JUTARNJI TESTIRA

U ruke smo uzeli spektakularni novi PlayStation 5 Pro: Dočekan je na nož, ali osjetili smo moć, a evo i cijene, nije mala

Novinar Jutarnjeg Damjan Raknić testira novu konzolu

 Marko Todorov/Cropix
Sony je zapravo pokazao da glavnom strujom industrije videoigara trenutno vladaju cinizam i bezidejnost

PlayStation 5 Pro napravljen je kako bi se dizajnerima videoigara omogućilo da prave oštre, detaljne i stabilne slike koje se osvježavaju 60 puta u sekundi te koje brže i bolje reagiraju na igračeve komande, ustvrdio je u rujnu tijekom predstavljanja Sonyjeve najnovije igraće konzole Mark Cerny, glavni arhitekt konzole PlayStation 5 (PS5), a prema svemu sudeći i njezine "Pro" inačice. Cerny je tada rekao i da su mu dizajneri rekli da PS5 nije dovoljno snažan te da zato igrači tijekom igranja moraju birati hoće li gledati nestabilnije, ali oštrije i detaljnije slike koje se osvježavaju 30 puta u sekundi ("Fidelity Mode") ili stabilnije slike s manje detalja koje se osvježavaju 60 puta u sekundi ("Performance Mode"). Cerny je dodao da taj izbor može biti težak, ali je odmah nakon toga rekao da otprilike tri četvrtine igrača biraju stabilniju sliku s manje detalja koja se osvježava 60 puta u sekundi. Možda izbor ipak i nije bio toliko težak.

"PlayStation 5 Pro želi ukloniti potrebu za donošenjem te odluke ili barem smanjiti razliku između ta dva načina rada. Želimo igračima dati sliku koju dizajneri žele realizirati i visoke brojeve sličica u sekundi koje igrači uglavnom preferiraju", rekao je Cerny te potom precizno objasnio koliko je PS5 Pro jači od PS5-ice. Izlaganje je završio konstatacijom da je PlayStation 5 Pro najmoćnija konzola koju je Sony Interactive Entertainment napravio. Cijena? 799,99 eura. Datum izlaska? Sedmi studenog 2024.

Nedugo nakon što je Cerny predstavio PS5 Pro, Hideaki Nishino, jedan od dvojice glavnih izvršnih direktora tvrtke Sony Interactive Entertainment, napisao je na PlayStationovom službenom blogu da je PS5 Pro namijenjen "duboko angažiranim" igračima i stvarateljima igara te ponovio je partijsku liniju da su mnogi od njih od Sonyja tražili da napravi uređaj koji može prikazivati još detaljnije slike koje će se osvježavati 60 puta u sekundi. Nishino je zatim ustvrdio da je tvrtka traženo i dostavila.

Faza opadajućih prinosa

Premda atipično transparentna i jasna, najava PlayStationa 5 Pro svejedno je dočekana na nož. Nemali broj igrača razljutila je jedinica da se konzola neće prodavati s vertikalnim stalkom (PlayStationov košta 30 eura) i čitačem optičkih medija (može se nabaviti za 139 eura). Bilo je i onih koji su smatrali da je uređaj u startu preskup, odnosno da nije 300 eura vrijedniji od PlayStationa 5 (u Hrvatskoj se PS5 može nabaviti za 500-tinjak eura). Nije manjkalo ni onih koji su pokušali ukazati na to da neke od vizualno atraktivnijih igara za PS5 kao što su "Demon’s Souls", "Returnal", "God of War Ragnarök", "Marvel‘s Spider-Man 2" i "Ratchet & Clank: Rift Apart" već izgledaju odlično te da njihove "PS5 Pro" verzije ne izgledaju drastično bolje.

