Iako vole šoping, mnoge žene odustaju od njega prije nego što uopće krenu u kupovinu. Razlozi za to su nebrojeni: gužve, sati hodanja, previsoke cijene, nedostatak prijevoza i parkinga, mali izbor trgovina, preveliki izbor odjeće... Ako se ipak okuraže i krenu u hrabru potragu za komadom odjeće koji bi im donio osmijeh na lice, ostanu razočarane jer nema odgovarajuće veličine za njih. Jedna od njih je i Katarina Sučić, 21-godišnja studentica Učiteljskog fakulteta koja nosi konfekcijski broj 44.
- Jako mi je teško kad kupujem odjeću. Tražim i po nekoliko sati i tad sam obično nervozna, razočarana i gubim živce, ma užas. Baš zato rijetko idem u šoping jer si ne mogu pronaći odgovarajuću odjeću. Samo za silu odem, recimo, kad više nemam što obući ili kad moram kupiti nešto za posebne prigode. Rijetko kad se nađem u situaciji da kupim nešto jer sam na to naletjela. Većinom idem s nekim ciljem jer znam da me čeka velik posao i svu pažnju usmjeravam na traženje toga nečega. Najviše volim u kupovinu ići s mamom jer ona uvijek bude u pravu i uvijek bude iskrena. Izgubimo živce i jedna i druga, ali sam barem tada sigurna da mi pristaje to što sam kupila - priča nam Katarina.
Oskudna ponuda
Katarinin slučaj nije jedinstven. Sve više žena u Hrvatskoj nosi velike konfekcijske brojeve. Prema zadnjim podacima statističkog ureda Eurostat koji objavljuje službenu statistiku Europske unije i europskog područja, gotovo 50 posto žena u Hrvatskoj 2014. imalo je prekomjernu tjelesnu težinu, odnosno gotovo polovina žena u Hrvatskoj nosi konfekcijski broj veći od 42. U SAD-u su te brojke još veće.
Istraživanje iz 2012. godine pokazalo je da oko 67 posto Amerikanki nosi broj 44. Prihod od prodaje plus odjeće je narastao za 17 posto između 2013. i 2016. godine, a tržište plus-size odjeće se procjenjuje na 20,4 milijarde dolara. I u Velikoj Britaniji tržišna vrijednost plus size odjeće kontinuirano raste. Prije tri godine iznosila je 5,1 milijardu funti, a samo godinu nakon 5,4 milijarde funti. Predviđa se da će do 2019. godine narasti na 6,4 milijarde funti. Istraživanje u Španjolskoj prije nekoliko godina pokazalo je da 41 posto Španjolki ne može pronaći odgovarajući odjeću te je vlada odlučila uvesti novi sustav konfekcijskih brojeva, usklađen s europskim standardima, koji bi odgovarao veličinama prosječnih žena.
Međutim, iako je zabilježen rast u prodaji plus-size odjeće, u Hrvatskoj je ponuda i dalje oskudna. Na modnim pistama i dalje prevladavaju “mršavice”, a trgovine rijetko nude veće brojeve.
Ulla Popken
- Najveći problem u Hrvatskoj je mali broj dućana u kojima se može naći odjeća s XL i većim brojevima. Najviše kupujem u C&A, H&M, Benettonu i s.Oliveru. Najčešće se u XL brojevima može naći traperica, trenirki i pidžama i najobičnijih majica, ali opet ne u svakom dućanu. Ponadaš se da ima 44, nađeš nešto u tom broju i, kad probaš, sve padne u vodu jer je to puno manje nego što etiketa kaže. Kao da su zabunom prišili krivu - kaže Kristina.
Kao drugi izbor pri odabiru odjeće javljaju se sve rašireniji web-shopovi. Postoje brendovi poput Modarta koprivničkog obrta koji nudi haljine i tunike od broja 44 do 52 te Ulla Popken, njemački modni brand za punije koji nudi casual, sportsku i svečaniju odjeću brojeva većih od 44, a preko weba je dostupna i Mangova kolekcija Violeta namijenjena upravo ženama koje nose veće brojeve. Treba izdvojiti i H&M, koji nudi H&M Plus kolekciju od konfekcijskog broja 44 do 54 dostupnu na internetu, ali i u trgovinama. - Nudimo modernu modu i klasične komade, a redovito naručujemo i nove komade odjeće u plus-size veličini kako bi kupci imali pristup najnovijim trendovima - rekli su nam iz H&M-a. Dodaju da su reakcije na kolekciju odlične, a kupci su zadovoljni ponudom i kvalitetom odjeće.
Ali, nije uvijek lako ni pronaći odjeću preko interneta. Studentica Katarina kaže da nikada ne može kupiti nešto što nije isprobala jer nije isto kako komad odjeće izgleda na nekome tko nosi konfekcijski broj 36 i na nekom s konfekcijskim brojem 44.
Vani je drugačije
Mlada studentica odnedavno se bavi i modelingom. U svijet manekenki došla je iz znatiželje, kaže nam, a bila je prilično iznenađena kad su je pozvali u agenciju. Otkad se bavi modelingom, kaže, osjeća se ugodnije u svom tijelu. Jedna je od pet plus-size modela iz agencije Midikenn, ali tvrdi da i dalje ne postoje revije koje bi mogle nositi u Hrvatskoj.
