Cinik bi rekao da je besparica kod nas postala paradoksalna pogonska turbina. Unatoč skresanim budžetima, etablirani i off ljetni festivali i ove sezone tvrdoglavo uspijevaju ne samo držati glavu iznad vode nego i proizvoditi kvalitetnu performersku robu.
U san ljetnih noći prvi nas je uveo Šibenik. Pedeset sedmi. Međunarodni dječji festival otvorila je premijera mjuzikla “Buratino” Marijane Nole (prema motivima Alekseja Nikolajeviča Tolstoja) u režiji Nine Kleflin te prema glazbi Nene Belana. Priča je to o djetinjem dobru koje u vremenima kanoniziranog zla poprima strast istraživačke avanture. Dubrovnik će pohoditi glumci i prije početka Igara. Naime, četvrtu godinu zaredom (projekt Grada Dubrovnika i TZ-a Dubrovnik, koprodukcija Brilliant Events Dubrovnik i Honey-tongued Theatre Productions Ltd. London) na mitskom Lovrijencu živi Midsummer Scene Festival. U nastavku misije populariziranja anglosaksonske drame, posebice Shakespeareova naslijeđa, 24. lipnja će se uprizoriti “San ljetne noći” (Midsummer Night’s Dream) u izvedbi glumačkog tima iz Velike Britanije i režiji Helen Tennison. Predstava je na programu svake večeri do 5. srpnja.
“Dancing moms”
Dvotjedno izdanje Osječkog ljeta kulture počinje 29. lipnja ambijentalnom izvedbom Verdijeva “Nabucca” u režiji Petra Selema - produkcijom koja je na redovnom repertoaru osječkog HNK verzija pod zvijezdama Tvrđe je hommage ovom preminulom redateljskom majstoru. Jedina festivalska premijera (11. srpnja) je projekt OLJK i Dječjeg kazališta Branka Mihaljevića. Beogradski redatelj Dragoslav Todorović postavlja adaptaciju romana britanskog književnika Roalda Dahla “James i divovska breskva”.
Riječke ljetne noći pod egidom “Vrijeme je za odluke!” u trotjednom će ritmu izbaciti čak četiri nove produkcije. Nakon otvorenja u interijerima i eksterijerima pogona HNK Ivana pl. Zajca, gdje je građanstvo pozvano da sudjeluje u zajedničkom happeningu (30. lipnja), prva je premijera (6. srpnja ispred HNK) obnova “Turbofolka” Olivera Frljića, naslovljena kao “Turbofolk - RiLOUDID”. Nova glumačka podjela i drastično pogoršani odnosi u društvu “rimejkzirat” će znalačko Frljićevo seciranje turboidnih palanačkih povampirenih strasti. “Dancing Moms” (12. srpnja, Torpedo), autorica Ivane Kalc i Mile Čuljak, plesna je koprodukcija Umjetničke organizacije Kabinet i HNK Ivana pl. Zajca, a sjajni Kerempuhov glumac Borko Perić režirat će projekt “Zajc Stand Up” (14. srpnja, Arheološki park Principij). Najspektakularnija produkcija, rađena zajedničkim snagama riječkog HNK i Festivala Opatija, Verdijeva je “Aida” u dramaturgiji i režiji intendanta Marina Blaževića - premijera je 20. srpnja na opatijskoj ljetnoj pozornici.
Estetski i etički ambiciozan Festival Miroslav Krleža šesti se put do sada održava u Zagrebu. Ove sezone u tematskom kompleksu “Vječni apatridi: ljubav i politika” otvorit će ga (1. srpnja, Krležin vrt na Gvozdu) gostujuća beogradska predstava “U agoniji” Miroslava Krleže, u režiji Ane Đorđević i nezavisnoj produkciji “Beo arta 2015”. Festival pod marnim vodstvom Gorana Matovića pobrinuo se i za pravi podvig, premijeru (3. srpnja) Krležina “Areteja”, koja će se, u režiji Morane Foretić, apatridski razigrati na pet gornjogradskih lokacija - od tunela Grič do Palače Jelačić.
