ZAGREB - Redatelj Ivica Buljan dobro je znao što želi kada je za svoj novi projekt ujedinio tri hrvatske i jednu slovensku glumačku divu - Anu Karić, Almu Pricu, Oliveru Baljak i Milenu Zupančič.
Riječ je o predstavi koja nastaje po romanu još jedne velike hrvatske umjetnice, Dubravke Ugrešić. “Baba Jaga je snijela jaje”, njen roman iz 2008., trodijelna je moderna bajka o obiteljskom nerazumijevanju, starenju i potrazi za ljubavlju, a priča kroz igranje žanrovima i stilovima oživljava drevni mit o ženskoj emancipaciji. Buljanova vizija glumačke izvedbe ovdje uključuje i slike, predodžbe koje publika ima o samim glumcima, a to je koncept koji jednostavno traži interpretaciju glumica snažne i upečatljive osobnosti.
- Dio šarma je u činjenici da igraju zvijezde. One u predstavu unose prtljagu svojih ranijih uloga - kaže Buljan.
Središnji projekt
Popis “jakih žena” koje je okupio na “Babi Jagi” ovdje ne staje - važna uloga u predstavi namijenjena je i pjevačici Biseri Veletanlić. Njeno ime možda ne zvoni mlađim generacijama, ali oni nešto stariji sjećat će je se iz sedamdesetih i osamdesetih, kada se smatrala jednim od najboljih vokala ex-jugoslavenske šlageristike, a surađivala je s autorima kao što su Kornelije Kovač, Arsen Dedić i Goran Bregović.
Bisera je rodom iz Siska, ali već desetljećima živi u Beogradu i ovo će biti njeno prvo pojavljivanje pred riječkom publikom nakon doista dugog niza godina. U kratkim crtama, u predstavi se pojavljuje u ulozi same sebe, što znači da će u prvi plan doći njen jedinstven glas.
“ Baba Jaga je snijela jaje” središnji je projekt ovogodišnjih Riječkih ljetnih noći, festivala koji je dogurao do svojeg osmog izdanja. Premijera je zakazana za 12. srpnja i to na plaži ispred Osnovne škole Grivica, odnosno nekadašnjeg hotela Park.
Sjajan predložak
- Čim sam pročitao roman, znao sam da ga želim raditi kao kazališnu predstavu. Želim raditi nove dramske tekstove, ali problem je što takvih dobrih tekstova jednostavno nema. Zato sam se u posljednje vrijeme okretao starijim predlošcima. No, ovo mi se odmah učinilo kao senzacionalni predložak - govori Ivica Buljan.
Kao što je koncipiran i roman, predstava je podijeljena na tri dijela koji su žanrovski potpuno različiti. Priča počinje u komornoj, intimnoj atmosferi jednog novozagrebačkog stana i prati odnos kćerke spisateljica i njene ostarjele majke, a glume ih Alma Prica i Ana Karić. Tu se uključuje i obožavateljica iz Bugarske, znanstvenica koja spisateljici na neki način postaje zamjenska kći.
Češke toplice
U drugom dijelu radnja prelazi u nešto što Buljan opisuje kao češku komediju s elementima bajke. Tri žene iz Hrvatske odlaze na odmor u češke toplice, odnosno wellness centar, gdje im se događa čitava serija potpuno nevjerojatnih happy endova koji, kako kaže redatelj, kao da su ispali iz klišeja soap opera i ljubavnih romana.
- Sve što u životu završava tužno, ovdje završava jako sretna. Likovima život u jednom trenutku podijeli dobitne karte. Sve ono što život nije, teatar nudi kao mogućnost - kaže Ivica Buljan.
U trećem, pak, dijelu “Baba Jaga” prelazi u glazbeni performans u kojem u prvi plan, naravno, dolazi pjevačica Bisera Veletanlić.
