Izumire li PC kao igraća platforma?

Izumire li PC kao igraća platforma?

Svi znamo kako smo prisiljeni u zadnjih nekoliko godina gledati sve veći i veći broj igara koje su ekskluzivne za konzole po izlasku, a velik broj njih nikad ni ne dobije PC verziju. Kako se čini ta praksa će se u budućnosti samo povećavati. Ponukan katastrofalnim portom kojeg smo imali prilike igrati sa novim NFS: Rivalsom odlučio sam pogledati malo kako se PC srozao od primarne igraće platforme do današnjih niskih grana.

Prije svega, pogled unatrag…

playstation-1
Izumire li PC kao igraća platforma?

Nema smisla vraćati se u doba Ataria i Spectruma, no počnimo sa modernim dobom konzola. 1994. kada se pojavio originalni PlayStation bio je i hardverski i softverski znatno slabiji od PC-a, isto kao i njegovi tadašnji konkurenti Nintendo 64 i Sega Saturn. Naravno bilo je ekskluziva poput Crash Bandicoota ili Final Fantasya, zbog kojih je i potukao konzolašku konkurenciju, no uz pokretanje PS franšize jedino za što ga se može kreditirati je ustaljivanje igranja putem kontrolera, umjesto sa tipkovnicom i mišem, te praktično “ubijanje” cartridge igara u svrhu CD-a, što je možda i najbitniji razlog Sonyevog ogromnog uspijeha.

konzole-sesta-generacija
Izumire li PC kao igraća platforma?

Sa šestom generacijom konzola je počeo pravi rat konzola. Sony je, zbog velikog iskustva na području uspio izdati PS 2 u ožujku 2000. dok su konkurenti iz Microsofta i Nintenda Xbox i GameCube počeli prodavati tek u studenom 2001. Logično je da je Sony bez problema dobio “rat šeste generacije”. Iako se nastavila tradicija sa ponekom ekskluzivom koju nismo imali prilike igrati na PC-u i dalje se većina igara izdavala s njim na umu, a neka poznata imena su se i prvi puta pojavila na računalu (kao npr. PES).

konzole-sedma-generacija
Izumire li PC kao igraća platforma?

U sedmoj generaciji konzola se PC po prvi puta u svojoj dugoj povijesti doveo u položaj podređenog. Iako hardverski i dalje superiorniji neki žanrovi su se u potpunosti prebacili isključivo na konzole. Računalo postaje sve manje zanimljivo developerima, a jaz se sve više povećava kako konzole stare.

Kratki pregled kroz zadnjih 20-ak godina igraće povijesti nam prikazuje jasan trend u kojem PC nesumnjivo izvlači deblji kraj. Razlozi roga su jednostavni. Konzole su znatno jeftinije od high-end računala, te se cijeli svoj vijek hardverski ne moraju nadograđivati, dok to za PC nije slučaj, dok su igre svega 10-20% skuplje. Programiranje je jednostavnije jer je manje faktora u igri, svako računalo je drugačije dok je svaka konzola ista, tako da nema potrebe gubiti vrijeme na dodatna programiranja ovisno o mogućnostima pojedinog PC-a. Zbog velike konkurentnosti u svijetu konzola, svaka će imati neku ekskluzivu koje druge neće, a PC ekskluzive su stvar daleke, daleke prošlosti.

Gotovo svaka EA Sports igra, izuzev FIFA-e, ne izlazi više za PC, akcijske avanture poput Red Dead Redemptiona ili GTA V, pa čak i kultne Castelvanie nismo, a vjerojatno i nećemo igrati na računalu, a niti jedna od njih nije direktno vezana za jednu konzolu (kao God of War za kojeg je logično da izlazi samo za Sony). Čak je i FPS žanr, uz RTS možda i najsvojstveniji za igranje na tipkovnici i mišu, prešao na konzole, doduše sa igrama vezanim za specifičnu konzolu poput HALO-a (iako su prva 2 bila na PC-u, što također pokazuje usmjerenje Microsofta prema igrama) ili Killzonea, ali već je razvikani Destiny (koji izgleda fantastično) upitan za PC.

Činjenica da je i Bethesda, koja već dva desetljeća radi igre za računalo koje (u zadnjih par naslova) zatim porta na konzole, pomalo okrenula leđa matičnoj platformi pokazuje koliko je stanje alarmantno. Skyrim je u svojoj originalnoj 1.0 verziji bio očigledan port gdje se točno vidjelo koji su prioriteti developerima. Slično gledamo i sa igrama poput novog Tomb Raidera, RAGE-a, ili već spomenutog NFS-a, koji dobivaju port, no naravno sa varirajućim dozama uspješnosti.

Očigledno je računalo postalo primarno tržište za razne MOBA, MMO i freemium igre, koje se igraju u kraćim intervalima jer ljudi sve češće uopće nemaju “gaming PC” već imaju laptop za posao na kojem im treba minimalna razonoda, ako je uopće potrebna. Unatoč tome da velik broj igrača još uvijek koristi računalo primarno za igranje imam osjećaj da ćemo biti zanemarivani sve više i više. Samo pogledajte situaciju sa ograničeni FPS-om, prilagođenim za konzole, koja bi mogla postati ustaljena praksa. Nije uvijek sve tako crno i vjerujem da ćemo imati prilike igrati barem većinu kvalitetnih naslova, no nije bitno samo igranje loše kopije igre, već istu treba prilagoditi platformi na kojoj se igra. Ukoliko se ta praksa ne bude provodila (a neki developeri ju odlično provode) ljudi će se sve više okretati konzolama, a igranje na PC-u će postati prošlost kao igre na cartrigeima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 09:29