je i pjesma "Ti" benda Quasarr, a svoj je doprinos dao i neizbježni Damir Urban.

Valja spomenuti i još jedan izniman uspjeh - pjesma "Chaotica" The Bambi Molestersa, odnosno Dalibora Pavičića, bila je soundtrack pete epizode završne sezone "Breaking Bada". Kuriozitet te planetarno popularne serije je taj da se jedno vrijeme istovremeno prikazivala i na Netflixu i na tradicionalnoj televiziji. Ona je na neki način pokrenula masovnu popularnost Netflixa, ali je i Netflix puno značio za samu seriju, koja nije bila previše doživljena prije nego je došla na ovaj streaming servis.

Podaci koje je obradila stručna služba Hrvatskog društva skladatelja otkrivaju i gledateljske preferencije korisnika Netflixa u Hrvatskoj: od serija, u 2016. i 2017. godini najviše se gledala "Stranger Things", 2018. su to bili "Prijatelji", dok je serija "Sex Education" dominirala tijekom 2019. godine.

Kada je riječ o filmovima, 2016. godine najgledanija je bila crna komedija "Look who's back", 2017. "Zootopia", 2018. godine teen komedija "To All the Boys I’ve Loved Before", a 2019. krimi komedija "Murder Mystery".

U HDS ZAMP-u naglašavaju da su prihodi koji će biti isplaćeni autorima za preslušavanje njihove glazbe na Netflixu još uvijek prilično mali. - Ali Netflix i video na zahtjev usluge općenito u stalnom su porastu. Mi smo se na to pripremili na vrijeme i, kao jedno od vodećih društava u regiji po tom pitanju, za naše članove ostvarili trenutno najbolju moguću poziciju na online terenu - kaže Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a, koji poziva i na Međunarodnu autorsku kreativnu konferenciju MAKK, koja se u Zagrebu održava 2. i 3. prosinca, a na kojoj će se, među ostalim, govoriti i o prilikama koje se na digitalnim platformaam ove vrste nude autorima i glazbenicima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 01:21