Dinko Bogdanić - izvrstan plesač, sjajan koreograf, dobar pedagog, a istovremeno i navodni kradljivac koreografija te zlostavljač sa sudskom presudom i nasilnik. Mišljenja o Bogdaniću već godinama su podijeljena: u svijetu baleta oko njega lome se koplja i ljudi ga ili vole ili mrze. Sredine, barem što se njega tiče, baš i nema. Kontroverzni v.d. ravnatelja Baleta HNK Split poznat je po mnogo toga. Stariji baletomani sjećaju se njegovih nastupa, dok ga mlađi znaju samo po koreografijama koje redovito postavlja na scenu.
No svi znaju i za njegove probleme sa suradnicima: počeli su još u vrijeme kad je bio ravnatelj Baleta u HNK Zagreb, gdje ga je balerina Nikolina Katić Bosnar na kraju i tužila zbog zlostavljanja, a nakon toga je početkom ove godine u Splitu buknula nova afera. Rumunjska plesačica Alexandra Bertea optužila da je da ju je nazvao “fucking rumanian gypsy” (j... rumunjska ciganko, op.a.), što su potvrdili i drugi članovi ansambla. Kad je afera izbila u javnost, a balerina ga prijavila ambasadi, sazvan je hitan sastanak. Ispričao se plesačima i zaradio opomenu pred otkaz.
Na nekoliko mjeseci sve se stišalo, a onda je afera opet buknula: nakon prijava još nekoliko balerina, Uprava je Kazališnom vijeću predložila da se Bogdanić smijeni. Kazališno vijeće, pak, još nije donijelo nikakvu odluku: iako to nisu obvezni, zatražili su mišljenje od Ministartstva kulture. Iz tog su im Ministarstva pak rekli kako su se obratili na krivu adresu. Trenutno se čeka novi sastanak Kazališnog vijeća, da se konačno odluči o njegovoj sudbini. No, do tad Bogdanić i dalje radi u kazalištu, s djevojkama koje su ga prijavile za zlostavljanje.
Iako mnogi oko njega imaju što o njemu reći, Bogdanić već mjesecima šuti. Točnije, od trenutka kad je u javnost izašla afera s rumunjskom balerinom, povukao se u medijsku šutnju. Odbija intervjue, ne javlja se na telefon, a poruke uglavnom ignorira. Oni koji ga dobro poznaju kažu da je jako ponosan i da na optužbe koje su zadnjih mjeseci, a i godina, iznesene na njegov račun, ne želi komentirati. O predstavama uvijek želi razgovarati, raspoložen je za fotografiranje i ne zna se zaustaviti kada se priča o baletu, no u situacijama poput ove - šuti.
- On je Dalmatinac, jako je osjećajan i ponosan i shvaćam zašto ne želi razgovarati o tome što se dogodilo. Imajte na umu da su i plesači u Splitu podijeljeni - neki su ga prijavili za zlostavljanje, drugi pišu pisma potpore. On jednostavno radi u krivoj zemlji - ne želim reći da su plesači na koje je vikao svi odreda lijeni i nesposobni, ali mogu shvatiti da poludi kada netko deset puta zaredom napravi istu pogrešku - kaže jedna zagrebačka profesorica baleta koja je tijekom karijere surađivala s Bogdanićem. Identitet ne želi otkriti; kaže, u okruženju u kojem radi puno je onih koji Bogdanića strastveno mrze.
- Naravno da ne opravdavam uvrede koje je ljudima rekao, no mogu ga shvatiti. Ako radite s profesionalnim plesačem koji neprestano griješi i nije to u stanju popraviti, naravno da vas izludi. Neki su neradnici, drugi se ne mogu koncentrirati, treći možda imaju neki problem. Treba razgovati s plesačem i vidjeti prije nego se reagira, no mislim da je on možda zaključio kako se radi o lijenosti. Naravno da čovjek na to poludi - pa to su profesionalci kojima je ples jedini posao koji rade. Moram priznati da su i mene znali izludjeti, ali moj je temperament mirniji i ja se kontroliram. Dinko je, s druge strane, temperamentan i kad puno puna ponovi korekciju a plesač se ne popravi, jako se uzruja - dodaje.
Žele da ostane
Trenutno je situacija u splitskom ansamblu dosta teška. Iako je balerina Alexandra Bertea napustila Ansambl, tamo i dalje rade druge plesačice koje su prijavile Bogdanića Upravi. No s njima i dalje svakodnevno pleše i onih 23 plesača koji su pisali Upravi da podupiru ravnatelja te da žele da ostane. U cijelu tu priču uključeni su i roditelji djece koja se obrazuju u Studiju HNK Split i koji su stali na njegovu stranu.
