JASNA PORUKA

'NEĆEMO ODUSTATI OD ŠIRENJA LJUBAVI I NORMALIZACIJE ODNOSA' Vodstvo festivala EXIT reagira na tekst Ilka Čulića objavljen u Magazinu

'U našim redovima se nalaze dobri ljudi svih generacija, iz svih dijelova regije, koji su dovoljno pametni da ne dozvole da ih novinari i mediji na svim stranama ponovno zavade i pozovu u nove sukobe. Nova generacija će radije umjesto puške odabrati piće na nekom od regionalnih festivala i u tome nas nikakvi pritisci, prijetnje i novinarski spinovi neće zaustaviti'

Povodom teksta objavljenog u Jutarnjem listu 15. lipnja, koji već u naslovu nosi notornu neistinitu i kasnije ni s čim potkrijepljenu tvrdnju “Kako je Vučić kupio EXIT”, ne reagiramo najoštrije, jer ćemo oštru reakciju prepustiti onima čiji je to posao, već reagiramo s velikom dozom nevjerice. Potpuno nam je nejasno kako su novine za koje smo smatrali da su jedne od najuglednijih u Hrvatskoj dozvolile da se objavi, pa čak i stavi na naslovnicu, tekst koji nema nikakve veze s novinarstvom, nego predstavlja poprilično jeftinu i nevješto izvedenu propagandu. Jer kako drukčije nazvati tekst novinara koji je dozvolio sebi da piše o Exitu, a da isti nije nazvao za komentar, što se uči na prvom satu novinarske škole?

Također nam je nejasno kako je Jutarnji list dozvolio rušenje vlastitog ugleda sa senzacionalističkim naslovom teksta koji ne sadrži ništa što bi se smatralo senzacijom, pa čak ni običnom viješću, osim što je pisan krajnje senzacionalistički. Zanimljivo je da se iz pera novinara koji bi trebao njegovati rock and roll i njegove fundamentalne vrijednosti, barem sudeći po višegodišnjem angažmanu Čulića na festivalu INmusic, najviše napada Exitova misija jačanja regionalne suradnje i normalizacije odnosa?! U tekstu se čak ide toliko daleko da se doslovce ismijava tribina posvećena regionalnoj toleranciji i suradnji na kojoj su zajedno govorili Bajaga i Mile Kekin, žive legende regionalne scene?!

Što je pravi motiv autora da se bavi propagandom umjesto novinarstvom, neka javnost sama presudi iz sljedećih argumenata.

Autor se iščuđava podrškom koju je EXIT stekao poslije gotovo dva desetljeća u samom vrhu svjetske glazbene scene uz čak tri titule za najbolji europski festival, uz nebrojena priznanja najvećih svjetskih medija! Pritom je ta podrška zapravo ispod 20 posto troškova festivala, a čak i Zoran Marić, čelni čovjek festivala INmusic, na kojemu je autor teksta angažiran dugi niz godina, u intervjuu otprije samo nekoliko dana tvrdi da je “europski standard podrške festivalima oko 30 posto”. Naravno, ako su uspješni kao Sziget, Ultra ili baš EXIT.

Tako Ultra Europe od Hrvatske turističke zajednice i drugih državnih tijela sasvim opravdano dobiva sredstva u iznosu bliskom ukupnom davanju novosadskih, vojvođanskih i srpskih državnih tijela za EXIT, dok Sziget od mađarske vlade dobiva i duplo više novca. I to nije nikakva senzacija, već sasvim normalna stvar, jer sva tri festivala, na svaku uloženu kunu, forintu ili dinar, turističkim privredama vlastite zemlje vrate najmanje dvadeseterostruko više od plaćenog poreza i direktne koristi domaćoj ekonomiji.

Autor teksta u naslovu magazinskog dodatka iznosi besmislenu tvrdnju da je “EXIT postao Vučićevo oruđe ekspanzije na Balkan”?! Misli li to autor da je neki tamo zakulisni cilj jačanje hrvatskog turizma organizacija jedinog velikog glazbenog događaja na Jadranu u predsezoni koji je u prethodnih godinama posjetilo više od 100 tisuća ljudi iz Italije, Austrije, Velike Britanije, Nizozemske, Slovenije, Mađarske, ali i Hrvatske, Srbije i cijele regije?! Isti onaj EXIT koji u Srbiji uz kartu za EXIT doslovce nudi besplatnu ulaznicu za Sea Star festival samo da bi ih ohrabrio da odu do Hrvatskog primorja, upoznaju se sa svojom generacijom iz svih dijelova regije, a svoj novac ostave tamošnjim hotelijerima?!

