'EVANĐELJE'

OTKRIVAMO DETALJE UOČI PRAIZVEDBE NAJIŠČEKIVANIJE PREDSTAVE SEZONE U HNK Delbono zna i viknuti, a neki glumci i ne odlaze kući iz kazališta

Glumice su odjevene prema zamisli kostimografkinje nominirane za Oscara

Lijepo je vidjeti, u današnje vrijeme općeg cinizma i prezira svakog truda, ali i zabrinutosti pred globalnim prijetnjama, da netko tako pomno, tako strastveno pazi na svaki detalj svoje predstave kao što to čini talijanski redatelj i glumac europskog glasa Pippo Delbono, čija će predstava “Evanđelje” večeras biti praizvedena u HNK. Pa i kad ga u uskuhaloj pretpremijernoj nervozi na tren obuzme bijes zbog neke greške, kad podvikne, Pippo Delbono već sljedeći tren vraća se koncentrirano u svoju ulogu - redatelja i sudionika u predstavi. Zapleše na pozornici, nimalo ne mareći za svoje debeljuškasto oznojeno tijelo, kao svaki pravi cooler.

Moderna opera

“Evanđelje” govori i pjeva, karakterizirano kao “moderna opera”, o onome što muči i razara čovjeka već stoljećima - o ratovima, egzilima, migracijama pod neizrecivim patnjama, zidovima, imaginarnim i stvarnim kojima nam se prijeti, koji se na nas ruše, koji su naši stalkeri, koje ratne udovice pridržavaju svojim nejakim plećima. Govori o oružju, o kamenovanju “krivaca”, čija je krivnja najčešće samo u tome da “nisu kao mi”, da su, a kakvi bi bili nego - Drugi i Drugačiji. Ali, ništa nije kao što se čini! Ono što je danas scena, sutra ne mora biti, Pippo Delbono će je promijeniti preko noći, ono što je danas kostim, sutra može postati neupotrebljiva - ali privlačna! - krpica, ono što je danas prizor, sutra može raznijeti vjetar Pippova temperamenta i složiti sasvim drugu sliku.

Delbono je postavio nekoliko čvrstih situacija, rekla nam je ravnateljica HNK Dubravka Vrgoč, ostale su podložne promjenama. Improvizacija je jedna od ključnih riječi predstave, potvrđuje i Nina Violić, jedna od glavnih glumica u tom spektaklu koja se, kao i najčešće, pojavljuje u uskim koktel-haljinama, u svakoj sve ljepša. Nema sumnje da je Delbono dobrano iscrpio ekipu, ne samo glumce, probe su dva puta na dan, sa samo nekoliko sati prekida, neki i ne odlaze kući, pokušavaju se odmoriti u garderobi do večernje probe. Pippova osobnost došla je do izražaja već pri odabiru aktera pa mi jedna glumica, onako u offu, kaže da je u dvosatnoj audiciji odgovarala i na pitanja poput “Mrzi li Srbe?”

Glumice, pomalo umorne ali pune adrenalina, zanimljivo su kostimirane, a kako i ne bi, kad je kostimografkinja bila nominirana za Oscara, za film “Io sono amore” u kojem je glumio i Pippo Delbono s Tildom Swinton, i blistavo našminkane. Jedna od glavnih zvijezda je Zrinka Cvitešić jedna od rijetkih hrvatskih glumica koja u Velikoj Britaniji gradi veliku karijeru nastupajući u kazalištu i televizijskim serijama. Iva Mihalić nije mogla reći ni rečenicu, ali to je i razumljivo: i ja mislim da može biti gadno ako umjetnik usmjeri “pražnjenje” u prepričavanje umjesto u djelo.

Pedantna Prica

Na sreću, tu su prokušane suradnice Dubravke Vrgoč još iz ZKM-a, poput spomenute Nine Violić, koje ne ostaju bez energije samo tako. - Ova predstava je zajednički, autorski projekt Delbona i nas, glumaca, jer je od svake od nas tražio da ispričamo ‘našu priču’, ratnu, životnu... Tu smo priču pretvarali u kazališni jezik - kaže Violić. Vlasta Ramljak priča da su na prvoj probi dva sata jedni nasuprot drugima sjedili hrvatski i talijanski glumci i - šutjeli. Tek tada Delbono je rekao: “Ja čekam...” Što, što čeka Pippo? “Vaše priče!” bio je nedvosmislen.

Alma Prica, pedantna kao i uvijek, poslala nam je e-mailom opis svoga dojma o suradnji s Delbonom iz duboke noći poslije druge probe. “Ono najdragocjenije što će mi ostati u pamćenju i srcu iz ove suradnje s Delbonom susret je i sinergija talijanske i ‘domaće’ ekipe i svih suradnika. Dobra energija koja se među nama dogodila ne napušta nas niti u najkriznijim momentima proba. Dva jezika, dvije kulture, dva kazališna naslijeđa, gomila individualnosti i različitosti, a opet smo svi nekako nevjerojatno slični... u smijehu i slabostima”, kaže Alma Prica, uz koju u domaćoj ekipi glumica nastupa Mirta Zečević, balerine, glumci, osobe s posebnim potrebama (npr. Bobo, njihov “zaštitni znak”) po čijem je uključivanju u predstave Delbono poznat. Svakako, očekuje nas atraktivna predstava. HNK gori, barem do večeras...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 08:30