NOVO KAZALIŠTE U BJELOVARU

U feminističkom čitanju ‘Čaruge‘ Ankica je monstrum, ne samo da je ravnopravni bandit s Čarugom nego je sposobnija i okrutnija od njega

Nina Violić kao Anka u ”Čarugi”

 Kmc Bjelovar/
Kušan je najerotskiji domaći pisac, radikalan je na način koji će Tarantino raspisivati kasnije

Ovih dana bila je deseta godišnjica smrti velike hrvatske glumice Ane Karić. Kao rijetka koja glumica svoje generacije Karić je bila posebno povezana s mladim glumcima i redateljima. Jedna od njezinih antologijskih uloga ona je Anke u drami "Čaruga" Ivana Kušana. Upravo će se ovim komadom u režiji Ivice Buljana otvoriti novo kazalište u Bjelovaru. "Ova predstava je i s Ivičine i moje strane posveta njoj. Ima ona njena čuvena fotka iz te predstave u halterima s cigaršpicom koja mi je stalno bila u glavi dok smo probali", kaže Nina Violić koja u predstavi glumi ulogu koju je proslavila Ana Karić.

O tome zašto je u novom kazalištu odlučio raditi baš ovu Kušanovu dramu pitali smo redatelja Ivicu Buljana.

- “Čarugu” poznajem preko Ane Karić. Družili smo se i privatno i uradili mnoge zajedničke predstave. Ana je govorila o mitskoj predstavi Teatra u gostima, prevratničkoj u hrvatskom i u jugoslavenskom teatru. To je prvi pučki komad ikad koji je gostovao na Bitefu, festivalu avangardnog kazališta. Ana je pričala kako su temeljito radili na govoru, na fizičkoj ekspresiji. Tu je prednjačio Ivo Serdar. Uz Anu i njega su igrale velike zvijerke. Fabijan Šovagović, Relja Bašić, Franjo Majetić, Vera Zima, Vanja Drach. Pretvorili su nešto žanrovsko – što se u to vrijeme uopće nije smatralo kvalitetnim - u najvišu izvedbenu vrijednost. Mene u “Čarugi” zanima psihoanalitički kaos u kojem se mitski razbojnik, veliki ljubavnik, nađe u ulozi naručenog ubojice, objašnjava Buljan i nastavlja: "Izvore inspiracije nalazim još iz vremena studija kada sam bio opsjednut Chabrolovim filmovima. Jedan mi je poseban - “Nevini ljudi prljavih ruku” s Romy Schneider. Film ima sličan zaplet kao i "Čaruga": zanosna supruga odluči eliminirati muža, domoći se njegovog novca i pobjeći s mladim ljubavnikom. Ono što slijedi su preokreti, djelovanje makinacija, sve do raspleta koji se polako otkriva u fazama. Seks kvota je osigurana od starta. Kod Chabrola susjed, mladi ljubavnik ulazi u vrt u kojem Schneider leži gola, a na nju pada njegov kineski zmaj. U "Čarugi" gazda Ardonjak odsjeca glavu omiljenom pijetlu svoje žene, što nju potakne na plan kojim će smaknuti njega."

Izniman uspjeh

"Čarugu" je Kušan napisao godine 1976. na poziv „Teatra u gostima“ koji ga je s iznimnim uspjehom izveo više od 250 puta.

"Kušan je i najerotskiji domaći pisac, a u „Čarugi“ je radikalan, na način koji će Tarantino raspisivati kasnije. Po stereotipu, žene su u krimićima šutljive, pokorne i pasivni primatelji muške radnje. Posljednjih nekoliko godina pojavile su se “mean girls”. Taj izraz označava djevojačku agresiju, maltretiranje i nasilje. I ove “zle djevojke” su još uvijek izrazito ženstvene, njihova agresija se temelji na bliskosti u odnosima, a uključuje podmukle tračeve, tajne i uvrede, za razliku od konfrontacijskog stila muške kulture. Muškarci mogu biti nasilni i to je uvriježena manifestacija muškosti, a krvoproliće dakako ne pristaje ženskim likovima. Otvoreno agresivna žena je transgresivna. Ona zauzima poseban prostor izvan onoga što je konvencionalno za bilo koji spol. Karakterističan nasilni ženski lik je Krležina Eva, djelomično Laura iz “Agonije” i Novakova Milena iz “Ciganina”. Kušanova Ankica smješta se na tu liniju zagonetnih kršiteljica rodnih uloga. Nina Violić je za mene savršena Ankica. Ona preuzima muževne osobine poput izravnosti, nasilnosti, agresije, neovisnosti, ne odričući se svojih želja", rekao je Buljan.

image

Bojan Navojec glumi Čarugu

KMC Bjelovar/

Tarantinovski plakat za predstavu mnogo toga obećaje, oblikovan je poput naslovnice roto-romana, a centralni je lik Anke, s pištoljem u ruci.... Pitamo glavnu glumicu Ninu Violić što možemo očekivati od predstave u Bjelovaru?

