Trebalo je to biti još jedno poslovno putovanje. Damir Đurović ih u godini odradi pedesetak. I tako već 22 godine. Ovaj je put destinacija bila njemački grad Köln. Tamo je trebao boraviti tjedan dana i održati stotinjak sastanaka, što formalnih, što neformalnih. Đurović je u Njemačku doputovao nakon poslovne manje turneje po Sjevernoj Americi, gdje je boravio u američkom gradu Chicagu te kanadskim gradovima Edmontonu i Calgaryju.
"Od tamo sam došao u Zagreb, doslovno samo se presvući, i odmah odletio za (Köln). Ni sam ne znam koliko sam aviona promijenio, mislim osam", govori Đurović za Jutarnji i dodaje da je spomenuti tempo za njega uobičajen.
"Posljednjih nekoliko godina zna se dogoditi da više od pola godine provedem na putu. Nemjerljive su to količine letova, hotelskih soba, vožnji taksijem te poslovnih ručkova, večera i kava." Premda je put u Köln trebao, prema svemu sudeći, biti samo još jedan u nizu, ispalo je potpuno suprotno. Damir Đurović, 39-godišnji suosnivač i direktor tvrtke Reboot, organizatora zagrebačkog sajma videoigara Reboot InfoGamer, konferencija posvećenih industriji videoigara Reboot Develop Blue i Reboot Develop Red te izdavača časopisa za videoigre Reboot, te konzultant u industriji videoigara, 18. kolovoza ove godine na stručnoj konferenciji posvećenoj videoigrama Devcom u njemačkom gradu Kölnu dobio je nagradu Devcom Hero (hrv. "heroj") za svoj doprinos europskoj industriji videoigara "iza scene".
Nagradu je dobio za, kako su mu rekli, "životna postignuća unutar industrije videoigara, za doprinos promociji europske industrije na svjetskoj razini, spajanje interesnih strana unutar industrije videoigara na nivou cijelog svijeta te promociju industrije videoigara izvan okvira same industrije".
"Nisam znao da ću dobiti nagradu, nisam imao pojma. Tjedan dana prije dodjele počeli su me gnjaviti da dođem. Četvero-petero različitih ljudi me je zvalo, smišljali su kojekakve razloge da dođem. Namamili su me da dođem", priča Đurović. "Što je najgore, taj dan sam bio jako umoran i htio sam to popodne odspavati i skoro sam prespavao dodjelu". Đuro, kako ga zove većina prijatelja i poznanika, k tome još ni ne voli dodjele nagrada.
'Svi su se okretali prema meni...'
"Nisu mi najdraže i kad god mogu, preskočim ih". Samu dodjelu opisao je kao vrlo čudno iskustvo. "Kad smo došli u dvoranu u kojoj su se nagrade trebale dodijeliti, odmah su me usmjerili ka VIP stolovima. Mislio sam si: 'Baš super, jako sam bitan'", šali se. "Onda se na pozornicu popeo Tobias Kopka, kreativni direktor Ludiciousa, eminentne švicarske konferencije o videoigrama, ali i suradnik Reboota. Dodjelu je otvorio sa šalom da ne može vjerovati da ovu nagradu, koja se u njemačkoj prvi put dodjeljuje, dobiva netko tko nije Nijemac. Nastavlja on tako i ja najednom čujem da izgovara riječ Reboot. To mi je bilo malo čudno. Najednom su se svi počeli okretati prema meni. Onda je pročitao moje ime…" Trebalo mu je, kaže, minuta da se sabere. "Prvo sam šutio. Jako mi je drago bilo. Poslije toga sam se popeo na pozornicu i razgaljen zahvalio svima, ali i istaknuo da ni nagrade, ni mene, ni Rebootovih postignuća ne bi bilo bez mog tima", govori Đurović i dodaje da vijest o nagradi nije objavio nigdje osim na Facebooku. "A onda su počele stizati poruke i lajkovi. Nikad mi nijedna objava nije imala toliko lajkova. Obitelj je bila ushićena, jako entuzijastična. Roditelji su se tom prilikom prisjetili kako su mi kao djetetu otimali kablove ne bi li mi skratili igranje na računalu", napominje.
