OTKAZAN VELIKI PROJET

PREMIJERA ODGOĐENA DO DALJNJEGA Marina Abramović o Mariji Callas: 'I ja sam skoro umrla zbog ljubavi'

 dpa Picture-Alliance via AFP

Trebala je to biti kulminacija jedne opsesije koja traje šezdeset godina, one koju ima Marina Abramović prema jednoj od najvećih opernih diva svih vremena Mariji Callas. No premijera kazališnog projekta koji spaja performans i operu kroz reference na život i djelo dviju umjetnica, planirana za prošli vikend u Bavarskoj državnoj operi u Münchenu, odgođena je do daljnjega.

Zadnjih mjeseci Marina Abramović intenzivno je radila na toj svojoj opsesiji, predstavi u kojoj će sebe i slavnu sopranisticu prikazati kao dvije žene koje si po mnogočemu nalikuju.

Kako doznajemo iz jednog intervjua koji prenosi i New York Times, Marina Abramović je od svoje 14. godine bila opsjednuta grčkom opernom divom. S njom je, kaže, povezuje puno toga, horoskopski znak Strijelca, loša majka, intenzivne emocije, ali i patnja zbog ljubavi.

I upravo na tom mjestu, dok možda neki očekuju da će progovoriti po stoti put o kraju veze s Ulayem, Marina Abramović otkriva da je zbog talijanskog umjetnika Paola Canevarija, od kojeg se razvela 2009. godine, skoro umrla. Maria Callas, kako je rekla, nije naprosto više htjela živjeti i umrla je zbog ljubavi.

"I ja sam skoro umrla zbog ljubavi. Prestala sam jesti i piti. Nisam više željela živjeti. Dugo sam bila u vrlo lošem stanju", rekla je Marina Abramović.

No nju je, za razliku od Callas koja nikako nije mogla preboljeti Aristotela Onassisa, a nakon njegove smrti više nije izlazila iz kuće, spasio bijeg u posao.

"To je velika razlika između nje i mene. Nisam se mogla odreći svog rada."

Projekt, kojem je očito, uz fascinaciju nesretnom sopranisticom, nadahnuće bio i njezin ljubavni brodolom i na kojemu je zadnjih par mjeseci intenzivno radila, kao i sve premijere ovih dana, morat će čekati neka bolja vremena.

Još su se u ožujku pokušavali pronaći načini da se unatoč svemu održi izvedba grandioznog glazbeno-kazališnog komada naslovljenog "7 smrti Marije Callas", no na kraju se ipak odustalo i od live streaminga i svih drugih opcija koje su podrazumijevale neki oblik neophodnog distanciranja samih izvođača.

"Nadala sam se da će nam anđeli pomoći. Svakim danom sve više. Ali to je nemoguće", rekla je Marina Abramović nakon što je početkom travnja objavljeno i definitivno otkazivanje predstave.

Komad "7 smrti Marije Callas" kombinira elemente videa s izvedbenom umjetnošću, stoji u opisu predstave, i temelji se na tragičnim mitovima iz života slavne grčke operne pjevačice rođene u Americi.

Marina Abramović u ovu operu uklopila je ​​sedam poznatih arija koje se vežu uz ime Marije Callas, od "Addio del passato" iz "La Traviate" do "Casta Diva" iz "Norme". Svaka arija popraćena je kratkim filmom u kojem glumi nasuprot holivudskom glumcu Willemu Dafoeu. On je u tim filmovima ili njezin ljubavnik ili ubojica, a svaki završava njezinom smrću.

U tim igranim sekvencama u predstavi pojavljuju se simboli koje nalazimo u djelima Marine Abramović - noževi, zmije, vatra, oblaci - a do vrhunca opere identiteti dvije karizmatične umjetnice, Marije i Marine, postaju toliko isprepleteni da ih je teško razlikovati.

Predstava navodi na razmišljanje o sveprisutnosti umiruće dive, no umjetnica kaže da ne želi da to bude kritika mizoginije u operi. "Za početak nisam feministica. Ženska smrt na pozornici bila je jednostavno 'dramatičnija' i 'ljepša' od muške."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 10:44