Novinar gejmerskog novinskog portala Aftermath Luke Plunkett rekao je da je PS5 Pro potvrdio da je igranje na konzolama već neko vrijeme u fazi opadajućih prinosa te da je moguće da je blizu točke u kojoj će prinosi biti ravni nuli. Dodao je da su nove konzole nekoć bile značajno inovativnije i moćnije od onih koje su naslijedile, a da su prinosi počeli osjetnije padati kad je izašao PlayStation 4. Plunkett tvrdi da PS4 nije bio mnogo bolji od PlayStationa 3, da PS4 Pro nije bio bitno bolji od PlayStationa 4, a da PS5 nije bio značajno bolji PlayStationa 4 Pro.

image

PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro

Richard A. Brooks/AFP

U prilog toj tezi ide i podatak koji je renomirani gejming novinar Stephen Totilo iznio sredinom svibnja 2024. godine: od 118 milijuna aktivnih korisnika platforme PlayStation, pola joj pristupa s PlayStationa 5, a pola s PlayStationa 4. Drugim riječima, konzola koja je izašla sredinom studenog 2013. bila je više nego dobra i u svibnju 2024. godine.

Shawn Layden, savjetnik izdavača Tencent Games i bivši šef Sonyjeve podružnice koja je nadgledala studije za razvoj videoigara u Sonyjevom vlasništvu, rekao je sredinom listopada da je igranje na konzolama dosegnulo vrhunac te da borba oko teraflopsova nema smisla. "Dosegnuli smo fazu razvoja hardvera koju zovem - ‘samo psi mogu čuti razliku’", rekao je Layden.

Christopher Dring, novinar i kolumnist gejmerskog novinskog portala GamesIndustry.biz, ustvrdio je u rujnu da više nego solidni prihodi koje je Sony ove godine ostvario od prodaje PlayStation Portala i DualSense Edgea - 220 eura vrijednog daljinski kontroler za PS5 iz 2023. i 240 eura vrijednog bežičnog upravljača za PS5 iz 2022. - potvrda da tvrtka jako dobro zna da dio PlayStationove publike traži najbolje i najnovije uređaje te ne pita za njihovu cijenu. "Ta će publika dobiti zazubice čim pomisli na PS5 Pro. To je poanta te konzole. Neće ona vlasnike (Nintendove igraće konzole Switch) i PlayStationa 4 uvjeriti da je vrijeme za nabavu moćnije konzolu. Tvrtka s pomoću PS5-ice Pro neće čak ni značajno povećati broj korisnika svoje platforme. Riječ je o uređaju koji je namijenjen najzagriženijim ljubiteljima PlayStationa", rekao je Dring.

Luksuz, a ne nužnost

Nakon višednevnog igranja na PlayStationu 5 Pro, shvatio sam da on nije napravljen za mene, odnosno da se očito ne uklapam u Cernyjevu, Nishinovu i Dringovu definiciju najzahtjevnijih i najangažiranijih igrača. S tim se ne slažem, ali o tome više kasnije.

Da bih osjetio moć PlayStationa 5 Pro, na njemu sam odigrao sedam igara - akcijsku avanturu "The Last of Us Part II Remastered", akcijsku avanturu "God of War Ragnarök", akcijski RPG "Demon’s Souls", akcijski RPG "Elden Ring", akcijsku avanturu "Ratchet & Clank: Rift Apart", horor "Until Dawn" i akcijsku avanturu "Stellar Blade". Riječ je o nekim igrama iz Cernyjeve prezentacije, nekima od vizualno najatraktivnijih PS5 igara, igrama koje se oslanjaju na filmsko pripovijedanje te "Elden Ringu" Hidetake Miyazakija, scenografski ambicioznoj, ali tehnološki zastarjeloj igri koja je igriva jedino u tzv. performance modeu.

PS5 Pro spojen na solidan i pristupačan televizor Hisense 55U7KQ u tih sedam slučajeva nije bitno poboljšao moje igračko iskustvo. Njegova grafička kartica koja "sadržava 67% više računskih jedinica i 28% bržu RAM memoriju" te pozicije zraka svjetlosti može računati "dva do tri puta brže" od one u PS5-ici i njegov specijalni hardver za strojno učenje te umjetno inteligentna biblioteka "PlayStation Spectral Super Resolution" (PSSR) koja analizira slike i u njih ugrađuje "velik broj detalja" slike spomenutih igara nisu unaprijedili do te mjere da sam pomislio - ovu igru više nema smisla igrati na PS5-ici.