Histrioni na Opatovini
Trideset drugo Zagrebačko histrionsko ljeto na Opatovini počinje 8. srpnja, s još jednom zagrebačkom ikonom. Zagorkin roman “Kći Lotrščaka” adaptirao je i režirao Zlatko Vitez.
Od trolista moćnih jadranskih festivalskih polisa, prvi svoja vrata otvara Dubrovnik, tradicionalno 10. srpnja. Prva premijera 68. Dubrovačkih ljetnih igara je 28. srpnja, na Lokrumu. Magični pastoralni otočki ambijent ozvučit će “Orlando” G. F. Händela, pod umjetničkim vodstvom Davida Batesa i režiji Jánosa Szikore. Kultna Krležina drama “Gospoda Glembajevi”, u režiji Zlatka Svibena, prvi put (6. kolovoza) će se iskušati u ambijentalnom teatru, u prostoru Umjetničke galerije. Držićeva “Viktorija od neprijatelja”, u play-off angažmanu dramaturga Hrvoja Ivankovića i režiji Ivice Boban, pred publiku će 20. kolovoza, u Parku Umjetničke škole.
Šezdeset treće Splitsko ljeto počinje premijerom (14. srpnja, Meštrovićeve Crikvine/Kaštilac) eskapistički filozofičnog Rossinijeva “Seviljskog brijača”, u režiji Krešimira Dolenčića. Devetog kolovoza u Vili Dalmacija praizvest će se prava poslastica: feralovski bezobrazna, zarazno duhovita i društveno duboko kritička komedija “Aziz” Predraga Lucića, u režiji Dine Mustafića. Nakon produkcija operne i dramske grane splitskog HNK, uslijedit će i baletna premijera. Bit će to 14. kolovoza “Derviš i smrt” Igora Kirova, prema motivima Meše Selimovića i Kirovljevoj koreografiji na glazbu Gorana Bojčevskog.
Na Brijunima će odisejski zabroditi 17. sezona Kazališta Ulysses - bardovskim koncertom (17. srpnja, Tvrđava Minor na Malom Brijunu) Rade Šerbedžije i gostiju, Vlatka Stefanovskog i Miroslava Tadića. Ulyssesova jedina ovogodišnja premijera (koprodukcija s beogradskim BITEF-om) umješno spaja misiju generatora lokalne zajednice i globalnih refleksija. “Mate Parlov”, priča nastala iz udruženih spisateljskih radionica Tomislava Zajeca, Olge Dimitrijević, Aleksandra Radivojevića, Dimitrija Kokanova i Nataše Rajković, govori o pulskoj i svjetskoj ikoni fajterskog i ljudskog poštenja, a u ring ulazi (Tvrđava Minor, 12. kolovoza) u režiji Aleksandra Švabića. “Kako ja mogu biti nacionalist, ako sam prvak svijeta?” govorio je Mate ljudina. Utjelovit će ga Slavko Štimac, još jedna ikona nepomućenog umjetničkog i ljudskog sjaja.
Važni datumi
24. lipnja “San ljetne noći”, Lovrijenac, Dubrovnik Midsummer Scene Festival, režija Helen Tennison (na slici)
3. srpnja “Areteja” po Miroslavu Krleži u režiji Morane Foretić, na pet gornjogradskih lokacija - od tunela Grič do Palače Jelačić, Zagreb, Festival Miroslav Krleža
6. kolovoza “Gospoda Glembajevi”, u režiji Zlatka Svibena, Umjetnička galerija, Dubrovnik, Dubrovačke ljetne igre
9. kolovoza komedija “Aziz” Predraga Lucića, u režiji Dine Mustafića u Vili Dalmacija, Splitsko ljeto
12. kolovoza “Mate Parlov”, u režiji Aleksandra Švabića, tvrđava Minor, Brijuni, sezona Kazališta Ulysses
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....