- Otkad je Bogdanić preuzeo palicu u studiju, svatko tko je htio raditi mogao je. Nije bilo nikakve diskriminacije ni po kakvoj osnovi. Djeca koja su htjela raditi, vježbati i plesati su – plesala! Nije bio potreban supertalent ili veza. Kad dopratimo djecu u studio, ravnatelj je uvijek tu. Dostupan, pristojan, odmjeren, raspoložen za pitanja i razgovor, raspravu - ističu roditelji.
U pismu koje su u prosincu uputili javnosti istaknuli su i da Bogdanić ima želju da svoj posao obavi besprijekorno, što oni svakoga dana vide.
- Dođite u studio pa vidite kako se neki baletani i balerine ponašaju. Dođite na probe pa se uvjerite koliko se energije utroši u ponavljanje smjernica, koliko puta pedagog, odnosno koreograf, mora ponavljati i ispravljati nečiju nepromišljenost, slabu koncentraciju ili čistu nonšalantnost prema poslu, a da ne kažemo lijenost - oštri su bili roditelji u svom pismu.
Tadašnja afera završila je tiho. Bogdanić se ispričao, Bertea otišla. Nije to bio otkaz - prvog dana siječnja joj je isticao ugovor, a već se bila prijavila na audiciju Sarajevskog baleta, u koji je i primljena. No, tamo se nije zadržala. Trenutno radi u Francuskoj i kaže da o Bogdaniću ne želi ni razmišljati.
- Umjetnica sam i želim da ljudi za mene znaju zbog moje karijere, a ne zbog njega. U Francuskoj sam započela novi život, radim u jednom prekrasnom kazalištu i dobro mi je. Fokusirana sam na vlastiti život, a Dinko u njemu nema nikakvu ulogu. Jednostavno sam nastavila živjeti dalje - rekla nam je kratko Bertea.
Njene dojučerašnje kolegice bile su nešto razgovorljivije, ali tek neznatno. O Bogdaniću ne žele ni razmišljati više nego što moraju, kažu nam iskreno. Pričaju malo, na naša pitanja odgovaraju šturo i preplašeno. Kažu - zamislite da morate raditi s čovjekom koji zlostavlja vas i sve vaše kolege.
Grč u želucu
- Teško nam je i, iskreno, svi jedva čekamo kraj radnog dana da odemo s posla. Zamislite kakav osjećaj ima svaka od nas kad ujutro dolazi na posao. Nikad ne znamo kad ćemo napraviti grešku. Dovoljno je da krivo čujemo takt i zakasnimo s pokretom i čovjek se paralizira - ne zato što je pogriješio, jer se greške događaju i radimo na tome da budemo bolji, nego zato što čovjek nikad ne zna kako će Bogdanić reagirati. Kad ulazim u dvoranu ujutro, bojim se. Boli me želudac čim se probudim, jer znam što me taj dan čeka. Ne znam koliko ću još izdržati - kaže nam jedna balerina koja moli da joj ne otkrijemo identitet. Da je Bogdanić napustio kazalište, kaže, ne bi imala problema s javnim istupima, ali pošto još uvijek radi s njim boji se da bi mogla imati problema.
- Kad je dolazio na čelo baleta, bila sam jako sretna. Svi smo, pa i ja, čuli priče o tome kako se ponašao prema plesačima u Zagrebu, ali sam mislila da je to razdoblje iza njega i da nam se takvo što neće ponoviti. No počelo je malo po malo, a onda je eruptiralo. Bacio bi mikrofon na pod, urlao na nas, posve izvan sebe. Čujte, istina je da su u baletu pedagozi vrlo kritični i da nas rijetko hvale, ali završilo je vrijeme profesora koji su vikali na nas i tukli nas. Mi smo odrasli ljudi, ovo je neko drugo vrijeme i njegovo ponašanje je nedopustivo - kaže nam druga plesačica.
Jedina koja je medijski istupila bila je balerina Korana Bilan u intervjuu Slobodnoj Dalmaciji prije mjesec dana, ali kasnije ni ona više nije željela razgovarati s medijima.
- Granice moraju postojati i prema nama se treba ponašati kao prema ljudskim bićima i pristojno se odnositi čak i ako smo toga dana umorni, ozljeđeni, ako smo manje talentirani ili imamo probleme i malu djecu - rekla je Bilan.
