DETALJAN VODIČ

ŠTO PRIPREMAJU VODEĆI TEATRI U PREDSTOJEĆOJ SEZONI Nove hit predstave u turbulentnim vremenima za  domaća kazališta

Očekuju nas, među ostalim, kazališne verzije kultnih filmova “Kako je počeo rat na mom otoku” Vinka i Ive Brešana i “Probe orkestra” Federica Fellinija

Nema sumnje, predstojeća kazališna sezona odvijat će se u gadnim uvjetima.

Sve histeričnije oštrenje cenzorskih škara, brutalna stavljanja političkih šapa i na najbenignije umjetničke izričaje, besramne financijske ucjene društvenim novcem, poremećena kadroviranja, nasilne smjene, obezglavljene uprave... Ovo je manje-više siva realnost s kojom se nose institucionalni teatri u Hrvatskoj. Međutim, sjajna je vijest da kriza publike ne postoji. Gledališta su prepuna i gladna dobre žive performanse. Činjenica je to koja se mora pametno njegovati.

Generalni zvižduk za start sezone dat će GDK Gavella, jer već 14. rujna izlazi s premijerom “Pijanih” ruskog zločestog postgogoljevca Ivana Viripajeva, u režiji Vite Taufera. Susret dviju ironičnih ikona mogao bi polučiti sjajne rezultate. Koprodukcijska zagrebačka premijera (nakon svibanjske u HNK Šibenik) verzije kultnog filma “Kako je počeo rat na mom otoku” Ive i Vinka Brešana, u adaptaciji Željke Udovičić Pleština i režiji novog Gavellina šefa Dražena Ferenčine, predviđena je u listopadu. Moćni roman “Kiklop” Ranka Marinkovića dramatizirali su Petra Mrduljaš i Zlatko Sviben, a Svibenova režija obećava marljiv teškaški laboratorij.

Prošle sezone odgođena, napokon će nas zapljusnuti sjajna studija lomnih ljudskih duša “Stela, poplava” Dine Pešuta. Praizvedbu Držićem nagrađene drame režirat će delikatna sarajevska redateljica Selma Spahić. Prašit će u Gavelli i rock: dramu vječno mladog buntovnika Borivoja Radakovića “Borba i dosada: kratka povijest rock & rolla”, epski presjek naših društvenih mijena kroz prizmu pop kulture, režira Krešimir Dolenčić.

Žižekova Antigona

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu u novu sezonu ulazi s novim mandatom intendantice Dubravke Vrgoč koja je (s ravnateljima Drame, Opere i Baleta - Ivicom Buljanom, Nikšom Barezom i Leonardom Jakovinom) pozicionirala središnju nacionalnu kuću kao važnu europsku bazu. Možda je najegzotičnija vijest da naš najizvozniji dramatičar Miro Gavran prvi put dolazi na ovu pozornicu, s praizvedbom drame “Svaki tvoj rođendan” u redateljskim rukama Renea Medvešeka.

Paolo Magelli prvi izlazi sa žestokom “Mačkom na vrućem limenom krovu” Tennesseeja Williamsa sa Zrinkom Cvitešić (Maggie) i Filipom Vidovićem (Brick) u glavnim ulogama. “Glumicu” megaizvođenog francuskog dramatičara i redatelja Pascala Ramberta postavit će autor osobno, a praizvedbu naručene parafraze mitske “Antigone” pod rukama nemilosrdnog skalpela današnjeg društva, Slavoja Žižeka, režirat će Angela Richter.

Bobo Jelčić svojim osebujnim stilom proniknut će u Čehovljeve “Tri sestre”, a predstava “I am Europe” Falka Richtera transautorski je rad s umjetnicima iz Francuske, Njemačke i Hrvatske. Operni su aduti Mozartova “Čarobna frula” u Dolenčićevoj režiji, Verdijev “Trubadur” kojeg će režirati maestro Bareza i, kao poseban kuriozum, prvo postavljanje u Hrvatskoj Rossinijeve opere “Žena s jezera”.

Režija je povjerena našem slavnom kontratenoru Maxu Emanuelu Cenčiću koji će otpjevati i ulogu Malcolma, izvorno pisanu za mezzosopran. U Zagrebu će tu ulogu prvi put u povijesti tumačiti muškarac. Balet ne spava na dostignutim lovorikama, nego gradi nove izazove: “Metropolis” u koreografiji svjetske zvijezde u usponu Jiříja Bubeníčeka i “Opasne veze” prema glasovitom romanu Pierrea Choderlosa de Laclosa.

Svjetska zvijezda

Satiričko kazalište Kerempuh strpljivo jača ulogu britkog satiričkog uporišta sposobnog da dijeli ćuške anomalijama ovog društva. Divan, gruboliričan roman Damira Karakaša “Blue Moon” režira sjajni beogradski redatelj Boris Liješević. Držićem za 2017. nagrađen tekst “Ja od jutra nisam stao” Une Vizek praizvest će redateljica Nana Šojlev. Maestralni glumac Borko Perić ponovo će se iskušati kao redatelj, radeći hitoidni britanski komad “Raspad sistema” (“The Play That Goes Wrong”) nastalog pod glumačkim autorstvom Henryja Shieldsa, Jonathana Sayera i Henryja Lewisa. “Smijehom” Richarda Harrisa, pričom o slobodi i neslobodi, lažnom i iskrenom patriotizmu, pisanju i torturi, bavit će se redatelj Mislav Brečić.

