FRIEDEMANN VOGEL

Skandalozno dobar baletan jedan je od 100 važnih Nijemaca

Školovao se na Akademiji princeze Grace, plesao od Moskve do Tokija i zaštitno je lice modnog kreatora Yohjija Yamamota

Friedemann Vogel Tko je svjetski top-plesač koji pleše glavnu ulogu u ‘Giselle’ zagrebačkog HNK

Friedemann Vogel digao je iz mrtvih cijeli Albert Hall svojim skandalozno širokim grand jetéom, a da se pritom nije ni čulo kad bi “aterirao”... njegovi su pokreti bili obavijeni najljepšim pjesništvom. Vogel, on je najveći među umjetnicima.

Tako je otprilike prije sedam godina engleska kritika opisala jednog od tri ili pet najvećih, ako ne i najvećeg svjetskog baletnog plesača nakon što je u Engleskom nacionalnom baletu gostovao kao Princ Siegfried u “Labuđem jezeru” u koreografiji Dereka Deanea, umjetnika koji je u Zagrebu gotovo kućni autor. Godinu dana prije Vogel je prvi put gostovao u Zagrebu u Deaneovoj blještavoj “Trnoružici” u kojoj je plesao zajedno s prvakinjom Edinom Pličanić. Friedemann Vogel 21. siječnja opet će biti u zagrebačkom HNK kao grof Albrecht u premijeri “Giselle”.

Konstantno rasprodan

Bilo je vjerojatno teško i dobiti termin za karizmatičnog stuttgartskog plesača, jer često izbiva iz matičnog baleta: zovu ga na gala izvedbe od Moskve do Tokija, konstantno je rasprodan. Friedemann Vogel, jedno od zaštitnih lica japanskog modnog kreatora Yohjija Yamamota, u službenim biografijama ne navodi godine, a fotografije govore da je na njegovu licu vrijeme stalo, što je misterij prikladan za uloge u baletnim pričama iz davnina. Vogel se prvo školovao u John Cranko Schule, ali, kako je sam bio otkrio, pedagog koji mu nije odgovarao bio je motiv da školovanje nastavi u Monte Carlu u akademiji koja nosi ime princeze Grace, i to zahvaljući stipendiji koju daje dinastija.

Među prvih pet

Godine 1997. dobio je Prix de Lausanne i još neke nagrade, a iduće godine ušao je u Stuttgartski balet. Otada neprestano stižu priznanja kritike, teško ih je uopće izbrojiti, koje ga apostrofiraju kao plesača broj jedan u sezonama.

Vogel je plesao gotovo sve krucijalno u klasici, ali i dalje od nje: Béyarta, Cranka, Balanchinea, Robbinsa, Kyliana, Neumeiera, Forsythea. Izvan Stuttgarta, tražen je u Boljšoju, Marijinskom, milanskoj Scali, Béjart baletu iz Lausannei (gdje samo njega od muških plesača zovu za ‘Bolero’) pa i u Hongu Kongu, Tokiju, Čileu. O glavnim ulogama u bijelom baletu ima svoje teorije i preference. Tako je jednom, na pitanje što voli plesati u klasici, rekao:

“Siegfrieda u ‘Labuđem jezeru’, zato što to nije glupi princ. Ima lijepi solo u prvom činu gdje pokazuje da je tužan jer nije pronašao pravu ljubav. Onda je pronađe i umre, a tu je puno drame, što ja volim. Isto je s Albrechtom u ‘Giselle’: on ne umre, ali pati zbog gubitka, tragedije, iskupljenja...taj pogled na njega, dok drži cvijeće, ta predivna glazba...”

Kakav je Vogel izbliza, profesionalno i osobno? Ispričao nam je to hrvatski baletni umjetnik Leonard Jakovina, solist u Berlinskom državnom baletu, gdje je Vogel gostovao 2012. u “Romeu u Juliji”, a partnerica mu je bila glamurozna Polina Semionova. Jakovina je plesao dva puta na toj predstavi u ulozi Parisa.

- Predivan plesač, čistih linija, inteligentnog pristupa roli. Divne tehnike i velikog spektra interpretacije. Bila mi je čast upoznati ga, imati mogućnost djeliti scenu s takvom zvijezdom. Velik je radnik i totalni profesionalac. Vrlo je ljubazan prema partnericama i kolegama, ime i slava ga nisu preokrenule, ostao je jednostavan, human... to je za mene pravi umjetnik - rekao je hrvatski plesač. Gdje bi Leonard Jakovina - uz Savkovića i Petranovića najproslavljeniji naš baletan u svijetu - stavio Vogela, kad bi slagao svjetsku baletnu piramidu. Pet najboljih...

- Ha, teško je reći... pitanje ukusa. Za mene osobno tu su Roberto Bolle, naravno Friedemann Vogel, Carlos Acosta, Daniil Simkin, Mathieu Ganio, itd - izjavio je Jakovina.

Još nije Onjegin

Vogel stiže u Zagreb idući tjedan da bi plesao u “Giselle” u koreografiji Iraide Lukašove. Igrat će grofa Albrechta, muškarca koji je već zaručen, ali to krije djevojci s kojom flertuje. No, kada njoj pukne srce i umre, pošto sazna za prevaru, Albrecht se transformira u pokajnika i osuđen je da do kraja života živi u boli zbog nesmotreno izgubljene ljubavi. Zanimljivo, iako Vogel radi u kompaniji koju je osnovao John Cranko, nikad nije igrao glavnu ulogu u “Onjeginu”, dosad je uvijek igrao Lenskog. Znamo samo da je prije nekoliko godina plesač kojeg je njemački Bild uvrstio među 100 najvažnijih Nijemaca skromno rekao da se ne osjeća dovoljno zrelim da uvjerljivo iznese tu rolu .

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 17:44