Potporu plesačima od samog je početka pružalo Radničko vijeće HNK Split, koje je na koncu i zatražilo da se Bogdanić razriješi dužnosti. Prvi takav zahtjev Upravi je upućen u prosincu prošle godine, no incidenti su se ipak nastavili.
- Bilo je dosta anonimnih prijava, a mi smo štitili te ljude. Bogdanić se obrušio na neke od njih, valjda na one za koje je sumnjao da su se tužili na njega. Bilo je incidenata, na svojoj koži su ih osjetili i članovi sindikata. Svi su očekivali da će se situacija smiriti nakon što je u siječnju održan sastanak s plesačima i Bogdanić se ispričao, no zapravo je situacija iz dana u dan sve gora - kaže Vjeko Šantrić iz Radničkog vijeća.
Dodaje kako su bili jako iznenađeni potezima Kazališnog vijeća, koje je neobično reagiralo na njihov zahtjev da se glasa o Bogdanićevom odlasku.
Mr. Nema otkaza
- Ustanovljeno je da mu se ne smije dati otkaz. Onda je još pisalo da nema uvjeta za raskid ugovora zbog narušenih međuljudskih odnosa, iako se nije pričalo ni sa kim iz ansambla. Potom je Kazališno vijeće tražilo da Ministarstvo kulture da svoje mišljenje, ali ovi su im rekli da oni o tome ne odlučuju. Očito je da se kupuje vrijeme, jer Bogdanić ima ugovor do 1. studenog, nakon čega bi trebao otići u mirovinu, u kojoj je po godinama već trebao biti - ističe Šantrić.
Priznaje da je trenutno situacija vrlo teška, jer su plesači koji su prijavili svog ravnatelja primorani i dalje raditi s njim, posebno na predstavama koje spremaju za Splitsko ljeto. No, dodaje, vjeruje da će uspjeti izdržati i to, kad su već izdržali proteklo vrijeme.
Krovna organizacija, Hrvatsko društvo profesionalnih baletnih umjetnika (HDPBU), u ovoj je situaciji nemoćno. Predsjednik udruženja Svebor Sečak kaže da nemaju ovlasti biti istražno tijelo.
- Nakon što smo se malo raspitali shvatili smo da je ansambl podijeljen za i protiv Bogdanića, a mi kao krovna udruga koja zastupa sve, a ne samo dio članova, ne možemo zauzimati stranu. U svakom slučaju, načelno se društvo strogo protivi bilo kakvoj vrsti mobbinga ili diskriminacije po bilo kojoj osnovi te mislimo da na takvu pojavu predstavnici ansambla trebaju odmah reagirati - kaže Sečak.
Premda su oko ovoga slučaja mišljenja javnosti podijeljena, jer nijedan od aktera priče nije želio novinarima dati više detalja, situacija u Zagrebu koja se dogodila 2003. godin, bila je drugačija. Tada je Bogdanić 19-godišnju balerinu Nikolinu Katić Bosnar tijekom probe u baletnom studiju HNK izvrijeđao, zgrabio za ramena i udario. Bila je to, kaže ona, kulminacija višemjesečnog psihičkog maltretiranja kojem su bili izloženi ona i njene kolegice.
- Sustavno nas je zlostavljao. Svaki dan bi nas uhvatio strah čim bismo ušle u dvoranu. Nismo znale što nas čeka. Vrijeđao nas je, psovao nam sve po spisku. Premijere su bile u tijeku pa smo bile premorene. Što je najgore, koreografije su već bile postavljene, ali njemu uvijek nešto nije štimalo - prisjeća se Nikolina, koja se danas preziva Bosnar Mandić i zbog toga mnogi ni ne znaju da je upravo ona balerina koja je tužila Bodganića.
Nikolina je dobila spor protiv HNK, ali kaznenu prijavu protiv ravnatelja Baleta je izgubila. Kaže da je to zato što je slučaj bio krivo postavljen. U optužnici nije trebalo stajati da ga tuži zbog diskriminacije, nego zbog uvreda.
- To sam tek kasnije saznala i bilo mi je žao. Ono što je bilo još tužnije je da nikad više nisam plesala balet - nakon nekoliko mjeseci mi je istekao dvogodišnji ugovor, koji nije produžen. Bila sam, rekli su mi, tehnički višak, ali su nakon mojeg odlaska zaposlili još četiri balerine. Pametnom dosta - kaže Nikolina.