Nagrada Hero, ili kako piše na internetskoj stranici Devcoma, "prva europska nagrada za osobu/e godine" ove se godine dodjeljivala prvi put, a nagradu su osim Đurovića dobili i Philomena Schwab, suosnivačica studija za razvoj videoigara Stray Fawn i predsjednica švicarske Udruge proizvođača videoigara, Jo Twist, direktorica britanskog udruženja tvrtki na tržištu igara i interaktivne zabave UKIE, zatim Celia Hodent, konzultantica za korisničko iskustvo u industriji videoigara te Graeme Struthers, suosnivač američkog izdavača videoigara Devolver Digital i veteran industrije videoigara koji u njoj djeluje 30 godina. Konferencija Devcom, inače službeni dio najvećeg europskog sajma videoigara i srodnih industrija Gamescom (ove su ga godine posjetile 373 tisuće osoba, op.a.), održava se od 2017. godine, a namjena joj je da kroz predavanja, prezentacije i panel rasprave djelatnicima u industriji videoigara pruži nova znanja o dizajnu videoigara, dizajnu pripovijedanja u videoigrama, programiranju i tehnologiji izrade videoigara, glazbi i zvuku, umjetnosti i vizualima, produkciji i upravljanju zaposlenicima, vodstvu u poslovanju te vođenju tvrtki i marketingu. Na ovogodišnjoj konferenciji sudjelovalo je više od 140 govornika, odnosno stručnjaka, a posjetilo ju je više od 3000 osoba iz 75 različitih svjetskih zemalja. Rebootova konferencija Reboot Develop Blue partner je konferencije Devcom i obratno, Devcom je partner Reboot Develop Blue.
It was an amazing first edition of the devcom Heroes award Thank you very much!
— devcom (@Devcom_conf) August 18, 2019
And now... see you at the sunset party on the Piazza
-KC pic.twitter.com/VGcp2AWmPn
"Budući da je naša konferencija jedna od najvećih u svijetu, surađujemo praktički sa svima jer oni žele surađivati s nama. Međusobno se promoviramo i ostvarujemo opću poslovnu suradnju", pojašnjava Đurović.
Đurovićeva priča s videoigrama, koja je kulminirala nagradom u Kölnu, započela je u ranom djetinjstvu, kad je kao četverogodišnjak kod obiteljskih prijatelja sjeo za računalo za igranje videoigara ZX Spectrum. "Najsretniji sam bio kad bismo išli kod njih jer je to značilo da ću moći igrati videoigre", prisjeća se Đurović. "Videoigre su mi pružale priliku da istražujem druge svjetove. Ništa od stvari koje sam mogao raditi u stvarnom svijetu nikada nisam volio raditi u igrama. Pucanje i drugi oblici sukoba nikada mi nisu bili napeti. Ja bih se u igrama uvijek prvo šetao prostorom i istraživao. Primjerice, fantasy igre su me privlačile jer sam se mogao družiti s drugim rasama i neobičnim bićima."
Od trenutka kad je kod prijatelja zaigrao ZX Spectrum videoigre nikada nisu izašle iz Đurovićevog svijeta. Hobi igranja Đurović je u srednjoj školi pretvorio u karijeru. Kao učenik trećeg razreda X. gimnazije "Ivan Supek" Đurović je počeo raditi kao novinar časopisa Hacker, tada najvećeg regionalnog časopisa za videoigre. "Počeo sam s pisanjem vijesti i najava pa sam unutar godinu dana postao urednik vijesti. Nakon tri godine postao sam glavni urednik Hackera (Hacker je za vrijeme Đurovićevog angažmana u tvrtki kupio tadašnji Europapress Holding, danas Hanza Media, op.a.) i na tom sam mjestu proveo tri i pol godine. "Zabavno mi je bilo raditi u medijima jer su se tamo spojile moje dvije ljubavi - mediji i industrija videoigara. Upravo sam za vrijeme rada u medijima počeo graditi svoju mrežu poznanstava i to se kasnije pokazalo ključnim za moju karijeru u videoigrama", kaže Đurović.
