Jedna od prednosti koju imaju današnji hrvatski glumci je ta da ih rad i život izvan Zagreba ne isključuje iz filmske i televizijske industrije. Internet i autocesta skratili su relacije, skrineri i digitalne tehnologije učinili su svačiji rad vidljivijim, pa je danas u Hrvatskoj normalno da glumci riječkog ili splitskog ansambla glume u najprestižnijim i najboljim hrvatskim filmovima i serijama.
Zoja Odak - koja je preminula u nedjelju u 73. godini života - spada u generaciju glumaca koja nije imala taj privilegij.
Pripada naraštaju kazališnih glumaca koji je morao birati između dvije tvrdo odijeljene karijere. Ili su se morali pošto-poto domoći Zagreba gdje bi u teatru igrali manje ili više, ali bi se pred njima otvorio prostor gaža od filma do sinkronizacija i od reklama do TV serija. Ili su - pak - uzimali posao u lokalnim ansamblima.
U tom bi slučaju za nacionalnu javnost nerijetko postali nevidljivi. Ali, u svojim bi sredinama zato narasli do proporcija orijaša. Godinama bi, često i desetljećima, bili potporanj lokalnog ansambla, u pamćenje lokalne publike bi urasli poput kultnih figura, a već tridesetak kilometara dalje njihov bi status blijedio, jer ih ljudi nisu bili u prilici vidjeti. Frustrirani time, takvi su glumci često čekali prvu priliku da se dokopaju glavnog grada i prave, nacionalne vidljivosti.
Filmski opus
Zoja Odak to nije učinila. Čitav je život ostala vezana uz svoj rodni grad, jednu kazališnu kuću i jedan ansambl. U tom je ansamblu bila stup potporanj kakvom nema usporedbe. To je, međutim, platila relativnom nevidljivošću na nacionalnoj razini.
Televizijska joj se karijera svodi ponajviše na jednu davnu, popularnu ali zaboravljenu seriju (“Inspektor Vinko” 1984/5).
Filmski joj je opus tek pet kino filmova od kojih ni jedan nije osobito dobar.
Stoga je danas - kad njene najbolje kazališne uloge blijede sa sjećanjem publike koja odlazi i stari - teško argumentirati tvrdnju za koju vam jamčim da je istina: Zoja Odak je bila možda najbolja hrvatska glumica svoje generacije.
Zoja Odak rođena je 1947. u Splitu, gdje će živjeti gotovo cijeli život. U Splitu je završila osnovno i srednje obrazovanje. Odak spada u ne mali krug hrvatskih glumaca (među njima je - recimo - i Lana Barić) koji glumačku akademiju nisu završili u Zagrebu, nego u Sarajevu. Početkom sedamdesetih počinje glumiti u splitskom Kazalištu mladih (koje tada nosi komični naziv “Titovi mornari”, ali ima odličnu glumačku radionicu za mlade). U kazalište koje će joj obilježiti život - splitski HNK - prelazi 1972.
Trolist glumaca
To je za tu kuću možda najkritičniji i najgori trenutak: godinu ranije neobarokno je zdanje splitskog teatra izgorjelo, operni i dramski ansambl su podstanari u tmurnoj i nepodesnoj kino dvorani brodogradilišta, a u tim pogorelačkim uvjetima ekipira se sasvim nova, mlada ekipa koja će u 80-ima HNK Split učiniti velikim. Dio te ekipe je i Odak.
Prvo zlatno doba Zoje Odak su 80-e, dekada koja se dobrim dijelom podudara s intendantskim razdobljem Ivice Restovića. U tom periodu, Restovićeva je koncepcija dramskog programa jednostavna. Dovodi redateljske asove i uvijek samo jednu, ali krupnu vanjsku glumačku zvijezdu, a ostatak postave temelji na nadolazećim lokalnim snagama. Kako je Boris Dvornik u kazalištu glumio neredovito, okosnicu tih velikih splitskih ansambl predstava čini trolist glumaca koji kod lokalne publike stječe kultni status: to su Josip Genda, Zdravka Krstulović i Zoja Odak.
