I dva hrvatska kazališta, Kerempuh i HNK Split, povukla su se iz konkurencije za nagrade na regionalnom teatarskom festivalu u Brčkom, slijedeći tako kolege iz Beograda, Sarajeva i Zenice koji su se solidarizirali s beogradskom glumicom Danijelom Štajnfeld, koja je optužila glumca i bivšeg ministra Branislava Lečića za silovanje. Više javno tužiteljstvo u Beogradu odbacilo je njenu prijavu i odlučilo da nema dokaza kako bi pokrenulo sudski proces. Lečić intenzivno po tabloidima blati Danijelu Štajnfeld i prijeti tužbom svima koji spominju silovanje.
Skandal je izbio zato što je uprava festivala, a da nikoga nisu obavijestili, na čelo žirija imenovala Branislava Lečića, a potom su dolili ulje na vatru neprimjerenim komentarom slučaja Lečić Štajnfeld.
Prvo je reagirala Alisa Stojanović, redateljica predstave 64 beogradskog Ateljea 212, koja je u petak navečer, nakon ovacija predstavi po drami zagrebačke spisateljice Tene Štivičić, pročitala priopćenje ekipe predstave u kojoj između ostalih igraju Hana Selimović, Miloš Timotijević i Jelena Đokić. Samo sat vremena prije početka predstave obaviješteni su da je Branislav Lečić član žirija.
"Odigrali smo predstavu samo iz poštovanja prema publici. Iz razloga što se spomenuti član žirija aktivno uključio u podjelu medija u Srbiji na podobne i nepodobne, konstantno i posvećeno baveći se u, za njega podobnim medijima, isključivo iživljavanjem, zlostavljanjem i u svakom smislu maltretiranjem naše kolegice Danijele Štajnfeld, ne možemo ga smatrati ni na koji način osobom koja može ocjenjivati naš rad, niti to želimo dozvoliti", objavili su.
Tekst Tene Štivičić 64, koji je nedavno imao premijeru i u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, govori o ženi koja pokušava dokučiti je li njezina želja za majčinstvom autentična, ili je proizvod pritiska patrijarhalnog društva.
Festival u Brčkom počeo je u četvrtak predstavom splitskog Hrvatskog narodnog kazališta "Usidrene" po tekstu Elvisa Bošnjaka i u režiji splitske glumice i redateljice Anastasije Jankovske. No svih ovih dana na službenoj stranici festivala nije bio objavljen sastav žirija. U ponedjeljak smo saznali da je Branislav Lečić predsjednik žirija: direktor festivala Jakov Amidžić rekao je na konferenciji za novinare da "nemaju praksu službeno obavještavati kazališta o članovima stručnog žirija", a da su zvali Lečića čim je pravosuđe Srbije objavilo da "da ne postoji nikakvo djelo na osnovu kojeg je došlo do prijave".
Nakon odluke tima iz Ateljea 212, ovog vikenda su se iz ocjenjivanja i dodjele nagrada u Brčkom izuzeli i ansambli predstava iz Zenice i Sarajeva, a u ponedjeljak i dva teatra iz Hrvatske. Redateljica Selma Spahić i autorice hvaljene predstave Sedam strahova BNP-a Zenica po tekstu Selvedina Avdića, objavile su da se izuzimaju iz konkurencije festivala u Brčkom jer je "nedopustiv način na koji predstavnici festivala nastoje obraniti svoje odluke, te diskreditirati naše kolegice i kolege iz Ateljea 212, kao i cijeli pokret kojim se želi iskorijeniti praksa seksualnog uznemiravanja i nasilja, između ostalog, i u našoj branši. Nedopustiv je i ton osvrta na predstavu '64' objavljen na službenoj stranici Festivala, koji seksualno zlostavljanje imenuje kao 'ko je koga kad'", navodi se u pismu Selme Spahić.
Potom su reagirali redatelj Kokan Mladenović i pisac Darko Cvijetić, tražeći potpuno povlačenje predstave Šindlerov lift po Cvijetićevom romanu, uz izvedbi Kamernog teatra 55 iz Sarajeva, dok je Dino Mustafić, redatelj druge sarajevske predstave, pozvao da ove godine festival u Brčkom prođe bez ocjenjivanja i nagrada. Nakon toga je Kamerni teatar, koji vodi kontroverzni Emir Hadžihafizbegović, objavio da će njihova predstava ipak igrati, s tim da svaki umjetnik sam odluči hoće li se izuzeti iz nagrada. S glumcima i Danijelom Štajnfeld solidarizirao se sarajevski glumac Ermin Bravo, koga je također najviše naljutila omalovažavajuća reakcija uprave festivala na odluku Ateljea 212.
