REAKCIJE KAZALIŠTARACA

ODJECI SKANDALA ISPRED RIJEČKOG HNK Zoja Odak: Frljić je u pravu, mi nismo bogomdana nacija

 CROPIX
Kazalištarci su za Jutarnji prokomentirali happening koji je intendant Frljić organizirao 5. kolovoza, na dan proslave 20. obljetnice Oluje, kad je u HNK Ivana pl. Zajca pet žena različitih nacionalnosti pričalo svoje ratne i poratne priče

Najradije ne bih ništa rekao jer u zadnjih šest mjeseci kad me novinari zovu za neku izjavu, to je ili u vezi s Mani Gotovac, ili u vezi s Frljićem. Kao da nema drugih supstancijalnih tema u našem teatru o kojima je vrijedno i nužno razgovarati. Intendant riječkog HNK Oliver Frljić, naime, vodi kazalište po sistemu “što više publiciteta, sadržaj nevažan”, rekao nam je Jasen Boko, kazališni kritičar, na pitanje što misli o happeningu koji je intendant Frljić organizirao 5. kolovoza, na dan proslave 20. obljetnice Oluje, kad je u HNK Ivana pl. Zajca pet žena različitih nacionalnosti pričalo svoje ratne i poratne priče.

Kulminacija u Zajcu

Happening je kulminirao dolaskom Armade pred kazalište i intervencijom policije.

Neki mediji nazvali su Frljićev performans “Kontra-Olujom”, što i nema veze s predstavom. Iako, naravno, moramo uzeti u obzir da ona govori i događajima o kojima mainstream tisak i državne manifestacije ovih dana nisu govorile: “akciji selotejp”, noćnim nestancima, razdvajanju obitelji u kojima su članovi različite nacionalne pripadnosti...

“Kontra-Oluja” doista je dobila veliki publicitet, zauzela čitavu naslovnu stranicu Slobodne Dalmacije i danima bila predmetom tekstova i TV priloga, a ispod tekstova o predstavi nakrcalo se mnoštvo komentara, uglavnom pljuvačkih, ksenofobičnih i hrvatsko nacionalističkih, ili sasvim infantilnih. Ili pak ekstremno prosrpskih... Frljić doista zna kako pobuditi pažnju većine medija.

Empatija i odvažnost

Prvakinja splitskog HNK Zoja Odak u kontekstu toga napominje da Frljić u svom dokumentarno-umjetničkom angažmanu ima koncept “druge strane medalje” o bitnim društvenim događajima koji su u medijima često jednostrano plasirani.

- Predstava u Rijeci vjerojatno je u tom kontekstu - nisam je, nažalost, gledala. Opet neki vapaj za nevine, protiv nametanja zaborava, guranja činjenica pod tepih... Frljić, i kao čovjek i kao redatelj i javna ličnost, ima empatiju i odvažnost za ukazivanje na bolno prljave činjenice. Frljić zna raditi ono što bi jedan socijaldemokrat trebao raditi - voditi društvo u smjeru pozitivnog, zato ne vidim u čemu je problem datum predstave. On neprestano otvara teme koje se drugi boje otvoriti, prljavo-bolne činjenice. Želi reći kako nismo bogomdana nacija, a nismo. Nismo čisti kao suza već dulje vrijeme. Intelektualni koncept njegove kuće je ovakav kakav sam upravo opisala, s tim da ima još, kao intendant, i financijske probleme koje mora rješavati. Ali, ima on intendantske odvažnosti u svakom pogledu. Problematizirati, na primjer, slučaj o, metaforično rečeno, tisućama i tisućama ptica kojih više nema - rekla nam je Zoja Odak. U dokumentarističko-dramskoj predstavi može se iščitati i snažni antimilitaristički “politički” naboj. Oliver Frljić sigurnom rukom vodi taj teatar, smatra filmski i kazališni redatelj Vinko Brešan.

- Vodi ga na dobar i zanimljiv način. Teatar je živ, izaziva reakcije, sve što kazalište i treba izazivati. U predstavi koja je na čudan način skrenula u isključivo političko prepucavanje ne vidim ništa protiv Oluje, ni u datumu ne vidim problem - kaže Brešan.

Oponenti

Dragan Despot, nacionalni prvak HNK Zagreb smatra da je Frljićevoj predstavi mjesto negdje drugdje, kao što je i Armadi mjesto negdje drugdje.

- No o toj vrsti estetike nisam kompetentan govoriti, to se kosi s mojom i etikom i estetikom - rekao je Despot. Konciznu i izjavu dao nam je kazališni redatelj i bivši, dugogodišnji intendant HNK Zagreb Georgij Paro.

- Svoje studente, a pogotovo ako nemam reći što pozitivno, ne komentiram. Mogu jedino reći da je Frljić bio izvanredan student - rekao je Paro. S obzirom na to da nije gledao predstavu, a i ispričavajući se mnogim obavezama kao intendant Dubrovačkih ljetnih igara, Mladen Tarbuk nije komentirao predstavu, ali je naveo da za sljedeću sezonu priprema u Rijeci ili Haendlovog “Julija Cezara” ili “Šeherezadu” Rimski Korsakova.

- Upravo se oko toga dogovaramo. A pravo pitanje bi bilo: Zašto smo došli u takvo stanje da dobra predstava nije nikakva vijest - poentira Tarbuk.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 09:42