I u Restovićevom periodu, ali i nakon Restovića, bitan i zapaženi dio produkcije čine ambijentalne izvedbe grčkih klasika i/ili tekstova inspiriranih antikom. To je teritorij na kojem se Odak kreće superiorno. Vrijedi spomenuti Klitemnestru u Magellijevoj Euripidovoj “Elektri” (1988), Sofoklovu “Antigonu” (2000), Euripidovu “Alkestidu” (2003), “Antigonu kraljicu u Tebi” (2004) T. Petrasova Marovića, Euripidova “Bakhe” (2008) i “Hekubu” (2011). U grčkom i antičkom repertoaru do izraza dolazi njen snažni scenski autoritet, perfektna dikcija, dojam moći, pa čak i arogancije s kojim je odisala.
Boginje i kraljice bile su stvarni, prirodni fah Zoje Odak. K tomu, bila je jedna od rijetkih hrvatskih glumica koje su se doimale kao urbane, upper-class žene. Po toj urbanoj buržujnosti pandan joj je bila možda samo Ana Karić. To se pogotovo vidjelo u nekim atipičnim predstavama, poput “Vere Baxter” (1999) Marguerite Duras, “Povratka u pustinju J. M. Koltesa“ ili u predstavi “Moje dijete“ (2013) po fenomenalnom tekstu Francuza Joela Pommerata.
Ljevičarski stavovi
To su bila dva faha u kojima se Zoja Odak kretala superiorno. To su bile dvije vrste predstava koje njen teatar gaji, a gaji dijelom i zato što ima nju kao okosnicu podjele. No, poput pravog glumca ansambla, Odak je igrala i drugo, igrala je sve što treba, a to znači - i Držića i Krležu, i Čehova i Molièrea, i Brechta i Olju Savičević.
Zoja Odak važila je za namćora. Neki tu njenu osobinu nisu voljeli, potpisnik ovog teksta jest. Mnogi glumci imaju zeligovsku narav, prilagođavaju se svemu, svejedno im je glume li kod Sedlara ili Frljića dok se god nudi posao i honorar.
Odak nije bila takva. O svemu je imala stav i nije ga se libila nabiti na nos. Bila je politički ljevičarka i nije to skrivala. Često je ulazila u fajt s kojekakvim političkim intendantima i nije prezala da im se popiša u šešir. Reputacija teške osobe možda joj je i uskratila pokoju ulogu, jer se o njoj proširio glas da je konfliktna.
Ta i takva Odak, bundžija, kapriciozna i tvrdoglava, za mene je bila oličenje one strane Splita koju sam volio i volim. No, kad je stigao čas umirovljenja, kao da su je se jedva čekali riješiti. Priča koja kruži gradom glasi da je obavijest o umirovljenju od vlastite kazališne kuće dobila - pismeno, poštom. Nakon toga u kazalištu je glumila samo još jednom, ulogu Rebecce Nurse u “Kušnji”, odnosno, “Vješticama iz Salema” Arthura Millera.
U kazalištu je Zoja Odak ostvarila sve što je mogla. Još je 1987. za “Bljesak zlatnog zuba” Mate Matišića nagrađena nacionalnom cehovskom nagradom, za “Elektru” je 1988. nagrađena na sarajevskom MESS-u, više je puta dobivala nagrade Splitskog ljeta i Marulićevih dana. Od 2003. je bila dramska prvakinja, a dobila je nagradu za životno djelo u umjetnosti Slobodne Dalmacije, nagradu koju u pravilu dobivaju muškarci, i jednako u pravilu pisci, slikari ili arhitekti.
Izvan Zagreba
Za splitsku publiku, repertoar HNK Split četrdeset je godina neraskidivo bio vezan iz lik, stas i glas Zoje Odak. Sama je, međutim, imala žal što nije više igrala na filmu. Debitirala je na filmu kao mlada u zaboravljenom srpskom filmu “Ada” Milutina Kosovca (1985). Među rijetkim su joj filmskim ulogama TV film “Buža” Vanče Kljakovića (1991), Papićeva “Priča iz Hrvatske” (1991) ili “Garcia” Dejana Šorka (1999).
Nema tu, ukratko, mnogo što iz čega bi budući gledatelj vidio koliko je velika glumica bila. Zoja Odak je platila ceh činjenici da nije živjela u Zagrebu, a hrvatski je film time propustio iskoristiti jednu od najdojmljivijih glumica koje je imao na dlanu.
Prilike da se to popravi neće više biti. Odak je umrla u 73. godini, nakon teške bolesti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....