Ovogodišnji je Vrisak internetskim prostorom odjeknuo glasno. Predstavljanje romana prvijenca ‘Psi‘ mlade riječke spisateljice Dore Šustić te nove knjige ‘Dok prelaziš rijeku‘ iskusnog pisca Zorana Ferića, održano sredinom rujna u sklopu 16. Vriska – riječkog sajma knjiga i festivala autora, postalo je temom užarene internetske polemike koja je otpočela tekstom "Vrisak hrvatskih feminista" magistre kulturologije Dunje Matić, u kojem autorica propituje odluku o zajedničkom predstavljanju knjiga "Psi" i "Dok prelaziš rijeku", a potom komentira spomen "terora cancel kulture" u datom kontekstu te odgovara na pitanje jednog od moderatora, pisca Nikole Petkovića, kojega zanima zašto se "za Doru kaže da je hrabra, a za lik iz Ferićevog romana da je stari pervertit i pizda", iako oboje pišu o vezi starijeg muškarca i mlade djevojke.
Dunju Matić predstavljanje je, objašnjava u svome tekstu, "ostavilo uznemirenom, podvojenom".
"Prije svega, tu je bila ljutnja, a nakon svega, nesigurnost oko opravdanosti vlastitih osjećaja", dodaje Matić koja je zatim, otkriva, video predstavljanja podijelila s nekoliko kolegica, "no i njihovi su se komentari uglavnom sveli na to – osjećaje. Cringe je bio nezaobilazan pojam koji se ponavljao u njihovim osvrtima; nelagoda, iritacija, susramlje".
"Drugi dio uzorka mog neformalnog ‘istraživanja‘", nastavlja, "činili su muškarci koji u promociji nisu vidjeli ništa posebno sporno. Spominjali su dosadu, nepripremljenost nekih sudionika, nespretnost, promašene ili loše obrađene teme. Zbog tog neprepoznavanja problema moja potreba za reakcijom bila je tim snažnija i tim više sam je se bojala. Treba reagirati baš zato što ne vide i baš zato što ne vide postoji velika mogućnost da će reakcija djelovati preuveličano. ‘Je li se išta događalo? Ako ja nisam znala, kako sam mogla ikome drugome objasniti?‘ Pa ipak, do mene su došli i neki odlučniji glasovi koji su imali potrebu reagirati."
Kao reakcija na navedeni osvrt u kojem autorica problematizira određene aspekte promocije te pitanja i izjava spomenutih Nikole Petkovića i Zorana Ferića uslijedio je i istup novinara Vida Barića, koji je uz Petkovića spornu promociju moderirao.
Uz, kako piše, "očit rizik da me se u narednim mjesecima proglašava portparolom ‘pisaca na poziciji moći‘", u "Spisku hrvatskih feministica" Barić iznosi svoje viđenje riječke promocije referirajući se pritom na prozvanog Petkovića i Ferića (te njegovo pisanje) kao i na reakcije na društvenim mrežama (rasprava se vodi i na Facebook stranici Hrvatski feministi, a pojedinci su svoje mišljenje satirički izrazili i kroz memeove) te donoseći svoj stav o iznesenim temama poput "kulture otkazivanja" i feminizma.
"Riječ je o tipičnoj društvenomrežnoj hajci, otužnoj tiktokizaciji nečega što bi trebala biti ozbiljna rasprava. I gore od toga: riječ je o definitivnom intelektualnom sunovratu domaće aktivističke ljevice, odavno potučene do razine memea. Toj i takvoj ljevici – pokazuje, nažalost, ovaj primjer – očito nije drugo preostalo nego da i sama kooptira internetski meme kao nekakvu metodu borbe, društvene kritike, pa da onda na taj način pravi ‘spiskove nepoćudnih‘, šireći te manipulativne video-klipove pred krvožednim ljudima na internetu, u klasičnom fast food maniru društvenih mreža", mišljenja je Barić koji internetsku reakciju ne vidi u pozitivnom svjetlu.
I Barićev odgovor ubrzo je dobio svoj odgovor - u obliku teksta "Stisak hrvatskih kanselistica" urednice portala Krilo Lane Pukanić, u kojem ona na svaki pojedinačni odlomak Barićeva teksta nudi vlastiti komentar skrećući, među ostalim, pozornost na, kako je ona definira, "nelagodu" redateljice, scenaristice i autorice Dore Šustić.
Upravo o poziciji u kojoj se našla tijekom promocije te o javnoj polemici koja je potom uslijedila za Jutarnji list progovorila je i sama Dora Šustić:
"Polemika je točno to što sam htjela da se dogodi, čemu sam prvobitno htjela prisustvovati pristajući na zajedničku promociju, no tamo je izostala. Umjesto u književnu polemiku promocija se pretvorila u perverznu sačekušu, gdje me se stavilo na vruću stolicu da na predstavljanju vlastitog romana branim svoj rad, svoj feminizam i svoje pisanje. Važno je da je došlo do javnih komentara, da postoji snimka, da ljudi reagiraju iz različitih perspektiva; važno je također da ne ostane samo na razini polemike, već da se ubuduće konkretno postupa po pitanju sprječavanja mizoginije na javnim i kulturnim događanjima. Iako mi je bilo žao što nisam ustala i napustila promociju, zahvaljujući solidarnosti drugih autorica i autora, nije mi žao što sam ostala. Unatoč prisustvu sugovornika koji se ne znaju profesionalno ponašati".
Reakciju, kojoj je tekst "Vrisak hrvatskih feminista" poslužio kao katalizator, pozdravlja i autorica Dunja Matić.
Asistentica na Odsjeku za kulturalne studije, koja je u srijedu o odgovoru Vida Barića, kao i osvještavanju seksizma te feminističkim temama, govorila u intervjuu za portal Artkvart, reakciju vidi kao odraz društvene klime.
"Slične stvari su se već događale. Očito su i žene i muškarci spremni reagirati te imaju neko artikulirano mišljenje o tome. Mislim da je naprosto sazrela društvena klima da se o nekim stvarima govori na drugačiji način. Bio je onaj skandalozni trenutak s Viskovićem i Jadrankom Pintarić, bila je tribina koju je pokrenula Ivana Bodrožić. Stvari se polako kotrljaju, a ja ovo doživljavam kao još jedan kamenčić u tom procesu. Ovo je jedan u nizu", zaključuje Dunja Matić.
Za komentar o aktualnoj polemici pitali smo i Nikolu Petkovića i Zorana Ferića, no oni je nisu željeli komentirati.