Jedna od sekvenci iz posljednje trećine "The Last of Us Part II Remastered" u kojoj ima dosta zelenila i vatre izgledala je vidljivo oštrije i čišće nego na PS5-ici, a pojedini elementi u drugom i trećem planu bili su definiraniji. Blato je bilo gnjecavije, odjeća likova natopljena kišom diskretno je odbijala svjetlost, a kontrast između svjetla i tame izraženiji. Uzme li se u obzir da "The Last of Us Part II Remastered" igraču omogućava da "otključa" broj sličica koji se prikazuje u sekundi, PS5 Pro igračima koji posjeduju ekrane koji mogu prikazivati 120 i više sličica u sekundi omogućava da uživaju u još tečnijim i preciznijim pokretima likova. Jesu li ta poboljšanja dovoljan razlog za kupovinu PS5-ice Pro? Nisu. Međutim, "The Last of Us Part II Remastered" na njoj zaista izgleda bolje. Ne mnogo, ali razlika se vidi.

Slika PS5 Pro inačice igre "Ratchet & Clank: Rift Apart" također je bila osjetno oštrija i čišća od one na PS5-ici, no opet nedovoljno da biste staru konzolu mijenjali novom. Sličan je dojam ostavila i Pro verzija "Until Dawn". Neinteraktivne i djelomično interaktivne sekvence djelovale su realističnije i filmskije, što toj igri mnogo znači, međutim njezina dorađena verzija za PS5 ne zaostaje mnogo za Pro inačicom. Što se tiče "Elden Ringa", PS5 Pro omogućio mi je da ga igram u tzv. quality modeu, što na PS5-ici gotovo da nije moguće jer broj sličica u sekundi zna pasti i ispod 30. Međutim, kako "performance" verzija igre na PS5-ici izgleda vrlo dobro - prvenstveno zbog umjetničko-inženjerske domišljatosti njegovih autora iz studija FromSoftware - PS5 Pro verzija igre dođe više kao luksuz, a ne kao nužnost.

"God of War Ragnarök" i "Stellar Blade", akcijske igre u kojima uspjeh igrača uvelike ovisi o njegovim refleksima, na PS5-ici i PS5-ici Pro, barem što se mene tiče, izgledaju gotovo pa identično. Pokreti i geste likova podjednako su tečni i izražajni, ambijenti detaljni i oštri. Snijeg i led u "Ragnaröku" te derutne zgrade i prometnice u "Bladeu" uvjerljivi su i životni, ni u kojem trenutku ne djeluju plastično i udaljeno od protagonista Kratosa i Eve. Iako sam ih igrao paralelno i na PS5-ici i PS5-ici Pro te se svakih 30-tak minuta s jednog sustava prebacivao na drugi, nisam uspio pronaći razlog za, takoreći, odbacivanje PS5-ice. Ona je i dalje odlična gejming platforma.

Potvrdilo mi je to i usporedno igranje remakea "Demon’s Soulsa" na PS5-ici i PS5-ici Pro. Kada je studio za razvoj videoigara Bluepoint 2020. napravio novu verziju kultne igre iz 2009. godine, svima je bilo jasno da je PS5 verzija igre kudikamo tečnija, oštrija, detaljnija i preciznija od originala koji je izašao na PlayStationu 3. Bio je to remake koji se svakako isplatilo napraviti, što zbog prodaje PlayStationa 5, što zbog umjetničke važnosti "Demon’s Soulsa", prvog akcijskog RPG-a koji je režirao Hidetaka Miyazaki, renomirani japanski redatelj čije su igre u mnogočemu definirale gaming u 21. stoljeću. Međutim, PS5 Pro i PS5 verzije remakea "Demon’s Soulsa" izgledaju praktički isto. Odnosno, ako razlika ima, nisam ih uspio pronaći. Tu sam igru od navedenih igrao "najneprirodnije" - stalno sam proučavao odraze likova i predmeta u reflektivnim plohama i tvarima, gledao u pozadinu slike ne bi li uočio kakav oštriji detalj te manično pratio kretanja čestica. Nisam čak ni tada pronašao razlog za slanje PS5-ice u ropotarnicu povijesti.

