INTERVJU

Nenad Hadžihajdić: Aplikacije za chat tijekom gejmanja potiču stvaranje prijateljstava, ali imaju i negativnu stranu

Nenad Hadžihajdić, gejmer najveće regionalne esport lige A1 Adria League, poznatiji kao PvtMole

‘Od samog početka potičem međusobno poštivanje ekipe koja me prati, a od sebe i drugih očekujem sportsko ponašanje‘, rekao je Hadžihajdić

U počecima gejmanja, tamo negdje u devedesetima, ljubitelji videoigara morali su se nalaziti u istoj sobi ako bi se poželjeli nadmetati u multiplayer igrama. No, dani kada ste morali dijeliti kauč s nekime da biste razgovarali dok igrate odavno su prošli. Usporednim razvitkom interneta, gejming i IT industrije, u fokus je došla daljinska komunikacija, prvo preko in-game tekstualnog chata, a onda i preko posebnih aplikacija koje podržavaju glasovni te video chat.

Stalna komunikacija među igračima ključna je jer doprinosi učinkovitosti u igri, posebice u igrama u kojima je važan timski rad. Glas u tim situacijama umanjuje potrebu za tipkanjem, dopuštajući objema rukama da ostanu na tipkovnici/mišu i bolje zadržavaju igrače u neposrednom iskustvu igre.

Društvene veze

Neke od najpopularnijih aplikacija za komunikaciju, poput Discorda, svakodnevno koristi Nenad Hadžihajdić, gejmer najveće regionalne esport lige A1 Adria League. One omogućuju komunikaciju putem teksta, glasa i videa u stvarnom vremenu te pružaju razne mogućnosti za stvaranje privatnih ili javnih grupa. Osim toga, unose i ljudskost u iskustvo igranja te pomažu u stvaranju društvenih veza koje nisu ograničene samo na igru.

- Mnogi gejmeri razvijaju prijateljstva tijekom igranja i koriste komunikacijske alate za druženje i razgovor o raznim temama izvan igara. Kasnije su to zajednička druženja, roštilji ili neke druge aktivnosti - kaže Hadžihajdić.

image
Stefan Djakovic/

Međutim, korištenje aplikacija za chat tijekom gejmanja ima i ne tako ugodnu stranu - cyberbullying, odnosno elektroničko nasilje. Ono može uključivati vrijeđanje, prijetnje, seksualno uznemiravanje ili neprikladne komentare. Zato je važno tijekom igre i chata, napominje Hadžihajdić, poštivati određena pravila.

- Od samog početka potičem međusobno poštivanje ekipe koja me prati, a od sebe i drugih očekujem sportsko ponašanje, ne spamanje, poštivanje pravila igre, nultu toleranciju na nasilje i prijetnje te pomaganje novim igračima. Ako neka osoba krši pravila i pokazuje nepoštovanje, prijavljujem je ili blokiram - istaknuo je Hadžihajdić.

Odgovorno gejmanje

Iako je prosječna dob gejmera oko 35 godina, u Hrvatskoj rapidno raste broj igrača mlađih od 18. Upravo su oni najizloženiji opasnostima u online okruženju.

- Najraširenija prijetnja je hakiranje, u koje spada phishing, keyloggers ili korištenje ukradenih lozinki kako bi se došlo do osobnih informacija ili financijskih podataka korisnika. Osim toga, mlađe skupine gejmera stalno vrebaju online predatori u svrhu seksualnog zlostavljanja djece u online okruženju. Zato je izrazito važno ne vjerovati svemu što vidimo na internetu - kazao je Ivan Ćaleta iz Centra za sigurniji internet (CSI).

image

Ivan Ćaleta iz Centra za sigurniji internet (CSI)

Elektroničko nasilje neprestano se razvija s napretkom tehnologije pa zahtijeva stalnu prilagodbu zaštitnih mjera kako bi se svi korisnici interneta osjećali što je sigurnije moguće. Na putu prema ostvarenju ovog cilja zalaže se i A1 Hrvatska, koji je u suradnji s Centrom za sigurniji internet osmislio platformu #BoljiOnline, kojom se potiče odgovorno gejmanje. Iz tog je razloga A1 Adria League, čije će se finale održati od 9. do 12. studenoga u sklopu sajma Reboot InfoGamer 2023 powered by A1, nametnula pravilo nulte tolerancije govora mržnje i toksičnog ponašanja.

- Platforme poput #BoljiOnline naglašavaju važnost prevencije nasilja, osnažuju ranjive skupine, podižu svijest o doživljavanju nasilja u digitalnom okruženju te stvaraju digitalno odgovorno stanovništvo koje je sposobno stvarati sustave podrške za sve osobe koje doživljavaju nasilje u online prostoru. Osim toga, u sklopu projekta potičemo i ravnotežu između igre i stvarnog života, odnosno razumnu potrošnju vremena pred ekranom - zaključio je Ćaleta.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i A1 Hrvatska

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 10:20