'SMRT KLINGHOFFERA'

LISINSKI OSTAO BEZ PRIJENOSA OPERE Kontroverzni komad koji je opet uzvitlao kazališne vode

Nakon brojnih pritisaka čelni čovjek Meta Peter Gelb odbio je emitiranje ‘Live in HD’

U sklopu 10 predstava za koje s Metropolitanom imamo ugovor o prenošenju, nalazi se i opera “The Death of Klinghoffer”, rekao nam je Dražen Siriščević, ravnatelj Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski.

Međutim, upravo su doznali da se ni kod nas, kao ni u cijelom svijetu, opera neće prikazati. No, kako su oni potpisali ugovor za 10 opera, i deset opera su dužni emitirati, zamjena je “Seviljski brijač”, doznali smo o operi koja je zadnjih dana uzvitlalala operne vode, “Death of Klinghoffer”. Neki cijeli događaj nazivaju “neviđenim skandalom”, uz tvrdnju da je ravnatelj Metropolitana Peter Gelb donio vjerojatno “najgoru odluku u karijeri”.

Operu o strašnom događaju - ubojstvu američkog Židova, invalida, koji je 1985. bio sa svojom suprugom na ljetovanju na brodu Achille Lauro kad su palestinski otmičari u njega ispalili hice i bacili ga u more - počinje kao strastveni oratorij.

Kor prognanih

Opera, na muziku Johna Adamsa i libretto Alice Goodman, otvara se 17-minutnim prologom, korom prognanih Židova u punoj duljini. Ujedinjeni glasovi tuge i mržnje prema Palestincima. Ipak, gorki glasovi u početku imaju lirski ton. Spinn-offovi fraze imaju elegičan ton. Orkestar lagano ključa, nervozno i tiho, i tako sve do finalnog momementa kad Palestinci, otpuštajući svoj bijes u prijetećem, prodornom pjevu, izgovaraju: “Neka naši izgonitelji promatraju svoje djelo. U našoj vjeri skupit ćemo kamenje koje je slomio i razbiti mu zube”. Od 1991. i premijere Klinghoffera taj “upareni” kor klevetnici su opere “čitali” kao da tvorci opere sugeriraju moralnu jednakost Židova i Palestinaca. “Mogu razumjeti ovu reakciju”, kaže kritičar The New York Timesa Anthonny Tommassini, i nastavlja “ali je ne dijelim. ‘Klinghoffer’ je surova, didaktična opera koja u svojoj brutalnoj iskrenosti nudi vrstu tragične utjehe. Za mene”, nastavlja Tommassini, “to je glazbeno najpunija Adamsova opera, sa začudnim rezultatom, sveobuhvatnija negoli su ‘Nixon u Kini’ i ‘Doctor Atomic’”.

Različita mišljenja

Publika Metropolitan opere bit će u prilici doživjeti operu ove jeseni, 20. listopada kada ju je vodstvo kuće stavilo na repertoar. Međutim, Peter Gelb, čelni čovjek Meta, slomivši se pod velikim pritiskom nekih židovskih grupacija koje se tome protive, posebno Antidifamacijske lige, odbio je emitirati “Live in HD” prijenos opere uživo, koji bi doveo desetke tisuća gledatelja u kina i koncertne dvorane širom svijeta.

Gelb i Abraham H. Foxmann, nacionalni vođa Antidifamacijske lige, koji priznaje da nije vidio operu, opisuju otkazivanje kao mučan kompromis između suprotnih interesa: Gelb je želio podržati umjetničko načelo i nastaviti s emitiranjem; Abraham Foxman, bojeći se rasplamsavanja slučaja u vrijeme pojačanih antisemitskih akcija u inozemstvu, želio je da se cijela produkcija otkaže.

Usprkos tome zapletu, odluka Meta da otkaže video i radio emitiranje, predstavlja zastrašujuće umjetničko “povlačenje”, nerazumljivo odustajanje, tvrdi kritičar New York Timesa. “Klinghoffer” je uvijek izazivao kritiku određenih krugova da je antisemitski: Židovi na odmoru su karikature, govorilo se, dok su Palestinci prave žrtve, a i pokušaj da opera iskoristi njihovu patnju. “U prirodi je umjetnosti da izaziva neslaganja. Dobro. Prikazujmo ‘Klinghoffera’ i pustimo publiku da se jagmi za karte. Umjetnost može ponuditi i utjehu. Ona nas može i izazivati i prevariti i razbjesniti nas. Ova je izvedba ‘Klinghoffera’ mogla biti i dragocjen didaktički moment za Met. Peter Gelb mogao je skupiti historičare Srednjeg istoka, religijske lidere i ‘Klinghofferov’ kreativni tim i otvoriti javni dijalog...”

Slučaj Wagner

Peter Gelb sam je svojevremeno donio odluku da prikaže “Klinghoffera”. Nijedna ga interesna grupa nije na to natjerala. Met je prikazao dvije Adamsovove opere s velikim uspjehom. “Tako, otkazujući ‘Klinghofferovo’ emitiranje, Gelb je signalizirao onima koji nisu gledali operu da je ona gotovo ‘gubava’. Da, morate suosjećati s njim kad kaže u intervjuu ovih dana ‘da je vrlo teško kad je netko optužen da je antisemit. Gotovo da je nemoguće to izbrisati’.”Je li to kritičar Tommassini ironičan?

Trinaestog prosinca, mjesec nakon najavljenog emitiranja “Klinghoffera”, Met će emitirati “Die Meistersinger” u HD tehnici. “Ta komedija o 16-stoljetnom Nirnbergu, za mene, divan je i čudesan rad. Ipak, mnogi ljudi vide u njemu ne tako dobro prikrivene elemente antisemitizma, posebno na kraju, kad ljubazni postolar Hans Sachs daje upozorenje o prijetnjama pravim Germanima od zlih stranih utjecaja. “I Wagner je vrlo dobro dokumentirao svoje antisemitske stavove. Bi li Met trebao otkazati emitiranje ako uslijede pritisci koji se bore protiv netolerancije”!? pita Tommassini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 17:32