Fotorealizam više nije atrakcija

To je zapravo sukus stvari. Iako među blizu 70 PS5 igara (iduće će ih godine biti još) koje su dobile Pro verzije nedvojbeno ima naslova čije su Pro verzije ujedno i najbolje verzije, sve te igre i dalje izgledaju više nego dobro i na PS5-ici. Potvrđuju to i kritike tih igara koje su tijekom godina pisali gaming kritičari i igrači. Do sličnog je zaključka stigao i novinar te kolumnist Christopher Dring. "Ako želite (PS5 Pro) i imate dovoljno novca, super. Ako (ga) ne želite ili ako si (ga) ne možete priuštiti, držite se PS5-ice. Sve će igre na njoj izgledati dobro. Kvragu, većinu možete igrati i na PlayStationu 4", rekao je Dring.

Iako bi Sony nesumnjivo htio da vlasnici PlayStationa 4 - njih 59 milijuna - ozbiljno razmisle o napuštanju te konzole i nabavljanju PS5-ice ili, još bolje, PS5-ice Pro, oni to neće napraviti. Razloga je nekoliko, međutim većina proizlazi iz dva primarna: velika većina igara koje vlasnici PlayStationa najviše vole - "Fortnite", "EA SPORTS FC 25", "Call of Duty", "NBA 2K25", "Grand Theft Auto 5", "Madden 25", "Roblox" i "Hogwarts Legacy" - te neke od najboljih videoigara svih vremena - "Bloodborne", "God of War" (2018.), "Red Dead Redemption 2", "The Witcher 3", "NieR: Automata", "Persona 5 Royal", "Metal Gear Solid V: The Phantom Pain" i "Undertale" mogu se igrati na PlayStationu 4 (i drugim platformama), a igara koje se mogu igrati samo na PlayStationu 5 (i PS5-ici Pro) nema dovoljno.

Naime, trenutačno postoji svega sedam igara koje se mogu igrati isključivo na PS5-ici - platformer "Astro Bot" (2024.), akcijski RPG "Demon’s Souls" (2020.), akcijski RPG "Final Fantasy VII Rebirth" (2024.), akcijski RPG "Rise of the Rōnin" (2024.), akcijska avantura "Stellar Blade" (2024.), akcijska avantura "Marvel‘s Spider-Man 2" (2023.) i akcijska avantura "The Last of Us Part II Remastered" (2024,). Međutim, verzije igara "Stellar Blade" i "Marvel‘s Spider-Man 2" koje će se moći igrati na računalima trebale bi izaći iduće godine, originalnu verziju "The Last of Us Part II" možete odigrati na PlayStationu 4, a "Demon’s Souls" i "Final Fantasy VII Rebirth" remakeovi su starijih igara. Ispada da postoje samo dvije originalne igre koje se mogu igrati isključivo na PlayStationu 5 - "Astro Bot", naslov koji je oduševio i kritičare i opću publike, te "Rise of the Rōnin", solidna, ali nedovoljno umjetnički hrabra igra.