- Čim sam pročitao roman, jedna od prvih asocijacija bila mi je Biserin glas. Ona je 70-ih u Jugoslaviji bila ‘The Voice’. To je velika pjevačica koja se nikada nije spuštala ispod razine, u lake note - kaže Buljan, koji je s novom predstavom uspio realizirati svoju fanovsku fascinaciju i zvijezdu dovesti na pozornicu.
Ljubav na relaciji redatelj - gumačke dive ovdje je obostrana. Sve glumice ističu da su presretne što imaju priliku sudjelovati u ovoj predstavi.
Tri premijere
- Kada sam pročitala roman, bila sam oduševljena, a sada imam sreću što igram roman koji obožavam. I to s Buljanom koji je ‘moj’ režiser - kaže Ana Karić, doajenka hrvatskog glumišta, koja je u rad na predstavi uskočila odmah nakon zavšetka snimanja filma “Noćni brodovi” Igora Mirkovića.
- Na filmu smo radili 12 sati na dan i da se ovdje ne radi o Ivici Buljanu sasvim sigurno ljeto bih iskoristila za odmor. Prije filma imala sam dvije premijere pa će mi ovo biti treća premijera u tri mjeseca. Ivica Buljan jedan je od rijetkih s kojima pristajem raditi u bilo koje vrijeme i to bilo koju predstavu - kaže Ana Karić, koja je i u 70. godini puna radne energije.
- Sama se sebi čudim kako sve to izdržim i još uspijevam u tome biti dobra - dodaje.
I Milena Zupančič, slovenska kazališna i filmska diva koja iza sebe ima najveće glumačke nagrade u bivšoj državi kao što su dvije Zlatne arene i pet Sterijinih nagrada, kaže da joj je Ivica Buljan jedan od glavnih razloga što u ovome sudjeluje.
- Poklopilo se tu dosta stvari, roman koji mi se jako dopada i Buljan s kojim jako dobro surađujem. Sa svim glumcima radim prvi put i ovo mi je sjajno iskustvo. Imam utisak da smo jedni drugima jako dragi. Priznajem, nisam mislila da je Rijeka tako divan grad. Jedina primjedba su vrućine koje jako teško podnosim - rekla je Milena Zupančič.
Dobra komedija
Nakon “Jazza” i “Marša/Pjesme nad pjesmama”, Buljanu je ovo treća predstava koju postavlja u Rijeci. Kaže da u novi projekt nastoji unijeti svu vedrinu Ugrešićkina romana.
- Ovo je ljetna predstava u ljetnom ambijentu. Ležerna i duhovita cijelo vrijeme. Jako volim komedije, samo što su dobre komedije danas prava rijetkost. Upravo zato uživamo u ovome - rekao je Ivica Buljan.
Roman ‘Baba Jaga...’ Kako ostariti u doba kulta mladosti
“Baba Jaga je snijela jaje” Dubravke Ugrešić roman je objavljen u sklopu edicije “Mitovi” britanskog nakladnika Canongate, unutar koje su svjetski relevantna imena književne scene - Margaret Atwood, Jeanette Winterson, David Grossman, Viktor Pelevin - reinterpretirala mitove svjetske kulturne baštine.
Dubravka Ugrešić, jedna od naših najboljih te najprevođenijih književnica, odabrala je mit o Babi Jagi istražujući, među ostalim, temu starosti u vrijeme kulta mladosti i tijela. Govoreći o romanu koji je kod nas izdala Naklada Vuković i Runjić, književnica je istaknula: “Priča o zloj starici dio je našeg zajedničkog arhetipskog naslijeđa pa je u tom smislu svi nosimo u sebi. Osobito žene. Ona je arhetip s kojim se susrećemo u najranijem djetinjstvu, kao djevojčice, da bismo - ako dočekamo duboku starost - zatvorile krug i ponovno se susrele s njom, ovoga puta u ogledalu. Ono što nas je plašilo u djetinjstvu i dugo tavorilo u sferi bajke, ili u našoj podsvijesti, najednom postaje našom realnošću. Baba Jaga sve nas promatra iz ogledala.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....