IZAZOV BEZ PRESEDANA

SVJETSKI EKSKLUZIV U RIJEČKOM HNK: Tri Verdijeve opere prema Shakespeareu u samo tri tjedna

Riječki HNK Ivana pl. Zajca upustilo se u izazov bez presedana ne samo na hrvatskoj već i na svjetskoj opernoj sceni – postavljanje na pozornicu Verdijevih opera nastalih prema Shakespeareovim predlošcima, “Macbetha”, “Otella” i “Falstaffa”, i to u svega tri tjedna razmaka.

Prvi je na rasporedu “Macbeth”, čija je premijera zakazana za ovu subotu, “Otello”, koji je lani već bio uspješnica riječkog HNK, na rasporedu je 23. travnja, a premijera “Falstaffa” predviđena je za 7. svibnja. Osim Shakespearea i Verdija, sve tri opere, u riječkom slučaju, povezuje ime Giorgija Suriana, bas-baritona i nacionalnog prvaka Opere koji nastupa u naslovnim ulogama, kao i Marina Blaževića, intendanta riječkog HNK koji se našao u ulozi redatelja i dramaturga.

Sopranistice

Sudjeluje 220 umjetnika koji se izmjenjuju u tri projekta, ne računajući tehničko, administrativno i ostalo osoblje. Riječ je o produkcijski, logistički, financijski i umjetnički najznačajnijem projektu ove Opere u povijesti. Samo za jedan slučaj znam, u Ravenni, da je neka operna kuća, prije nekoliko godina, postavila ovu, uvjetno rečeno, trilogiju za Ravenna festival. Ne znam za sličan slučaj, posebice u tako kratkom periodu od tri tjedna - rekao je Blažević, dodajući da su dva glavna razloga što se riječki nacionalni teatar odlučio u ovo upustiti.

Prvi je razlog Giorgio Surian, koji mi je lani otkrio tajnu da želi, u finalu svoje karijere, otpjevati Macbetha, pa smo zaključili: zašto ne bi i Falstaffa? Drugi je razlog što imamo takav ansambl koji nam omogućuje da ovakav projekt realiziramo sa samo tri vanjska suradnika. Giorgio Surian nije samo pjevač koji je povezao ova tri djela. On je realizirao ono što je Gavella teorijski opisao kao idealnu glumačku ličnost. U cijeloj svojoj karijeri se nisam susreo s umjetnikom kakav je Giorgio Surian. Taj spoj glume i pjevanja je doista nešto nevjerojatno. Svi članovi ansambla bili su nam inspiracija.

Posebno želim istaknuti dvije sopranistice, Kristinu Kolar i Anamariju Knego. Također, Selma Banich, koja potpisuje koreografiju i scenski pokret, moja je apsolutno najbolja suradnica i koautorica. Želim posvetiti ovu trilogiju ženskom rodu i borbi svih žena za njihova prava - istaknuo je Marin Blažević.

Različiti dirigenti

Giorgio Surian je tijekom svoje bogate i iznimno plodne međunarodne karijere, zahvaljujući nevjerojatnom rasponu glasa, ostvario više od 160 različitih basovskih i bas-baritonskih uloga. Pjevajući opere, mise, oratorije i druga djela. Surian je pjevao na različitim jezicima, talijanskom (sav repertoar), hrvatskom, francuskom, njemačkom, portugalskom, ruskom, češkom, latinskom i engleskom, nastupao pod glazbenim vodstvom najvećih dirigenata današnjice, a iza njega je 15 nosača zvuka snimljenih za velike diskografske kuće i deset video opera. Za ulogu Jaga u “Otellu” pobrao je sjajne kritike te osvojio nagradu publike “Milan Pichler” za najbolje ostvarenu mušku ulogu u opernom programu.

“Macbeth” je došao neočekivano, “Otella” sam već izvodio s ansamblom, “Falstaffa” puno puta. Drago mi je da sada tu priču možemo dovesti do kraja. “Macbeth” je jedan bariton u lagi do koje do sada nisam nikada dosezao, ali mislim da smo to do sada savladali - govori Giorgio Surian.

Svakom od tri opere u trilogiji dirigirat će drugi dirigent, što će, prema riječima ravnatelja Opere riječkog HNK Petra Kovačića, biti zanimljivo pratiti zbog promjena u zvuku koje oni sa sobom donose, iako je riječ o istom orkestru. Dirigent u “Otellu” je Zoran Juranić, u “Falstaffu” Ville Matvejeff, a u “Macbethu”, koji je prvi na rasporedu, Marco Boemi.

Boemi je talijanski dirigent i pijanist koji je diplomirao i pravo na Sveučilištu Sapienza u Rimu, a u više od 20 godina karijere surađivao je s tri generacije slavnih opernih pjevača. Riječka publika imala ga je prilike upoznati na gala koncertu u HNK u ožujku, kada je zaslužio i stajaće ovacije. “Macbeth” je, inače, praizveden 14. ožujka 1847. u Teatru alla pergola u Firenci, a zanimljivost je da je riječka praizvedba uslijedila svega pet godina kasnije, 1852. u Teatru comunale - Fiume. Libreto, prema tragediji Williama Shakespearea, potpisuje Francesco Maria Piave.

Savršeni spoj

“Macbeth” je za mene najzanimljivija od svih ranijih Verdijevih opera. Ljudi misle da je bolja “Traviata” ili “Trubadur”, ali, sa Shakespeareovim predloškom, “Macbeth” je savršeni spoj teksta i glazbe. “Macbeth” nas iznenađuje, predstavljajući nam mladog autora koji tek treba napisati svoja remek-djela. To je opera koja sadrži mnoga rješenja koja ju čine interesantnom i modernom - kazao je Marco Boemi.

Riječka predstava traje oko tri sata, izvodi se na talijanskom, uz titlove na hrvatskom, a pored solista, sudjeluju i Orkestar i zbor Opere, Balet HNK te polaznici Kazališne radionice Riječkog kazališta mladih Kamov.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 18:27