BALET U SPLITSKOM HNK

Nova riječ na splitskim štekatima je ‘giselliranje’

 Babić/CROPIX
Klasična Leimanisova koreografija, plesači u top-formi i odličan orkestar vratili su mir splitskoj publici

Mislim da ni jedna “Giselle” nije nastajala u uvjetima koji su prethodili najnovijem uprizorenju u splitskom HNK.

Šokantne pripreme

Umjesto da evociraju uspomene na posljednju “Giselle” koju su odgledali, jer prošla su gotovo tri desetljeća od zadnje splitske premijere, ljubitelji plesne umjetnosti živjeli su u neizvjesnosti hoće li baleta u Splitu uopće biti. Kako je tek bilo plesačima, na čelu sa željeznom damom hrvatskoga baleta Almirom Osmanović, koji takoreći nekoliko dana prije subotnje premijere nisu znali hoće li Balet de facto biti raspušten.

Hamlet baleta

Napeti interregnum na čelu HNK završen je doslovno u zadnji čas, barem što se tiče prve ovosezonske premijere, koja je pripala upravo Baletu. Novi, v.d. intendanta Duško Mucalo ubrzano “hvata konce”, na gotovo je svakoj probi i izvedbi, a novih v.d. ravnatelja Drame i Opere Martinića i Čikeša nije bilo ni na prvoj predstavi sezone. Zanimljivo je da je prva Giselle u povijesti Carlotta Grisi, za koju je pjesnik i kazališni kritičar Theophil Gautier i napisao balet, a Adolphe Adam skladao bezvremenu glazbu, bila - Istrijanka. Carlotta, koja je svjetski slavna postala upravo s Giselle, rođena je u milanskoj obitelji 1819. u istarskom mjestašcu Vižinadi. Od praizvedbe u pariškoj Operi 1841. romantična priča o mladoj seljanki koja, usprkos izdaji, svom ljubljenom princu Albrechtu pomaže i s onu stranu života, doživjela je brojne koreografske intervencije, a naslovne uloge u tom “Hamletu” među baletima stvar su prestiža, osobito u prvom, dramskom činu. Koreografiju nove splitske “Giselle”, bez radikalnih intervencija, potpisuje Aivars Leimanis, proslavljeni plesač i dugogodišnji umjetnički ravnatelj Latvijskoga nacionalnog baleta. S njim su iz Rige stigle decentna i funkcionalna scenografija i kostimografija Inare Gauje, ali i poznati dirigent Latvijske nacionalne opere Aleksander Vilumanis, koji je ravnao korektnom izvedbom Orkestra.

Velika očekivanja

Lijepo je čuti kad Leimanis, koji je u Rigi ugošćavao Barišnjikova i Godunova, za naše plesače nakon tek mjesec dana rada kaže: “Mogu reći da je splitski Balet bolji od kompanija u nekim puno većim europskim centrima.” Ozračju klasične ruske baletne škole pridonijela je i baletna majstorica i pedagoginja Ljudmila Safronova. Živahna 81-godišnjakinja doputovala je iz Sankt Peterburga, gdje još uvijek radi u čuvenoj baletnoj školi Vaganovoj. U više od šest desetljeća “odgojila” je preko 20 primabalerina, među njima i Almiru Osmanović.

Pored već potvrđenih uzdanica splitskoga Baleta, krhke Irine Čaban u ulozi Giselle, ugodno iznenađenje bio je prvi nastup novoga plesača ansambla, mladog Rumunja Vlada Ilcencua, koji je u Split stigao iz Engleskog nacionalnog baleta. Njegov naočit, elegantan Albrecht daje naslutiti da bismo u Splitu mogli imati još zanimljivih baletnih doživljaja. Iskustvo i puno rada, za koje će nesumnjivo dobiti prilike, opravdat će, vjerujem, hrabrost kojom se cijeli ansambl suočio s ovim zahtjevnim komadom, najtežem ispitu svake produkcije “Giselle” - drugome, bijelom činu vilinske osvete i plesnih varijacija. Za to će im samo trebati - malo (dobrog) vitra.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 14:56