Zviždačica
Čovjek kojeg je tužila i dalje je radio u HNK - tamo je bio sve do 2005. godine. Ona je pokupila svoje stvari iz garderobe i otišla - nije nigdje drugdje pokušavala dobiti posao, jer su joj svi jasno dali do znanja da je obilježena. Umjesto da se obilježi zlostavljača, kaže ona, društvo je stigmatiziralo nju. Ona je postala “balerina-slučaj”, ona koja je tužila Bogdanića. Kao takvoj su joj sva vrata bila zatvorena. On je bio previše moćan i zaustavio je njen pokušaj da radi, pojašnjava.
- Radila sam puno poslova od tada, bila sam i konobarica. Nije mi to bilo teško, ali mi je balet nedostajao. Završila sam baletnu školu, voljela sam plesati, a to mi je oduzeto. No, preboljela sam to, iako priznajem da mi nije bilo lako. Zato ne mogu vjerovati, kad gledam situaciju u Splitu - zar je moguće da mu nitko ne može ništa? - pita se Nikolina, koja uskoro otvara fitness studio u zagrebačkoj Praškoj ulici.
Tih se dana dobro sjeća i plesač Alen Gotal, tadašnji sindikalni povjerenik Baleta. Kaže da je problema s Bogdanićem bilo tijekom cijelog razdoblja koje je proveo radeći u Zagrebu. Situacija s Katić-Bosnar bila je kulminacija.
- Izabrao je ljude za koje je procijenio da su najslabiji i onda ih je maltretirao. To je zaista bio mobbing. Vrijeđao je ljude i imao napadački stav, toliko da su se ljudi bojali da će ih udariti. Osjetio sam to i na svojoj koži. Kad te odabere, malterira te danima, mjesecima. Mi smo se dvije godine stalno pitali: što s nama ne valja? Možda su plesači na zapadu bolji od nas? No onda smo shvatili: nije riječ o nama, nego o njemu. I da smo najbolji na svijetu, ne bismo mu valjali - kaže Gotal.
Smatra da Bogdanić ne bi smio raditi bez nadzora, jer je to jedini način da dobro radi. S Bogdanićem je godinama surađivala i naša slavna balerina Almira Osmanović. Osim toga, bili su bliski prijatelji i dobro su se poznavali. Ona kaže kako dobro pamti kad je prvi put vidjela tiransko lice svojeg prijatelja. Bilo je to u Berlinu, na probi baleta Trnoružica. Sjeća se balerine koja je plesala glavnu ulogu i na koju je Bogdanić vikao, a vrištao je i na ansambl.
- Svašta joj je rekao i djevojka se na kraju rasplakala. Bilo mi je to teško gledati, ali sam zaključila da on ima loš dan. Nikad prije nisam vidjela ni najblažu naznaku takvog ponašanja, jer je on uvijek bio vrlo pristojan i drag. Kad je bio pri završetku plesačke karijere i htio se baviti koreografijom, dala sam mu priliku da postavi balet u HNK. Kasnije je mene naslijedio na čelu baleta. Otišla sam u Split, a rastali smo se vrlo prijateljski - prisjeća se Almira koja kaže da je kasnije od plesača saznavala nove, sve gore crte karaktera svog prijatelja.
on je takav Shvatila je da ono što je vidjela u Berlinu nije bio loš dan, nego da je on jednostavno takav, kaže otvoreno. Uz to, dodaje, šokira je činjenica da mu nitko ništa ne može, unatoč svemu što je napravio.
- Prije nekoliko dana je gradonačelnik Baldasar rekao - ma pustite vi umjetnike, oni se malo svađaju, a malo vole, riješit će oni to. Na jednak način gledaju na situaciju i ljudi u gradu, ali to je pogrešno. Dinko Bogdanić krši načela ljudskih prava, on je nasilnik koji maltretira ljude, a ansambl je posvađao, psihički uništio i pretvorio ih u sjenu onoga što su nekad bili. Nekada je Splitski balet bio svjetski, a sad je postao, nažalost, provincija. Gostovanja su rijetka, a najviše se gostuje s naslovom iz mog mandata, a to su Carmen i Bolero. Takva osoba, koja je vidno uništila balet i nivo koji je balet nekad imao, da legalno radi i malteritra ljude, zahvaljujući ljudima koji mu pomažu... Svi koji to čine podržavaju nasilje - kaže Almira.
Epilog ove priče uskoro će doći. Na sljedećoj sjednici Kazališnog vijeća odlučit će se o Bogdanićevoj sudbini. Čak i ako se ta odluka odgodi, prvog dana studenog v.d. ravnatelja odlazi u mirovinu. Jedno razdoblje hrvatskog baleta time će zauvijek biti okončano, a na povijesti će jednog dana biti da utvrdi kakvo je to razdoblje zapravo bilo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....