Glumačka družina Histrioni dala je uspjelu hrvatsku praizvedbu dosad neprevedena komada slavnoga američkog dramatičara, scenarista i teoretičara Davida Mameta (71). Režirala ga je, nimalo površno, iznutra logično i u dobrom ritmu Saša Broz.
Troje glumaca, Lana Gojak, Franjo Kuhar i Vladimir Posavec-Tušek, nadahnuto je i artikulirano iznad domaćega prosjeka, redom dožive i prožive autentično “polaznu poziciju” uloge, transformaciju, slom i povratak u “realnost”.
Djelo je razgovijetno preveo Ivan Goran Vitez kao “Uspjeh preko noći”, a u kazališnoj knjižici nije naveden naziv izvornika, “Speed-the-Plow”, kao ni godina objave (1988.).
Još sam više alergičan na ovakve propuste nego što sam bio otkako sam doznao za onoga slovenskog komičara koji je uspio kazalištu u Celju prodati za 13 hiljada eura neku talijansku komediju pod svoju, pa je ista igrala cijelih dva mjeseca... Dakako, nisam posumnjao da ovo djelo ne postoji; uostalom, komad je zbilja slavan, jedinu žensku ulogu na broadwayskoj praizvedbi igrala je Madonna, nego me obeshrabruje takva programirana površnost. Jednako kako me živcira što nije, ako se već pristojno uložilo u produkciju, pronađen i neki majstor svjetla, koji ne bi glumce skrivao, nego otkrivao. Ovako su neprestano u sjeni, oči im ne vidiš, a svjetla se pale gase na - scenografiju. Miljenko Sekulić tu je scenografiju realizirao sa zapravo malo novca, ali podosta efektno. Jer oba mjesta radnje, ured i stan, moraju djelovati skupo. Dakako, luksuzan ured u neboderu sačinjen je od kartona i takozvanog knaufa (jer se preuređuje), a pogled kroz “prozor” daje panoramu velegrada… Doduše, postrance viri neka letva, ali nema veze, nismo na West Endu, gdje zbilja prave hrastove stolove za scenu, a koji traju vječno…
Kostimi Marite Ćopo također su donekle limitirani budžetom. Jasna je hijerarhija među likovima, ali slaba je situacija s cipelama. Prejeftine su za likove dvojice producenata. Takav je pogled iz drugoga reda gledališta.
Pročitao sam, među ostalim, za pripremu, recenziju Matta Wolfa u New York Timesu, kad je ova realistično-ekspresionistička drama (nazovimo je tako) prije deset godina treći put zaigrala u velikoj londonskoj produkciji. Uloge su bili tumačili Jeff Goldblum, Kevin Spacey i Laura Michelle Kelly.
Kao i Wolfa, i mene u Mameta dira nerazmjer između muških i ženskih likova. U nekim najslavnijim njegovim djelima ženskih likova i nema, primjerice “American Buffalo” i “Glengarry Glen Ross”, a jedini njegov komad sa svim ženskim likovima, “Boston Marriage”, možda je i najslabiji.
Tako i ovdje Lana Gojak kao Karen, privremena sekretarica u uredu Bobbyja Goulda, šefa producenata u velikom hollywoodskom studiju, ne služi do kao “mantinela” za egzistencijalni dvoboj dvojice alfa-mužjaka. Nju Lana Gojak igra primjereno suzdržano, a nemogućnost da se zbilja “uključi” u povlašten svijet šefova, premda je glavnoga umalo nagovorila da krene producirati nekomercijalan scenarij o radijaciji, igra ne rabeći pozu naivnosti, što je lijep uspjeh. Ukratko, vjerujemo joj.
Prvi alfa-mužjak, taj Gould, kojega zbilja čvrsto, a opet ne i teatralno, s mnogo sitnih, bitnih promjena u razvoju lika, igra Vladimir Posavec-Tušek, zavodi je za okladu s drugim alfa-mužjakom, Charliejem Foxom, sebi podčinjenim producentom (a koji cilja na njegovo mjesto). Njega, rekao bih enervantno, katkad i prenadraženo, ali dramski učinkovito, igra dakle zapravo inspirativan Franjo Kuhar. Gould se u Karen obnoć zaljubi, pa ga ujutro Fox “otrijezni” i od Karen i njezina filma, i Karen će u svojoj privremenosti trajno nestati, a ostat će jedino njihovi poslovi s pravim muškim filmovima…
Igra dvojice, dakle, alfa-mužjaka zanimljiva je jer su istodobno obojica i beta i gama mužjaci, kad ustreba. Veliki šef, znači šef cijelog studija, pred njim su kao kučići. Taj aktant, a ne lik simbol je ove satire o pohlepi, lukavosti, novcu, patrijarhatu i ciničnoj prirodi kulturnog kapitalizma ne jedino u Hollywoodu… Ukratko, čvrsta režija, nadahnuta, tek gdje-gdje retorična gluma - vrijedi ulaznice.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....