Ili kakav se to strogo povjerljivi zavjerenički plan krije u činjenici što je tim Exita tijekom ožujka i travnja u prethodne dvije godine u Istarskoj županiji ostvario čak 75.000 noćenja britanskih studenata, time što je svoje britanske partnere iz Španjolske preusmjerio na Hrvatsko primorje i za njih u Fažani organizirao studentske igre i muzički festival? Doprinos Exita hrvatskom turizmu za tri godine iznosi više od 150 milijuna kuna, a promotivni aspekt još je značajniji.

Dalje, da je autor teksta zaista kontaktirao EXIT, što nalaže novinarska etika, saznao bi da nije nikakav tajni plan regionalnog širenja nastao 2016. godine, kako autor tvrdi, nego da je Dušan Kovačević još 2009. godine na prestižnoj Londonskoj školi ekonomije i političkih znanosti (LSE) predao i obranio master rad pod naslovom “Dostizanje mira i stabilnosti u konfliktnim područjima - Organizacijski model za razvoj turizma na Zapadnom Balkanu”. U radu se navodi upravo da su kreativne industrije i turizam glavna šansa za zajednički ekonomski razvoj cijele regije te da je jačanje turizma najbolji način da se na ovim prostorima uspostavi stalan mir i stabilnost i prekinu neprestani ciklusi ratova koji su čak tri puta u prošlom stoljeću ostavljali svoj krvav trag.

I ne samo to, već godinu kasnije, Dušan svoj rad provodi u praksu, pokrenuvši zajedno s klubom Papaya sa Zrća regionalni projekt Get Exited, koji je podrazumijevao zajedničku regionalnu turističku turu od Zrća, preko Novog Sada do Budve. Ovaj projekt je kasnije dobio i podršku Europske komisije i bio izabran među pet nagrađenih projekata od više stotina sličnih projekata pristiglih na natječaj iz cijele Europe. Također, prije “famozne” 2016. o kojoj Čulić govori kao startu “zavjereničkog plana”, Exitov tim je već bio pokrenuo dva regionalna festivala, u Crnoj Gori 2014. i Rumunjskoj 2015., a s Općinom Budva 2015. potpisan je 10-godišnji ugovor koji je bio model i argument za potpisivanje trogodišnjeg ugovora za Exit godinu dana kasnije.

Bilo kako bilo, ovogodišnji će Exit po gotovo svim parametrima nadmašiti sva prethodna izdanja u dva desetljeća povijesti najvećeg festivala na ovim prostorima. Jedan od rekorda bit će i broj posjetitelja iz zemalja nekadašnje Jugoslavije, koji su se upravo na Exitu prvi put masovno okupili poslije sukoba iz devedesetih godina prošlog stoljeća. U vrijeme kada su učestali pokušaji da se diskreditira svaka društvena aktivnost na polju suradnje i uspostave normalnog suživota u regiji, mladi sa svih strana odgovorit će na ovaj i druge slične pokušaje u svom stilu - konkretnim akcijama.

Tako će ove godine na Exit doći rekordnih 5000 gostiju iz Hrvatske, kako u publici, tako i na brojnim pozornicama novosadskog festivala koji je i dosad ugostio brojne hrvatske umjetnike kao što su Josipa Lisac, Hladno pivo, Darko Rundek, Pips, Chips & Videoclips, Damir Urban, Massimo, Lollobrigida i stotine drugih. Ove godine nije ništa drukčije pa su tu Vojko V, Svemirko, ABOP, Kuku$, High5 i brojni drugi izvođači iz Hrvatske koji će svirati pred publikom iz više od 90 zemalja svijeta na Petrovaradinskoj tvrđavi.

Kolosalno zdanje iz 18. stoljeća postalo je planetarno slavno zajedno s festivalom, a od ove godine nosit će i neformalno ime “Tvrđava mira”, zahvaljujući umjetničkoj instalaciji čuvene Yoko Ono koja je s Exitom, kao jedinim velikim festivalom nastalim iz društvenog aktivizma, uspostavila suradnju iz obostrane želje da udruže snage na globalnim mirovnim projektima.

Zato neka Čulić ismijava širenje ljubavi koliko god hoće, a mi ćemo nastaviti još snažnije s aktivnostima u tom pravcu, jer u našim redovima se nalaze dobri ljudi svih generacija, iz svih dijelova regije, koji su dovoljno pametni da ne dozvole da ih novinari i mediji na svim stranama ponovo zavade i pozovu u nove sukobe. Ne, nova generacija će radije umjesto puške odabrati piće na nekom od regionalnih festivala, to je nešto za što živimo i u čemu nas nikakvi pritisci, prijetnje i novinarski spinovi neće zaustaviti!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 13:58