image

Igraća konzola PlayStation 4

Philippe LOPEZ/AFP

Kako je onda Sony od 12. studenog 2020. do 30. rujna 2024. uspio prodati 65,4 milijuna primjeraka PS5-ice kad su jedine dvije igre koje se mogu igrati samo na njoj izašle tek ove godine? Jednostavno - igračima je prije izlaska prezentiran, i to opravdano, kao potentna platforma koja će igračima pružiti najbolje konzolaško iskustvo igranja. U prilog mu ide to što igara koje se na njemu mogu igrati ima zaista mnogo (neslužbeni podaci kažu da ih je nešto više od 3000). Međutim, odmaže mu to što smo došli u fazu razvoja videoigara u kojoj veliki skokovi u oštrini i detaljnosti slike očito više nisu mogući. Fotorealizam više nije atrakcija koja je nekad bio. Moglo bi se reći da je ona prestao biti prije više od 15 godina. Istina, današnje su igre u tom smislu kudikamo dotjeranije, međutim, igračima to očito nije toliko bitno. Ako je pola korisnika PlayStationove platforme odbacilo PlayStation 5 koji košta 500 eura (a u budućnosti potencijalno i manje), kakve šanse za proboj ima 300 eura skuplji PlayStation 5 Pro? Ne velike, to je sigurno.

Unatoč tome, novinar i kolumnist gejmerskog novinskog portala GamesIndustry.biz Christopher Dring smatra da PS5-ica Pro nije niti greška kojom su je mnogi proglasili niti osobito kontroverzna pojava. Bi li bila jeftinija da je imala konkurenta? Možda, ali ne mnogo. Proizvodnja igraćih konzola skup je sport, a dani kad se novac na njima gubio kako bi se zauzela bolja pozicija na tržištu daleka prošlost, dodao je Dring. Međutim, ako su detaljnije i oštrije slike glavni adut PS5-ice Pro, a igrači za njih nisu zainteresirani - tri četvrtine vlasnika PS5-ice bira tzv. performance mode, a 59 milijuna korisnika PlayStation platforme istoj pristupa s PlayStationa 4 - jesmo li zaista sigurni da PS5 Pro nije ni greška ni kontroverzna pojava? Konačni sud o svrhovitosti PS5-ice Pro moći ćemo donijeti tek nakon što nam Sony pokaže što je sljedeće. No, ako Aftermathov Luke Plunkett i Shawn Layden zbore pravo kada kažu da igranje na konzolama više baš i nema prostora za napredak, što bi značilo da je moguće da je PS5 Pro možda i njegov zenit, Sony će se za koju godinu naći pod velikim pritiskom.

Nebitne tehnikalije

Zato tvrdnja da je PlayStation 5 Pro konzola za "duboko angažirane" i najzagriženije igrače zvuči kao isprazna fraza. Videoigre igram oko 30 godina, ako ne i više. Igrao sam ih na mnogim uređajima, od Nintendovovih i Seginih kućnih te prijenosnih konzola preko računala do Sonyjevih PlayStationa. Ako se netko s nekim hobijem bavi toliko dugo, mislim da se može reći i da je pasionirani hobist. Svjedočio sam razvoju videoigara, što umjetničkom, što tehnološkom. Veliki proizvođači gejmerskog hardvera možda to ne vole čuti, ali estetika i mehanike važniji su od grafike. Visoke rezolucije, napredno praćenje zraka svjetlosti (eng. ray tracing), fotorealizam te ostali ponosi i dike modernog gejminga samo su alati koji ne znače mnogo ako iz njih ne stoje emocije. Nažalost, kada vodeći ljudi PlayStationa govore o angažiranosti, oni očito ne misle na emocije nego na fundamentalno nebitne tehnikalije.

Otkad je PlayStation 5 izašao, tri su igre na dodjeli nagrada The Game Awards dobile priznanje "Igra godine" - akcijska avantura "It Takes Two" (2021.), akcijski RPG "Elden Ring" (2022.) i RPG "Baldur’s Gate 3" (2023.). Niti jedna od tih igara nije posljednji krik tehnologije. Štoviše, te su igre trijumfirale ispred tehnički kompleksnijih i dotjeranijih igara. Ove se godine za istu nagradu natječe kartaška igra "Balatro" - grafički rudimentarna, ali estetski i mehanički vrlo zanimljiva igra. Ako to nije dokaz da je PlayStation 5 Pro proizvod zastarjelog i uskogrudnog načina razmišljanja, onda ne znam što je.