"Naš "Čaruga" se prvenstveno oslanja na kriminalističku priču, triler, ubojstvo je u prvom planu, svi smo okrutni, zli, žedni krvi, umočeni u zločin koji Ankica organizira. Puno više smo se oslanjali na podsvijesno, dugo smo čitali tekst i odnose objašnjavali kroz psihoanalizu. To nas je dovelo do jedne zanimljive razine razumijevanja Kušanovog teksta. Pritom smo se beskrajno zabavljajali i uživali jer njegova duhovitost izlazi na neki sasvim drugačiji način, preko okrutnosti i bezskrupuloznosti tih divljih karaktera. Ankica je monstrum, ona toliko silno poželi ubiti svog muža Ardonjaka da ne odustaje od svog umobolnog plana, uključi svih, najveća je manipulatorica jer učini da su svi krivi kako bi se na kraju sama izvukla iz svega. Zato je emancipirana, jer je pokretačica cijele radnje i manipulira inteligencijom, seksepilom, njeznošću, okrutnošću, što god treba, ona ne preze ni od čega, ne samo da je ravnopravni bandit s Čarugom nego je sposobnija i okrutnija od njega. Za mene je to naravno feministička uloga, ali znamo s koliko vrsta različitih kontradiktornih feminizma se danas susrećemo. Moj pristup feminizmu ne ukida ženi seksualnost i kad radim te velike jake ženske uloge koje funkcioniraju po muškom principu mene zanima duboki iskonski matrijarhat, a ne postavljanje žene u odnos prema muškom svijetu, za mene je žena koja ima snagu poput Milene u Ciganu ili Eve u Vučjaku apsolutna vladarica sustava", rekla je Nina koju pitamo i kako je to kada se predstave rade u tako intenzivnim procesima i tempu?

Filmski set

"S Ivicom je uvijek intenzivno, radili u žbunju ili u nacionalnoj kući ili u malom kazalištu, uvijek je tempo, ali ja to volim, on nakon duge analize, koja je uvijek s njim beskrajno zanimljiva, ovdje smo vjerovala ili ne puno spominjali i gledali Chabrola, pusti glumce na scenu kao na nekom filmskom setu, nema probavanja na hladno, sve se od početka igra sto na sat, svaka proba kao da je izvedba i to cijeloj ekipi da uvijek neku veliku snagu i povjerenje. Sreten Mokrović igra Ardonjaka, Frano Mašković Zeljića kojeg je igrao Fabijan Šovagović, Bojan Navojec Čarugu, Vedran Živolić Gileta, Pavle Vrkljan mog ljubavnika Možbolta. To su sve moje stare kolege koje obožavam i s kojima mi je uvijek gušt i veselje, ali jako sam zahvalna što sam radila s novim mladim kolegama Ružicom Maurus, Pavlom Matuškom i Ivanom Čuićem, baš su prave zvijeri", zaključila je Nina. A o radu s Bojanom Navojcem Buljan još dodaje: "Nas povezuje zajednički rad na Krležinom Vučjaku, na Tri zime i Ciganinu. U njegovom Čarugi mogu vidjeti sliku Ivanova kojeg je glumio kod Nekrošiusa dok smo bili u HNK. "

image

Redatelj Ivica Buljan, Sreten Mokrović i autor glazbe Drago Mlinarec

KMC Bjelovar/

A kako je sam Ivan Kušan opisao svoju priču o komičnom junaku koji se ne snalazi u svijetu puno većih varalica od njega samoga? ""Čarugu“ je teška, ali vjerodostojna tragedija gospodina Jurja Ardonjaka iz Feričanaca u Slavoniji koji je umoren u najneobičnijim okolnostima poradi ljubavi nevjerne mu i bludne supruge što ju je osjećala prema mjerniku Borisu Možboltu te posredno unajmila lupeškoga harambašu Jovu Stanisavljevića zvanoga Čaruga da ga ukine sa života i u kojoj se vidi neizmjerna zloća dotične i mnogih drugih sljepilo pohlepe, pohote i ostalih poroka kao i sramotan kraj gotovo svih zlikovaca“.

Producentca predstave je Dubravka Vrgoč, nova intendatnica HNK Ivan pl Zajec u Rijeci a premijera "Čaruge" najavljena je za ovu subotu, 18. svibnja. Za dan kasnije, u nedjelju 19. svibnja, organiziran je besplatan prijevoz za Bjelovar za publiku iz Zagreba. To je nešto što se ne bi trebalo propustiti.

image

Nina Violić i Sreten Mokrović

KMC Bjelovar/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 23:00