ROCK´N´ROLL I KAZALIŠTE

Ima li drame u pjesmama Haustora, EKV, Idola, Azre....

ZAGREB - Nedavno pokrenut Nu:Write Theatre festival, festival nove drame, predstavlja svoj novi kazališni projekt “PLAYlista”, omnibus od devet kratkih drama na temu glazbe novog vala koja će svoju premijeru imati u zagrebačkom MM centru u utorak 8. ožujka.

Hitovi Haustora, Azre, EKV, Zabranjenog pušenja i Idola tako će prvi put dobiti i svoje kazališno utjelovljenje, a predstava je nastala kao spoj tekstova mladih, neafirmiranih pisaca pristiglih putem natječaja, te onih naručenih od poznatijih dramskih pisaca, poput Marinka Koščeca, Ivora Martinića i Diane Meheik.

Neobična predstava

Marka Cindrića, umjetničkog direktora Nu:Write festivala i idejnog začetnika “PLAYliste”, upitali smo zbog čega se odlučio na ovako nekonvencionalnu predstavu:

- Na zadnjoj godini akademije (Oxford School of Drama) bio sam izložen velikoj količini new writinga tako da sam imao uvid u razne forme pisanja i izvedbe. Stalno sam ramišljao o tome kako bih mogao pogurati neku granicu ovdje u Zagrebu i staviti pisca u središte tog zbivanja te pomoći mladim ljudima da se izraze kroz neku zadanu formu koja je u ovome slučaju i izazov - da drama ne smije trajati dulje od izabrane pjesme koja ju je inspirirala - odgovara Cindrić, objašnjavajući zašto je izabrao upravo razdoblje novog vala:

- Petnaestak godina poslije revolucije u Velikoj Britaniji, novi val dopire i do naših krajeva i, praktično prvi put od stvaranja nove federativne države, novoizrasle generacije uzdižu svoj individualan, umjetnički glas. 30 godina poslije mladi u svojim dvadesetima zlatna su generacija jedne nove države, no opet jednako, dovedeni u slijepe ulice anakronih struktura koje se kockaju s njihovim životima. Projekt “PLAYlista” slušanje je glasa i misli novih generacija, nepobitno svojstven ovom našem vremenu, stvaran bez obzira na to kako se uspjeh definirao, ili koliko nematerijalne vrijednosti bile obezvrijeđene.

Uz osam kratkih drama, bit će izveden i jedan neverbalni plesni komad, koji potpisuje britanska koreografkinja Laura Kriefman, u kojem 28-godišnja Lana Brčić pjeva Haustorov “Šal od svile”.

Ples na ‘Šal od svile’

- Ideja za pjesmu bila je moja, a Laura je smislila priču za četvero plesača, te je htjela da se glazba izvodi uživo i da bude integralni dio predstave. Haustor mi je najdraži bend iz razdoblja novog vala, a Rundekov stil pisanja tekstova mi je jako inspirativan - kaže Lana, ujedno i autorica drame “Parobrod”.

Mladi dramski pisac Ivor Martinić na glazbu pjesme “Aut” EKV napisao je dramu “Ona hoda kroz grad”.

- Ovo je jedan novi oblik kulturne suradnje koji na hrvatskoj kazališnoj sceni još nije postojao - da se u jako malo vremena naprave tekstovi i u gerilskim uvjetima postave, uvježbaju i prikažu publici.

Mitska mjesta

Projekt je jako bitan jer dovodi dašak svježine u kazalište, pisci imaju mogućnost da brzinski reagiraju na stvarnost, a ovaj naš “eksperiment” bit će od dugoročne koristi za hrvatsko kazalište. Odrastajući u državi u kojoj se stvaraju nacionalni identiteti, Jugoslavija u kojoj smo rođeni postala je mit jer se o njoj tada nije pričalo.

To vrijeme tek se sada revidira. Što se mog teksta tiče, dogodilo se da sam nakon premijera svojih drama u Beogradu i Ljubljani 2010. godine počeo osvještavati taj prostor, i to upravo na tim mitskim mjestima novog vala. Svoju dramu bazirao sam na izvacima iz intervjua Sonje Savić, jer sam tek sada shvatio koja je veličina njezinog bivstva na simboličkoj razini. Kao i grupa EKV, i ona je pripadala generaciji 80-ih koja se nije uspjela snaći u devedesetima i dvijetisućitima.

- Na zimu planiramo i gostovanje “PLAYliste” u Puli na Sajmu knjiga a predstava će se sigurno izvesti na idućem Nu:Write Theatre festivalu u studenom ove godine - zaključuje Cindrić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 12:43