KRLEŽINA LEDA U HNK

‘Pjevam mješavinu Dražena Zečića i Jasmina Stavrosa, a moj lik zapravo podsjeća na Keruma‘

U zagrebačkom HNK predstava će imati premijeru ovaj petak nakon više od dvadeset godina otkad je posljednji put postavljena u tom kazalištu

 CROPIX
Dušan Bućan igra Klanfara, a Jadranka Đokić Klaru koja je intimno frustrirana, duboko usamljena

Iako je napisana prije gotovo stotinu godina, Krležina "Leda" odlično rezonira sa suvremenim neurozama, a likovi se doimaju stvarni, toliko da se u njima možemo prepoznati. Upravo je to i privuklo redateljicu Franku Perković da se uhvati u koštac s ovom jedinom Krležinom "komedijom", točnije "komedijom jedne karnevalske noći" u četiri čina koja je dio glembajevskog ciklusa.

U zagrebačkom HNK predstava će imati premijeru ovaj petak nakon više od dvadeset godina otkad je posljednji put postavljena u tom kazalištu, a gdje je davne 1930. i praizvedena. Radnja prati svjetskog hohštaplera i likovnog kritičara Olivera Urbana (Jerko Marčić), njegovog prijatelja Aurela (Igor Kovač), uspješnog slikara, njegovu ženu Klaru (Jadranka Đokić), bivšu opernu pjevačicu Melitu (Iva Jerković) i njezinog supruga, skorojevića Klanfara (Dušan Bućan) koji se u jednoj karnevalskoj noći između dva svjetska rata razotkrivaju do najintimnijih detalja kroz svoje prijateljske, bračne, izvanbračne i ljubavničke odnose.

Redateljica predstave Franka Perković svoju je "Ledu", međutim, smjestila u suvremeni kontekst. "Suvremenost ove predstave počiva s jedne strane na glumačkoj igri", navela je, "suvremenoj u smislu svijesti o vlastitoj izvođačkoj poziciji koja se iz perspektive 2023. godine igra svojim kazališno-povijesnim nasljeđem. S druge pak strane, u radu na ‘Ledi‘ potvrdilo se da su nam Krležini likovi sasvim bliski u svojim neurozama."

image

Proba predstave

CROPIX
image
CROPIX
image
CROPIX

Dramaturg predstave Dino Pešut, "kao prvi suradnik i drski sugovornik", neizmjerno joj je, kaže Franka Perković, bio važan. "Uz neizbrojive vrijedne sugestije, napisao je tekstove za songove te predložio da u predstavu uvedemo lik Lede, igra je Tesa Litvan, za koju je napisao monolog. Ta njegova intervencija sjajno obgrljuje predstavu kao pogled, komentar mlade žene na svijet u kojem danas živimo, i postavlja jasno očište iz kojeg promatramo Krležine likove."

Pešut pak napominje kako se minimalno interveniralo u Krležin tekst, uglavnom se radilo o skraćivanju te su išli više "oko Krleže" igrajući se songovima. A zašto se baš sada opet poseže za "Ledom"? "Mislim da smo u sličnom nekom vremenu, u nekom svijetu u kojem se jako puno stvari mijenja, ući u to kroz jednu komediju, što to znači za osobne odnose i privatne veze u vremenu koje se mijenja i koje je nestabilno isto je zanimljivo. S druge strane Krleža uzima tu nešto što jest svevremenska tema i što je u osnovi dobrog djela, a to su međuljudski odnosi, brakovi, nestabilni brakovi."

Klaru koju igra glumica Jadranka Đokić opisuje kao inteligentnu, naučila se snaći, život ju je odgojio i naučio da uvijek bude spremna dočekati se na nogama. "Intimno je frustrirana, duboko usamljena i profesionalno neostvarena žena. Sve to propadanje, neostvarene ambicije i snove anestezira veronalom uz nešto alkohola. Rekla bih da ima rupu u duši koju puni materijalnim stvarima jer jedino u tome nalazi sigurnost."

"Nitko od likova u Ledi pa tako ni Klara nema ukusa", dodaje. "Svi su oni, neovisno o spolu, moralne nule, iako ona čvrsto živi i brani svoje principe. Upogonila ih je iz straha od siromaštva. Kao glumica mogu razumjeti njene razloge, okolnosti i motive, ali se ne bih voljela naći u cijelom tom društvu."

Klara je odjevena u muško odijelo s leptir-mašnom.

"Naša famozna kostimografkinja Doris Kristić i ovaj put mi je pomogla u oživljavanju lika. Radnja se događa jedne karnevalske noći. U samoj simbolici te tradicije, to može biti oslobođenje. Tu jednu noć tjelesnost je naglašena, izokreću se vrijednosti, pa tako i uloge. Tu svrhu ima i odijelo koje nosim, ono je kostim za večernji ples, maska koja omogućava da se otvore ispušni ventili, a ujedno i izjednači ili barem propita muško-ženska pozicija u jednom relativno nesretnom građanskom braku." Kod Krleže je, kaže glumica, važno što prije naučiti tekst napamet. "Treba biti spreman za Krležinu rečenicu koja je izazovna, ali kad ju se usvoji, daje glumcu silne mogućnosti za virtuoznost i igru."

Dušan Bućan igra Klanfara, skorojevića, veleindustrijalca. "Ne bih rekao da je on skorojević zapravo. To je čovjek koji je bogat, neka varijanta Keruma. Dolazi iz jedne radničke obitelji, a svojim znanjem i sposobnošću dolazi do bogatstva. Okružen je ljudima koji najviše drže do podrijetla, gdje su svi oni u usporedbi s njim, u smislu rada i zarade, niškoristi. On se može postaviti na glavu, ali neće biti ravnopravan njima, uvijek će ga smatrati nižim, sinom sluškinje."

I Bućan naglašava da Krležini likovi i danas zvuče vrlo uvjerljivo, razlika samo postoji u načinu govora, koji je ipak drugačiji. Svidjelo mu se da je redateljica Franka Perković odlučila postaviti "malo drugačijeg Krležu", a to je među ostalim postigla i songovima. "Svaki lik ima pjesmu koji ga obilježava, meni je zgodno to što moj lik pjeva neku mješavinu Dražena Zečića i Jasmina Stavrosa. Mislim da je ta pjesma Klanfaru jako dobro legla", zaključuje glumac.q

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 00:11