Đurović se nakon Hackera u medijima zadržao još šest godina, tijekom kojih je bio izvršni urednik časopisa Gameplay i Next Level. Nakon toga je krenulo otvaranje Reboota i poslovno osamostaljivanje. "Odlučili smo da se nećemo baviti samo medijima, nego da ćemo se okušati i u drugim djelatnostima. Tada je rođena ideja za organizacijom sajma Reboot InfoGamer", dodaje. Zajednički nazivnik svih dosadašnjih pothvata Rebootovog tima je da uspijevaju unatoč skepsi okoline te da višestruko premašuju očekivanja. Nigdje to nije očitije nego na sajmu Reboot InfoGamer, koji će se ove godine osmi put održati u prostorima Zagrebačkog velesajma, te konferenciji za videoigre Reboot Develop Blue, koja je u travnju ove godine doživjela svoje šesto izdanje (konferencija se u tih šest godina održala na lokacijama u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku, a posljednje se tri godine održava u Dubrovniku, op.a.).
Od malog štanda do velikog sajma
Sajam koji posjetitelji danas poznaju kao InfoGamer debitirao je davne 1997. godine kao kutak tadašnjeg Info sajma u organizaciji nekadašnjeg izdavača Algoritma. Kao član uredništva časopisa o videoigrama Hacker, Đurović je bio dio tima koji je taj kutak popunio sadržajima. "Iz današnje perspektive, to je bilo jako skromno. Mislim da smo imali sveukupno tisuću kvadrata prostora", kaže Đurović. No, Info sajam kao takav nije izdržao tijekom narednih godina. Druga šansa za Đurovića i njegov tim stigla je 2011. godine, kad je uprava Zagrebačkog velesajma poželjela oživjeti Info sajam te u njega ukomponirati videoigre. Ekipa iz Reboota je pristala i te je godine na ne puno više od 400 kvadratnih metara organizirala sajam koji se smatra prvim izdanjem sajma Reboot InfoGamer.
"Dvoranu 7 Velesajma napunili smo sadržajem zahvaljujući poznanstvima koje smo tijekom godina stekli. PlayStation je bio tamo, Samsung također, ekipa iz Retro Gaminga, UVI eSports organizirao je nekoliko turnira u natjecateljskom igranju videoigara i to je bilo to", objašnjava Đurović te dodaje da su događaj organizirali o vlastitom trošku i da ni ne zna koliko su posjetitelja imali jer nisu naplaćivali ulaznice. Info sajam, nažalost, ni ovaj put nije opstao. Ekipa iz Reboota, međutim, nastavila je gurati dalje jer su im posjetitelji Velesajma te godine dali do znanja da postoji potražnja za sadržajima iz domene videoigara. Đurović i njegov tim već su iduće godine nastavili s organizacijom sajma, koji je nakon toga samo rastao i rastao.
"Kad smo kretali svi su nam se smijali i govorili da nema šanse da će se u Hrvatskoj napraviti išta veće od jedne male dvorane. Sedam godina kasnije mi sadržajima popunjavamo osam hala. Mislim da to za hrvatsku, ali i regionalnu industriju videoigara znači iznimno puno", dodaje Đurović. Reboot InfoGamer ove će se godine od 12. do 17 studenoga prostrti na čak 21 tisuću kvadratnih metara, a procjenjuje se da će ga posjetiti više od 85 tisuća posjetitelja iz cijele regije, a i šire. Na sajmu će svoja dobra izložiti više od 250 izlagača, a posjetitelji će na više od 900 igraćih jedinica moći uživati u naslovima najvećih svjetskih izdavača videoigara kao što su, između ostalih, PlayStation i Ubisoft. "Reboot InfoGamer u svom je sedmom izdanju postao jedan od deset najvećih sajmova posvećenih videoigrama na cijelom svijetu", kaže Đurović. Slično je bilo i s konferencijom Reboot Develop Blue (prethodno se zvala Reboot Develop, no ove je godine preimenovana zbog širenja, op. a.). Inicijalna ideja Rebootovaca o organizaciji konferencije specijalizirane za videoigre u Hrvatskoj dočekana je u najmanju ruku sa skepsom, da ne upotrijebimo neki grublji izraz. "Nekoliko ljudi koje smo poznavali i koji su se time bavili bili su skeptični. Njima je to bio smiješan projekt. Rekli su nam da nećemo okupiti više od 20 do 30 ljudi te da nema smisla to raditi. Vjerovali su da ne postoji toliko ljudi koji to rade, mislili su da 'samo oni to rade' i da je 'nemoguće da postoji još netko u regiji tko to radi'. Kao, ne samo da je nemoguće, nego se baš njima dogodilo da su uspjeli, a drugi, eto, nisu. Rekli su mi: 'Mi se mučimo da opstanemo, tko je dovoljno lud da se isto toliko muči?'. Najskeptičniji su bili oni najveći", objašnjava Đurović.