- Ne znam zašto je to tako, ali kod nas ne ide. Ne znam da li dizajneri ne žele raditi takvu odjeću ili je nešto drugo, ali kod nas je stvarno malo dizajnera koji rade takvu odjeću. Možda je oni i kreiraju, ali ja dosad nisam vidjela da je pokazuju i promoviraju na punijim djevojkama, osim Lucije Lugomer.
U svijetu je malo drugačija priča. Američki modni dizajner Michael Kors nedavno je za svoju kolekciju angažirao jednu od najtraženijih plus-size manekenki Ashley Graham. Iako u svojim dućanima nudi i odjeću velikih brojeva, za USA Today izjavio je da je na modne piste još uvijek teško uvesti plus-size modele zbog logističkih razloga. Jedna od poznatijih plus size manekenki je i Tara Lyn, koja je dva puta bila na naslovnici francuskog časopisa Elle, a pojavila se i na naslovnici talijanskog Voguea te snimila kampanju za H&M-ovu liniju kupaćih kostima “Big is beautiful”.
Iako ih nema puno, u Hrvatskoj postoje dizajneri koji rade plus odjeću, najviše zbog potrebe tržišta. Jedna od njih je i Andrijana Subotić Pjajčik, koja stvara pod modnim brendom EtnaMaar. Ona radi odjeću u šest veličina, od XS do XXL, odnosno broja 46.
- Zadnjih godina se puno više traže veći brojevi. Donedavno sam radila većinom medium veličine, ali su mi kupci sve više dolazili s riječima: “Dajte nešto veće, dajte nešto veće.” Svakako postoji potreba za većim brojevima u Hrvatskoj. Mi u svom dućanu najviše prodajemo broj 42, odnosno XL - kaže dizajnerica.
Primijetila je i da je problem u drukčijoj građi ljudi. Sve smo viši, grudi su veće, a bokovi i trbuh ostali su manjih dimenzija. Kaže da je u posljednjih nekoliko godina, zbog potrebe kupaca, morala povećati obim grudi pri dizajniranju odjeće te tvrdi da je na dizajnerima općenito sve veći pritisak za promjenu veličine odjeće baš zbog drukčije građe žena i velikih grudi.
- Vidim puno “jačih” žena koje dolaze kod mene i traže kvalitetnu odjeću jer ju teško mogu pronaći u drugim dućanima. Zadovoljne su kad mog pronaći komad odjeće koji je moderan, koji pristaje njihovoj građi. One nose to sa stilom, isfuravaju to s dušom. Bez obzira na građu tijela, važno je da žena zna nositi odjeću, da se osjeća udobno u njoj. Ima žena sa stilom koje odlično izgledaju iako su krupnije građe - objašnjava dizajnerica.
S njom se slaže i Ogi Antunac, hrvatska dizajnerica koja sa Zoranom Mrvošem tvori modni brend LINK. I oni nude odjeću do konfekcijskog broja 46, a kaže da ne postoji poseban način dizajniranja odjeće za veće brojeve, važno je samo misliti na gradiranje, da taj kroj pristaje tijelu.
- Mislim da ne postoje uzorci ili boje koje žene trebaju izbjegavati, bez obzira na svoju građu. Ja sam za demokraciju, slobodnu volju i pobornik sam ideje da trebamo nositi ono u čemu se dobro osjećamo. A modna pravila su tu da se krše - kaže Antunac.
Osuđeni na internet
Osim slabe ponude, mnoge žene nose se i s vlastitim i tuđim kritikama svog tijela. U medijima uglavnom gledamo mršave žene koje su uljepšane photoshopom, uvijek lijepo sređene i kao da su u svakom trenu spremne “pokoriti svijet”. Ali, to nije pravi prikaz žene. Kad izađete na ulicu, vidite žene koje imaju prištiće, pjegice, deblje obraze, jače bokove, masnu kosu i višak kilograma. Ali, zbog medija i društva u kojem se propagira savršenost, one se osuđuju i smatraju nedovoljno lijepima.
- Cijeli se život borim s viškom kilograma i kad sam imala 20 kila manje nego sad, bila sam si i dalje predebela. Sad sam se naučila nositi s tim i ponositi se sobom takva kakva jesam. Niti mi je neugodno pokazati bijele i bucmaste noge i trbuh niti se više obazirem na komentare: “Debela si. Di si, bucka?” Kad prihvatiš sebe kakav jesi, tada će te i drugi prihvatiti takvog kakav jesi - kaže Katarina.
Dodaje da je najzadovoljnija kad ode u neke domaće dizajnerske trgovine, poput onoga Zorana Aragovića, Bite My Style.
- Sve radi po mjeri i uvijek je sretan kad mu dođe netko puniji. Nadam se da će uskoro postati normalno i kod nas vidjeti puniju djevojku na nekom plakatu, reklami, reviji… - kaže manekenka.
Do tada punije žene mogu birati samo iz nekoliko trgovina i sve više webshopova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....