Rad Kristine Restović, splitske umjetnice u četrdesetim godinama, pratim već neko vrijeme i dosadašnji su mi ciklusi uvijek izgledali pomalo nedorečeno. Primjerice, slike raznih robota koje je pokazala u Galeriji Greta, a kojima se kao temom i sa sličnom tezom već - kvalitetnije - bavio Robert Šimrak.
Novi radovi objedinjeni pod nazivom “Turisti”, a izloženi do 30. lipnja u Galeriji Dulčić Masle Pulitika u sklopu Umjetničke galerije Dubrovnik, njezin su dosad najzaokruženiji i najbolji ciklus. Prije svega, zanimljiva je tehnika kojom radi: ona, naime, snima fotografije koje zrcalno otiskuje na cinčanu ploču, služeći se zatim klasičnim tehnikama bakropisa i suhe igle.
Na poneke intervenira i akvarelom, a svi su radovi na papiru Fabriano, što je u ovakvim tehnikama izuzetno bitno. Osim što time pokazuje zavidno tehničko umijeće, a često se čuju prigovori da umjetnici imaju sve manje smisla za klasične tehnike koje zahtijevaju strpljenje, autorica tako postiže i jedan dodatni, mrljasti efekt.
Na umjetnike, željeli oni to ili ne, utječu profesori koji su ih formirali - Kristina Restović studirala je u Firenci, magistrirala u Ljubljani, i njezin se rukopis i na tom tragu razlikuje od ostatka scene. Kada pogledate “njezine” turiste, a većinom je riječ o okupljenoj masi, mnoštvu koje se kreće zajedno, nije teško zamisliti da je ova izložba, čija je kustosica Rozana Vojvoda, tempirana na kraj proljeća i početak ljeta kao uvod u sezonu koja očekuje Dubrovnik. Masovni prizori poput onih na grafikama brzo će postati svakodnevica ako već i nisu.
Kristina Restović, koja se ovim ciklusom bavi posljednjih nekoliko godina, turiste snima na Hvaru i u Splitu. Ima, naime, jedno posebno mjesto kod katedrale Sv. Duje gdje često boravi i bilježi prizore, proučavajući pritom, a za potrebe svoje umjetnosti, načine na koji se turisti gibaju, kakve formacije među sobom najčešće stvaraju. Zbog specifične tehnike kojom se služi ova umjetnica površina radova koje izlaže potpuno je očišćena od bilo čega suvišnog pa pratimo isključivo kretanje turista na jednobojnoj, najčešće bijeloj površini koja ni po čemu ne odaje gdje su oni.
Zapravo, ti turisti dopuštaju nam da se koncentriramo jedino na dinamiku njihova kretanja. Iako su protagonisti većinom ljudi, na grafici “Bon voyage” vidjet ćemo prtljagu na hrpi, dječja kolica, invalidska kolica, dok su ljudi su pokazani kroz tragove. Treba pritom reći da to nije kritika masovnog turizma u njezinu radu, barem se ne čini tako, nego konstatacija. Ima tu i mnogo humora, pa i simpatije, posebno za one pojedince koji su se odvojili od svoje skupine.
Na istom tragu turista, no posve drugačiji, a također pokazan na ovoj izložbi, nadrealne su grafike na kojima su splitski turisti prikazani na Mjesecu. Naime, ova umjetnica prizore turista kolažira s NASA-inim snimkama te radi neobične grafike za koje kustosica izložbe s pravom kaže kako imaju atmosferu blisku starinskim SF prizorima. Posebna su tema prazne ležaljke koje ostanu prazne pokraj mora.
Sve u svemu, zanimljiv umjetnički uvod u nadolazeću turističku sezonu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....