Jurica Pavičić

Mater Dolorosa je ‘majka koja će napraviti sve da zaštiti svog sina ubojicu, dok je po svemu drugome konzervativno ćudoredna‘

Zagreb, 060922.
HDLU.
Promocija knjige Jurice Pavicica.
Na fotografiji: Korana Serdarevic i Jurica Pavicic.

 Matija Djanjesic/Cropix
U razgovoru s Koranom Serdarević, splitski je književnik i novinar predstavio svoj novi roman u izdanju Stilusa, te slikovnicu koju je tiskao Profil ‘Tri kuće, tri prijatelja‘

Nagrađivani splitski književnik Jurica Pavičić u sklopu Frakturina Festivala svjetske književnosti u Zagrebu predstavio je svoju novu knjigu "Mater Dolorosa", mediteranski noir-roman kojim se taj autor ponovo potvrđuje kao majstor žanrovske literature.

Knjigu je objavio nakladnik Stilus knjiga, a razgovor s autorom u Galeriji Bačva Meštrovićeva paviljona vodila je književnica Korana Serdarević. Kazala je kako je riječ o jednome od najcjenjenijih hrvatskih novinara, nagrađivanome scenaristu i romanopiscu, koji je s osam romana, dvije zbirke priča i bogatom publicistikom jedan od najproduktivnijih aktera domaće kulturne scene.

Pavičić također nosi titulu jednog od najboljih hrvatskih autora u žanru kriminalističkog romana, rekla je Serdarević, kojemu pripada i njegova nova knjiga, "Mater Dolorosa".

Govoreći o žanrovskoj književnosti, Pavičić je rekao kako voli krimiće koji su "malo neortodoksni". "Književnost koju najviše volim je ona koja je jednom nogom u žanru, a jednom izvan njega, koja od žanra kao u nekoj samoposluzi uzima ono što joj paše. U mojem slučaju, to je suspens, napetost, zagonetka, strepnja, neki narativni traktori koji tjeraju čitatelja da knjigu ne pušta iz ruke", pojasnio je.

image

Mater Dolorosa

Stilus/

Ono što ne voli je, kako je rekao, "previše se držati obrasca, strukture, što je kod kriminalističkog žanra malo nezgodno jer je on strukturiran kao sonet – mora početi s lešom, nastaviti se istragom, koja polako kreće prema odgonetki". Zato on svoje romane više voli definirati kao trilere nego kao kriminalističke romane, dodao je.

S "Mater Dolorosom" želio se, kako je rekao, "vratiti na dva teritorija koja sam bio malo napustio". "S jedne strane, htio sam napisati jednu jako splitsku knjigu, a drugo, htio sam napisati knjigu koja će biti malo ortodoksnije krimić. Ova je knjiga nakon dugo vremena smještena isključivo u Splitu i, u smislu blizine žanrovskom kamenu, bliže krimiću nego neke moje knjige koje zovu krimićima", kazao je.

Jurica Pavičić (1965.) filmski je kritičar i kolumnist Jutarnjeg lista. Dobitnik je najznačajnijih hrvatskih priznanja za novinarstvo i filmsku kritiku. Kratke priče i romani prevedeni su mu na više jezika. Autor je i više publicističkih knjiga, a njegovi tekstovi zaživjeli su i kao TV serije i kazališne predstave. Njegov kriminalistički roman "Crvena voda" osvojio je nagrade Fric i Ksaver Šandor Gjalski te doživio iznimnu recepciju u Francuskoj gdje je 2021. osvojio više nagrada među kojima su i nagrade Grand Prix de Littérature Policière za najbolji strani krimić i Le Point du Polar européen za najbolji kriminalistički roman europskog autora.

image

Tri kuće, tri prijatelja

Profil/

Za "Mater Dolorosu" Pavičić je rekao kako je radnju romana namjerno smjestio u betonski socijalistički Split, koji je "socijalno najreprezentativniji za taj grad", a njegova je prvotna ideja bila da to bude knjiga o majci i kćeri, odnosno sestri, čovjeka za kojega one imaju ozbiljnu indiciju da je on počinitelj zločina o kojemu bruji cijeli grad.

Kasnije se razvila pripovjedna linija koja uključuje lik policijskoga istražitelja, što je, kako je objasnio, bilo nužno kako bi knjiga bila više krimić a manje triler, a kako je htio "da knjiga ne bude traljava" u smislu procedure, tehnika, istražiteljske procedure i slično, morao je provesti opsežno istraživanje i dobro se upoznati s policijskom metodologijom i terminologijom.

Mater Dolorosa u romanu, kako je rekao, "naprosto je majka koja će napraviti sve da zaštiti svog sina", dok je po svemu drugome vrlo konzervativno ćudoredna. No, njegova je glavna junakinja kći, odnosno sestra koja je "nosilac najtegobnije dileme koja je ujedno i najtegobnija kolektivno-politička dilema, a to je odabrati hoćemo li biti lojalni plemenu ili zakonu".

"Po meni, to je jedina ideološka stvarna razdjelnica koju imamo u društvu", poručio je pisac.

Pavičić je predstavio i slikovnicu "Tri kuće, tri prijatelja", u izdanju Profila, a koju je ilustrirala Klara Rusan. "Ja sam bio scenarist, a ona redateljica" rekao je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 23:36