Zagrebačko kazalište mladih i u drugom mandatu Snježane Abramović Milković kani zadržati naboj provokativnog, društveno odgovornog poligona. Sezonu će otvoriti 15. rujna “Probom orkestra”, rađenom prema majstorskom Fellinijevom filmu, u adaptaciji Nine Mitrović i režiji Edvina Liverića. Razornu dramu “Huddersfield” jednog od ponajboljih srpskih dramatičara, Uglješe Šajtinca, u adaptaciji Tomislava Zajeca, uprizorit će zahuktali Rene Medvešek. Mađarski redatelj Árpád Schilling, istinska svjetska zvijezda, sprema autorski projekt; Horvathovu “Mladež bez boga” režira Borut Šeparović, a bolan antifašistički esej Hannah Arendt temelj je predstave “Eichmann u Jeruzalemu: Izvještaj o banalnosti zla” u režiji Jerneja Lorencija.

Gradsko kazalište Komedija otvara i komornu scenu Jazz & Cabaret klub “Kontesa”, gdje će se izvoditi hit “39 stepenica” Patricka Barlowa/Johna Buchana u režiji Marka Jurage. Žovijalna, sočna komedija “Legenda o svetom Muhli” Mate Matišića vraća se na scenu pod redateljskom paskom Zorana Mužića. Kultni mjuzikl Tima Ricea i Andrewa Lloyda Webbera “Jesus Christ Superstar” režira glumac Damir Lončar. Posebna poslastica (koprodukcija s HNK Varaždin) jest realizacija “Zaljubljenog Shakespearea” Marca Normana, Toma Stopparda, Leeja Halla i Paddyja Cunneena, u režiji Stanislava Slováka.

Nažalost, s obzirom na izminiran natječaj za intendanta, Hrvatsko narodno kazalište u Splitu još uvijek nema precizan plan nove sezone. Ostale nacionalne kuće spremaju obilje robe. Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku jesen počinje scenskom praizvedbom mračne novele “Emet” Ivane Šojat, u kojoj autorica pronicljivo ide pod kožu tamnih grijehova jedne obitelji. Izbor redatelja je pun pogodak, jer će prvi put u Osijeku raditi nagrađivani slovenski redatelj Samo Strelec.

Damir Zlatar Frey vraća se da bi u svojem poznatom sveautorskom konceptu radio Shakespeareova “Othella”. Opera nudi dva prestižna zalogaja. Bizetovu “Carmen”, s raskošnom kiparicom glasa i tjelesne ekspresije, Irenom Parlov, osmislit će Kobie van Rensburg, redatelj iz Johannesburga. Nina Kleflin (nakon totalnog hita s projektom “Moje pjesme, moji snovi”) iznova će ovdje raditi s operno-dramskim ansamblom - ovaj put mjuzikl “Mary Poppins” Richarda M. Shermana, Roberta Shermana i Juliana Fellowesa.

Tramvaj zvan čežnja

“Vježbanje različitosti”, egida je nove sezone HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci. Time je izvrsno povezan hommage kultnom riječkom “Vježbanju života” i njegovim, nažalost preminulim, stvarateljima Nedjeljku Fabriju i Darku Gašparoviću, s programom “Luka različitosti” koji u sljedeće dvije sezone nosi Rijeku ka Europskoj prijestolnici kulture. Prva premijera Hrvatske drame, Krležin “Michelangelo Buonarroti” u režiji Sebastijana Horvata, rađena je u koprodukciji s Dubrovačkim ljetnim igrama i već je na Lokrumu doživjela ovoljetnu uspješnu ambijentalnu izvedbu. “Regoč” Ivane Brlić-Mažuranić izazov je za Olju Lozicu, a Franka Perković radit će adaptaciju romana “Leica format” velike spisateljice Daše Drndić.

Golemi projekt cijele kuće (Hrvatska drama, Talijanska drama, Opera i Balet) zasigurno je mjuzikl “Bulevar sumraka” Andrewa Lloyda Webbera u režiji Renate Gatice, Maše Kolar, Igora Vlajnića, Marina Blaževića i Giulia Settima. Opera, između ostalog, priprema posve novo čitanje Zajčeve ikone “Nikole Šubića Zrinskog”, kojemu će redateljica Dora Ruždjak Podolski pristupiti neortodoksno, bez kičastih naslaga ispraznog domoljublja.

Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu sezonu otvara Sofoklovim “Filoktetom” u režiji Ozrena Prohića. Witkiewiczev ludički protopunk tekst “Luđak i opatica” postavlja Jasmin Novljaković; Ksenija Krčar režira dramatizaciju dječjeg pustolovnog romana “Trojica u Trnju” Pavla Pavličića. Ova će redateljica uz Dubravka Torjanca praizvesti novi komad Vesne Kosec-Torjanac “Cajger na cajgeru”, a Tennessee Williams osvanut će i u Varaždinu. Žudnjom i potragom za identitetom nabijen “Tramvaj zvan čežnja” vidjet ćemo u redateljskoj viziji velike slovenske balerine i koreografkinje Valentine Turcu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 00:56