Najjača, ali nepotrebna konzola

Novinar gejmerskog novinskog portala IGN-a Sab Astley ustvrdio je sredinom studenog da je industrija u velikoj krizi i u pravu je. Astley navodi da je unazad dvije godine ostala bez više od 23.000 radnih mjesta te da je više od 30 studija za razvoj zatvorilo svoja vrata. Iako neki stručnjaci tvrde da su otkazi i propadanja studija posljedica pada potražnje za igrama koja je značajno i umjetno narasla tijekom pandemije koronavirusa, Astley smatra da su ti problemi posljedica drugih zabrinjavajućih pojava.

Za početak, najskuplji projekti postali su još skuplji. Astley piše da jedan nastavak serijala "Call of Duty" košta otprilike 300 milijuna dolara, a jedan je anonimni izdavač svojevremeno rekao da je u jednu svoju igru uložio 1,2 milijarde dolara (!). Izdavači se zbog ogromnih ulaganja sve više okreću igrama koje će brzo ostvariti jako velike prihode. Solidni prihodi više nisu dovoljni. S tim na umu, Sony je 23. kolovoza ove godine izdao pucačinu "Concord" redatelja Ryana Ellisa. Studio Firewalk pravio ju je više od osam godina, navodno je koštala 400 milijuna dolara, a Sony je vjerovao da će postati njegovi "Ratovi zvijezda". Na tržištu je izdržala svega dva tjedna. Sony ju uklonio iz trgovina, a studio koji ju je napravio - zatvorio. Novinski portal Kotaku navodi da je "Concord" uprihodovao tek milijun dolara te da je jedan od najvećih neuspjeha u povijesti industrije zabave.

image

Posebno izdanje PlayStationa 5 Pro koje je Sony izdao povodom 30. godišnjice izlaska prvog PlayStationa

Richard A. Brooks/AFP

U listopadu je Shawn Layden, savjetnik izdavača Tencent Games i bivši šef Sonyjeve podružnice koja je nadgledala studije za razvoj videoigara u Sonyjevom vlasništvu, gejmerskom novinskom portalu VGC rekao da bi Sony, a i drugi vlasnici velikih platformi poput Microsofta i Nintenda trebali njegovati igre koje bi bile na pola puta između mainstream blockbustera i malih nezavisnih igara. Layden je rekao da se danas s 20 milijuna dolara može napraviti više nego prije 10 godina. "Nemojte napraviti brdo srednje skupih pucačina koje su smještene u Drugi svjetski rat. One nikoga neće zanimati. Dajte nam zanimljivije igre, dajte nam više igara poput (avanture) ‘Firewatch‘", rekao je Layden.

Sab Astley drži da bi uspjesi "Balatra" i "Animal Wella", još jedne interesantne omanje igre, mogli biti ishodište nove renesanse kompaktnijih, ali svejedno umjetnički ambicioznih igara. Problem leži u tome što igračima i autorima takvih igara ne treba PlayStation 5 Pro, nego izdavači koji su spremni riskirati i financirati originalne ideje. Nažalost, oni na svoji "pro" inačicama ne rade.

Gejming hardver ne egzistira u vakuumu. On je važan dio gejming ekosustava i odgovoran je za njegovo zdravlje koliko i softver. Faktički gledano, da, PlayStation 5 Pro najjača je igraća konzola na tržištu i napredak u odnosu na PlayStation 5. Napredak možda nije velik, ali tu je. Nekima će to biti dovoljno da ga nabave. Istovremeno, PS5 Pro čisti je bezobrazluk, suštinski nepotrebna ekstravagancija. Iako je Sony pokušao PlayStation 5 Pro prikazati kao rješenje problema koji tobože muče dizajnere i igrače, njime je zapravo pokazao da glavnom strujom industrije videoigara trenutno vladaju cinizam i bezidejnost. Od takve se industrije ne može očekivati još "Balatra" nego još PS5-ica Pro i to je veliki problem.


Igraću konzolu PlayStation 5 Pro Sony je Jutarnjem listu ustupio u svrhu pisanja ove kritike

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 09:05