Prva ozbiljna inicijativa o osvještavanju razmjera i posljedica seksualnog nasilja i uznemiravanja potekla je upravo iz umjetničke zajednice, podsjetio je Ermin Bravo. "Mnoge naše hrabre kolegice su se izložile i javnim ispovijedima pokrenule ozbiljnu društvenu promjenu. Nadam se da njihov tretman u javnom prostoru neće obeshrabriti druge da svako uznemiravanje prijave", napisao je glumac. Često je igrao u predstavama koje se bave temom seksualnog zlostavljanja, uznemiravanja, njihovim matricama i posljedicama, toksičnošću patrijarhata, zloupotrebom položaja moći koja generira zlostavljanje. "Svesti ovu veliku temu, u ovom vremenu na 'ko je koga kad' je u najmanju ruku neukusno, neosviješteno, primitivno i opasno", poručio je Ermin Bravo.
U ponedjeljak je i satirično pozorište "Kerempuh" iz Zagreba obavijestilo da se sa svojom predstavom "Darian, hrvatski kralj samopomoći" u režiji Krešimira Dolenčića, izuzima iz ocjenjivanja i svih drugih festivalskih aktivnosti: poput beogradskih i bosanskih kolega, nisu sudjelovali na okruglom stolu nakon predstave. I Hrvatsko narodno kazalište Split objavilo je da se izuzimaju iz konkurencije. "Smatramo velikim propustom organizatora što nas na vrijeme nije obavijestio o postojanju problema u vezi sa žirijem festivala, niti o postupcima drugih kazališta koji su pozvani na festival", poručuje ravnatelj Kerempuha Roman Šušković - Stipanović. I Kerempuh je odigrao svoju predstavu, iz poštovanja publici kojoj se uvijek rado vraćaju.
HNK Split je poslao jasniju poruku solidarnosti: "Sa zadovoljstvom smo odigrali predstavu Usidrene na 38. regionalnim Susretima pozorišta/kazališta u Brčkom i zahvaljujemo i publici i organizatorima Susreta na srdačnom prijemu, ali izuzimanjem iz konkurencije za nagrade želimo podržati kolegice i kolege koji su zbog etičkih i moralnih načela učinili isto", ističe se u priopćenju koje su potpisali producenti predstave "Usidrene", HNK Split, GDK Gavella i HNK Zadar.
Danijela Štajnfeld u nedjelju se zahvalila na podršci. "Ako vjerujete jednoj ženi, ostale će progovoriti. Ako progovore, naš će svijet konačno biti na putu zacjeljenja od nasilja normaliziranog nad nama ženama od vijeke vjekova", napisala je na Twitteru.
Danijela Štajnfeld, koja se nakon bolnog događaja odselila u SAD, snimila je film "Zacijeli me/Hold me Right" o preživljavanju silovanja. Film je imao premijeru 2020. na Sarajevo Film Festivalu, ali tada nije imenovala počinitelja. Da je riječ o Branislavu Lečiću, objavila je u ožujku. O slučaju je iscrpno pisao New York Times. Danijela je suočila Lečića i snimila njihov razgovor: za beogradsko tužiteljstvo to nije bio dovoljan dokaz, Lečić se branio da nije on ništa priznao, "to su samo vježbali za film". Ismijala ga je slavna beogradska dramatičarka Biljana Srbljanović, koja podsjeća da ekipa Ateljea 212 nije reagirala na Lečića zbog silovanja, nego njegovih neprihvatljivih javnih nastupa. Lečić naime posljednjih dana intenzivno napada Danijelu i sve koji su objavili njezinu priču, vrijeđa i prijeti tužbama. Kako kaže Biljana Srbljanović, Lečić glumicu kontinuirano verbalno zlostavlja i maltretira.
"Sve se ovo događa u danu kada je, s mnogo manje pažnje, objavljeno posljednje istraživanje koje govori da je svaka peta djevojčica u Srbiji, u uzrastu od 13 do 19 godina, barem jednom doživjela seksualno nasilje, a da se doslovno samo tri posto njih, tim povodom, obratilo nadležnim institucijama. A i što bi: naši zakoni su do te mjere nedovoljni, neprimenljivi i zastareli, a javnost toliko neobaviještena, da ako žrtva nema pocijepanu odeću, tjelesne tekućine, masnice, ogrebotine, svjedoka, snimku kamere, uživo direktan prijenos napada i besprijekornu ličnost koja se uklapa u procjenu tko je "zaslužio" da bude žrtva, njoj nitko neće vjerovati", napisala je Biljana Srbljanović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....