Ove teške riječi Rebootovce nisu obeshrabrile i prvi Reboot Develop organiziran je 2013. godine u zagrebačkom hotelu Double Tree by Hilton. Na konferenciju je došlo oko 250 ljudi, a 20 predavača iz cijelog svijeta s okupljenima je podijelilo znanja koja su stekli tijekom višegodišnjeg rada na videoigrama. "Događaj smo smjestili u hotel visoke razine, odmah smo uključili gastro komponentu, a predavači koje smo pozvali bili su eminentni stručnjaci", objašnjava Đurović i dodaje da je konferencija doživjela uspjeh. Kako bi se omogućila međunarodna ekspanzija konferencije donesena je odluka da se konferencija iz Zagreba premjesti na hrvatsku obalu. Prvi Reboot Develop na obali održan je u Dubrovniku i konferencija upravo taj grad danas zove svojim domom. Uz međunarodnu ekspanziju, Reboot Develop tijekom godina doživio je i sadržajnu ekspanziju u smislu posebnog prostora gdje nezavisni studiji za razvoj videoigara posjetiteljima mogu pokazati svoje igre i mogućnosti da svoje igre prezentiraju potencijalnim investitorima i distributerima.
Zahvaljujući svim tim sadržajima, broj posjetitelja Reboot Develop konferencije dosegnuo je brojku od 2100 iz više od tisuću tvrtki i iz više od 30 različitih zemalja svijeta. Nagrada Devcom Hero dođe kao lijep poticaj uoči premijernog izdanja konferencije o videoigrama i njima pratećoj industriji Reboot Develop Red, najambicioznijeg pothvata Rebootovog tima. "Reboot Develop Red radimo s njemačkim partnerima i održat će se u srcu (kanadske savezne države) Alberte, u nacionalnom parku Banff. Hotel u kojem će se održati konferencija može primiti 2500 ljudi, a sama konferencija bit će slična onoj 'plavoj', odnosno dubrovačkoj", pojašnjava Đurović. "Bit će to luksuzna konferencija na kojoj će se moći čuti i o nezavisnoj produkciji i o najskupljim naslovima. Naime, u kanadskoj industriji videoigara radi oko 26 tisuća ljudi. Gotovo svi najveći svjetski studiji za razvoj videoigara tamo imaju svoje podružnice, od Ubisofta do Electronic Artsa. Najviše ih je locirano u Montrealu i Vancouveru, a Alberta je odmah iza njih. U nekima od tih studija radi i po četiri tisuće ljudi". Đurović kaže da se Kanada nametnula kao odlična lokacija za konferenciju jer je blizu Sjedinjenih Američkih Država, globalnog vođe u industriji videoigara.
"Oni takvih događaja nemaju, a predavače ćemo birati prema vrlo strogim kriterijima. Dapače, neke smo morali i odbiti jer se koncepcijski nisu uklapali u ono što događajem želimo postići", dodao je. Povezanost "crvenog" i "plavog" Reboot Developa omogućit će i povezivanje hrvatskih studija za razvoj videoigara s onima iz Kanade. Đurović je na to osobito ponosan. "Unakrsno će se promovirati i mislimo da će i jedni i drugi profitirati od te povezanosti. Unatoč tome što je kanadska industrija razvijena i moderna, dosta je slabo izložena drugim industrijama iz ostatka svijeta. Super su razvijeni, ali nedovoljno promovirani", rekao je čelni čovjek Reboota. Unatoč svim tim postignućima i nagradi za životni doprinos u 39. godini, Đurović sebe ne želi staviti u prvi plan. "Ja volim napraviti nešto fenomenalno, a ne da sam ja fenomenalan", pojašnjava. "Mislim da sam od drugih u branši drukčiji po tome što sam ambiciozan, možda čak i luđački, a i po tome što inzistiram na besprijekornosti. Takav način rada podrazumijeva 16-satne radne dane i vikende. Sve to dolazi sa silnom žrtvom, što vremena, što novca. Obitelj zna patiti zbog toga, prijatelji također. Danas su gotovo svi moji prijatelji osobe koje rade u industriji videoigara. Nagrada stoga dođe kao službena potvrda da sve što radim ima smisla, da ta žrtva ima smisla."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....